- Blog-magazín o hodinkách -

Home Téma To nejlepší z roku 2023 I. díl
Téma

To nejlepší z roku 2023 I. díl

Jsem si vědom toho že následující věta bude znít jako „omluva“, ale nemám takové ego abych si mohl dovolit tvářit se, že právě já mohu hodnotit celou hodinářskou scénu roku 2023. Tedy vynášet soudy. Tak to není. Prostě jsem si jen sám pro sebe vytvořil v hlavě přehled mnoha „nej“ světa časomír. Začínáme.

NEJ technika: Výrobci mají dvě mety, kterých chtějí, pokud jde o techniku, dosáhnout – nové, ještě náročnější komplikace a za druhé ještě přesnější chod mechanického strojku. V prvním případě můžeme jmenovat Audemars Piguet Code 11.59 Ultra-Complication Universelle RD#4. Seznam jejich komplikací je předlouhý (23). Grande a Petit Sonnerie, minutová repetice, lítající tourbillon, věčný kalendář, flyback chronograf, mrtvá sekunda … Pravda, tomu všemu odpovídá, jak počet dílů (1 155 komponentů kalibru AP1000), tak cena nad 1,5 milionu euro. Co asi překvapí více než počet komplikací, je fakt, že tak komplikovaný strojek má na výšku jen o 1,1 mm více než chronograf Valjoux 7750. Super.

Do nekonečna omílaná norma COSC jako měřítko kvality mechanických strojků, tedy těch s průměrem nad 25 mm, hovoří v tom nejzákladnějším o odchylce -4/+6 s za 24 hodin. Opět velmi zjednodušeně to znamená, že za rok se mohou podle normy COSC hodinky kvality chronometru odchýlit o 1 hodinu. Nic ve zlém, ale nám to přijde neskutečné! Jistě, Patek Philippe a Rolex mají přísnější vnitřní normy až na úrovni -2/+3 s za 24 hodin. Nicméně po této cestě za vyšší přesností jde sériové hodinářství velmi lehkým krokem. Až! Až se v roce 2023 objevila zpráva: Omega je schopna sériově vyrábět díky Balance Spring Technology (v laboratoři Asulab) a křemíkovému vlásku nazvanému Spirate sériově hodinky, které by dosahovaly přesnosti odladění až na 0,1 s za 24 h. A aby to výrobce stvrdil, uvedl model Speedmaster Super Racing. Vše je založeno na zcela novém tvaru vlásku s „čepelí“ specifického tvaru s otvory, která se dá pomocí čepu posouvat na obě strany, a tím ladit přesnost chodu. Z neutrálního nastavení pak v obou směrech o 5 sekund s onou konečnou přesností nastavení až 0,1 s. V masové produkci Omega uvádí reálnou odchylku 1 s za 24 h, tedy 6 minut za rok. Neboli 10 x lepší výsledek, než o jakém mluvíme v souvislosti s normou COSC. Tomu říkáme krok, či přesněji skok vpřed!

NEJ nákupy: Hovoříme-li o nejlepší koupi ve vztahu k nám fandům časomír, pak za takový obchod číslo 1 letošního roku považujeme akvizici Universal Genéve firmou Breitling, či přesněji společností Partners Group, která nyní ovládá obě značky. Universal Genéve proslula jak svými chronografy (Compax a Tri-Compax), v tom má blíže k Breitlingu, a také strojky s mikro rotorem (Polerouter). Pro Breitling je to velká šance získat novou a v současnosti velmi žádanou techniku mikro rotoru. Ale uvidíme.

Podobně s otazníkem můžeme mluvit o koupi Rolexem společnosti Carl F. Bucherer. Přibude prodejen časomír zastřešovaných jedinou společností, přibude míst, kde by se mohl rozvinout garantovaný prodej použitých hodinek s korunkou, mohla by se projevit spolupráce obou značek, mohla …?

NEJ materiály: Kombinace uhlíkových vláken s nejrůznějšími materiály je zaručená cesta k novince. Tak se postupně do pryskyřice nebo jiného pojiva uhlíkových vláken vkládají nejrůznější materiály, jak u nového Orisu ProPilot Altimeter kompozit Peek. Výsledkem jsou viditelné „letokruhy“ na boku pouzdra. S dalším a výraznějším materiálem přišel Hublot Big Bang Integrates Tourbillon Full Carbon Texalium, v roce 2023 poprvé také na tahu. Ten spojuje uhlíková vlákna s Texaliem (skleněná vlákna a vrstva hliníku) s textilní strukturou. Materiál nově s hedvábným povlakem se po zahřátí spojí se základem a tvoří jeden kus.

Barvy, barvičky jsou dnes vidět všude – na pouzdrech, ručkách, číselnících, tazích … Přičemž i tak zdánlivě „nevhodné“ materiály jako je safír, se staly základy pouzder. To novinka není, ale „chameleon“, přesněji ArtyA Tiny Purity Tourbillon NanoSaphir Chameleon si rozhodně toto označení zaslouží. Jde o materiál s polykrystalickou molekulární strukturou, který díky světlu dokáže přecházet mezi zelenou a oranžovou. Vskutku safírový chameleon.

NEJ luminiscence: Nebudeme se tvářit, že výrazná luminiscence je něco zcela nového. Naopak, luminiscenční vrstvy používají hodináři od 30. let 20. století. Po dnešní dny došli až k modelům jako byl DeGrisogono Tondo By Night s pouzdrem z fotoluminiscenčního kompozitu obohacenému o kousky perleti. Konkrétně šlo o Pearly Photoluminiscent Composite Fiberglass (PLF). Žel značka zbankrotovala. „Plamen“ světla nyní nese dál Bell&Ross BR-X5 Green Lum. Jeho pouzdro o rozměrech 41×41 mm je originálním kompozitem. Základ tvoří mikro tryskaný titan třídy 2 s DLC povlakem a vrstvami zeleného luminiscenčního sklolaminátového kompozitu z křemenných vláken. Výsledkem je doslova svítící pouzdro. Ostatně pro francouzského výrobce nejde o nahodilé téma. V roce 2017 představil BR 03-92 Horolum, o rok později Nightlum a v roce 2019 Full Lum, 2020 Grey Lum a pak rok za rokem nové verze Full Lum. Až vloni Green Lum.

S rokem 2023 je spojen také příchod Perreletu Turbine Full Lum, který díky otáčejícím se lopatkám turbíny nad číselníkem vytváří vskutku originální světelné efekty. 

pokračování

Foto: ArtyA, Audemars Piguet, Bell&Ross, Horage, Hublot, Chopard, Christopher Ward, Delma, Omega, Ondřej Berkus, Perrelet, Robot, Swatch, Tissot, Yema  

timeforum_logo_new_dark

Nejčtenější

Žhavá témata

Related Articles

Veganský řemínek od Panatere
Téma

Eco řemínky: Masožrouti kontra vegani

Vždy vedle sebe žili a budou zjevně i nadále – tedy masožrouti...

Ženevská výstava Time to Watches
TémaVýstavy

Výstava Time to Watches: Ať žijí „piráti“

Nemohu jinak, než se opět vrátit k výroku šéfa Rolexu a výboru výstavní...

Mnoho důvodů k obdivu
TémaVýstavy

Watch & Wonders VII.: Lék na ženské vrtovchy

My muži je dobře známe, ty ženské vrtochy, a tak se snažíme...