- Blog-magazín o hodinkách -

Home Téma To nejlepší z roku 2023 II. díl
Téma

To nejlepší z roku 2023 II. díl

To nejlepší z roku 2023 II. díl
To nejlepší z roku 2023 II. díl

Jsem si vědom toho že následující věta bude znít jako „omluva“, ale nemám takové ego abych si mohl dovolit tvářit se, že právě já mohu hodnotit celou hodinářskou scénu roku 2023. Tedy vynášet soudy. Tak to není. Prostě jsem si jen sám pro sebe vytvořil v hlavě přehled mnoha „nej“ světa časomír. Pokračujeme.

NEJ bití: Hned zapomeňte na repetice, které jsou komplikované, citlivé, nesmírně drahé a svým způsobem nepraktické. Věřte, vím, o čem mluvím. A tak jsem do svého přehledu zařadit zcela jiné bití. To, které majiteli hodinek samo oznámí, že nadešla další celá hodina. Chopard LUC Strike One není ani levnou záležitostí (64 000 CHF), ani dostupnou (jen 25 kusů), zato je jednou z mála zajímavým řešení odbíjení výhradně v celou hodinu.

Moc drahé? Souhlasím. A co takhle Christopher Ward C1 Bell Canto? Není jen pastvou pro oči, jak uvádí sám výrobce, ale i pro uši. Pokud jde o zrak, pak asi nadchne nabídka barev číselníků od černé, modré a jemně bronzové až po fialovou. Následně pak je to fakt, že nad číselníkem je jak soukolí hodinových ruček na pozici 12 (kalibr FS01), tak hvězdice na pozici 4 uvolňující kladívko na pozici 9, které odbíjí každých 60 minut na zdvojené ozvučné těleso. Jde o bití označované jako Sonnerie au Passage. Pouzdro z titanu třídy 5 ještě zvuk umocňuje. Kouzelné za kouzelnou cenu pod 100 tisíc korun. V únoru by měly doputovat i do naší redakce, takže se můžete těšit na test.

NEJ levnější: Přirozeně nám nejde jen o cenu, ale o to, jaké originální, přitažlivé a cenově dostupné kusy přinesl loňský rok. Hvězdou první velikosti byl rozhodně Swatch a jeho mechanické hodinky Swatch X Blancpain Scuba Fifty Fathoms. Tedy pokračování ságy Swatch X Omega ovšem s tím rozdílem, že nyní hovoříme o mechanickém strojku, pověstném Sistem 51. Vskutku geniální řešení kalibru s automatickým nátahem kompletně vyráběným strojově, přitom s přesností chodu COSC a rezervou chodu 90 h. Stále nás tento počin nenechává chladným. Pětice barevných kusů odkazujících na pětici oceánů má opět pouzdro z bio keramiky s voděodolností původního modelu Blancpainu, tedy 91 m (50 sáhů). Cena se proti MoonSwatch sice zvedla o 140 USD (na 400 USD), ale stále je to, jak se říká – za ty prachy báječné.

Podobně jako Tissot Sideral, rovněž s nikoliv běžným pouzdrem o průměru 41 x 46,5 mm, a to z uhlíkových vláken (voděodolnost 300 m). Loňská novinka se přitom nechala inspirovat pouzdry značky Tissot z roku 1971, kdy se objevily první materiály jako bakelit nebo plexisklo na časomírách. Tato značka byla v tomto ohledu průkopníkem. S kalibrem Powermatic se samonátahem má rezervu chodu 80 h.

NEJ potápěčské: „Dotknout“ se dna v nejhlubším místě na naší zeměkouli, tedy v Mariánském příkopu, je nepředstavitelný okamžik, pro hodináře o to větší, že u toho byly v dějinách jen doje hodinky. Podruhé v roce 2019 Omega s experimentálním kusem, který se stal základem pro Seamaster Planet Ocean 6000M Ultra Deep. Jako odkaz na tento okamžik a 75. výročí Seamaster byla vloni uvedena verze s číselníkem znázorňujícím dno v místě označeném jako Challenger Deep. Proměřeném zatím nejpřesněji pomocí jednoho milionu sonarových bodů na 10 935 metrů. Jen dvojice mechanických sériově vyráběných hodinek se přibližuje této hranici. Konkrétně letošní Delma Blue Shark IV šel proti starším sourozencům (Shark I až III) ještě hlouběji. Jeho voděodolnost je 5000 metrů. Když připočteme 25 % navíc (daných plněním normy ISO 6425 pro potápěčské přístroje), zaručuje tato časomíra odolnost do hloubky 6250 metrů a je tedy vskutku na polovině cesty k nejhlubšímu místu na planetě.

NEJ mikro rotor: Automatický nátah je běžný, ale za pomoci mikro rotoru stále ještě záležitostí spíše výjimečnou a posunutou do cenově vyšší kategorie. Výjimky potvrzují pravidlo. Sestavili jsme je odshora dolů. První je na řadě švýcarská značka Horage a model Supersede GMT s vlastním kalibrem K2 (rezerva chodu 72 h) s platinovým nebo zlaceným wolframovým mikro rotorem. Díky jeho použití je pouzdro z oceli 904 L jen o výšce 9,85 mm. Zaručuje přesnost chodu chronometru. Po zakončeném předprodeji bude cena 6500 CHF.

To další nováček v této oblasti, francouzská Yema a kus Wristmaster, předprodej byl rovněž ukončen, bude tak asi za polovinu oné uvedené částky. Tedy jde o velmi přitažlivý model s vlastním kalibrem Manufacture Morteau 20 (výška jen 3,7 mm) ve třech barvách, včetně základny a můstků. Přesnost chodu bude – 3/+ 7 s za 24 hodin a rezerva chodu 70 h. Celkem 80 % všech komponentů tohoto díla je z Francie a 20 % ze Švýcarska. Časem … Časem nabídneme obsáhlý test této časomíry.

NEJ české: Kdo z fandů časomír by neznal jméno Ondřej Berkus. Nezávislý hodinář, který v roce 2023 přišel s Black Hole Tourbillon. S centrálním tourbillonem vlastní stavby, s pouzdrem stylu damascénské oceli, a s rozvernou rytinou mayského astronauta na základně. Jedná se o jediný unikátní kus, který se navíc propracoval do semifinále soutěže talentů značky Louis Vuitton, ale také získal hlavní cenu na pražské výstavě SEW 2023 a tedy titul „nej“ hodinek. Tímto to jen stvrzujeme.

Vytvořit originální dámské hodinky je „kumšt“. Proto patří ocenění prvnímu dámskému modelu české nezávislé značky Robot nazvanému Ida. Návrh je od designérky Lucie Koldové, která vytvořila návrh hodinek Ida o průměru 39 mm a výšce 10,5 mm z oceli s povlakem PVD/DLC ve třech odstínech (Silver, Nero a Rosa).

Pouzdro kombinuje tvar čtverce se zapuštěnou korunkou a kruhu číselníku s trojicí hůlkových ruček a datumovým okénkem na pozici 6. Kožený řemínek šíře pouzdra dotváří podobu časomíry, která se více podobá náramku než klasickým hodinkám. Švýcarský strojek s automatickým nátahem La Joux-Perret G100 má rezervu chodu 68 hodin. 

XX

Nikdy a nikdo nedokáže sestavit přehled „nej“ hodinek, byť za jediný rok, a tak jistě nepředpokládáte, že je tento článek oním soupisem top modelů. Jde jen o náš názor, který jsme si navíc sami omezili vždy jen dvojicí příkladů ke každému „NEJ“. Jestliže máte svoje favority, kteří by mohli text doplnit, tím lépe. 

Foto: ArtyA, Audemars Piguet, Bell&Ross, Horage, Hublot, Chopard, Christopher Ward, Delma, Omega, Ondřej Berkus, Perrelet, Robot, Swatch, Tissot, Yema  

timeforum_logo_new_dark

Nejčtenější

Žhavá témata

Related Articles

Ženevská výstava Time to Watches
TémaVýstavy

Výstava Time to Watches: Ať žijí „piráti“

Nemohu jinak, než se opět vrátit k výroku šéfa Rolexu a výboru výstavní...

Mnoho důvodů k obdivu
TémaVýstavy

Watch & Wonders VII.: Lék na ženské vrtovchy

My muži je dobře známe, ty ženské vrtochy, a tak se snažíme...

Po tři dny byla výstava přístupná zákazníkům
TémaVýstavy

Watches & Wonders VI.: Na vrcholu 2

Jako dítě jsem potkal knihy Julese Verna, jako dospělý jsem potkal potomka...