- Blog-magazín o hodinkách -

Home Top osobnosti B.R.M Chronographes: S vášní pro rychlost
Top osobnosti

B.R.M Chronographes: S vášní pro rychlost

Námořníci ho nemají rádi – Tramontane je severní zimní vítr, který přichází z Alp a míří k pobřeží. Pro někoho z námořníků může být příznivější Levant foukající z východu, nebo jižní Marin, či západní Ponant. Možná, že vám při volbě správného větru pomohou hodinky francouzské značky B.R.M Chronographes nazvané Boat Master.

Správný vítr – tohle je to, co Bernarda Richardse přivedlo k hodinkám, respektive k jejich výrobě nejen zprvu sám pro sebe, poté pro kamarády, a nakonec jak pro fandy sportovních, automobilových hodinek, tak pro nejednoho francouzského prezidenta, který daroval hodinky B.R.M zahraničním hostům.

Spojení s vozy Praga

Dnes je manufaktura schopna nabídnout jak vlastní strojek, tak většinově  upravené švýcarské kalibry, pochlubit se světovými prvenstvími, jako je nejlehčí chronograf na světě, nebo unikátní technikou jako je automatický nátah, kde rotor nahrazují pohybující se zátěžové válečky. Za tím vším hledejme hodináře Bernarda Richardse, který se nechal svými kamarády přesvědčit, aby se pustil před rovnými dvěma desítkami let do výroby hodinek. Přitom on se chtěl věnovat další své vášni – motocyklovým závodům veteránů. Nakonec z toho bylo naprosto mimořádné spojení: hodinky-auta, motocykly, rychlost. Tohle spojení ho přivedlo dokonce k tomu, že vytvořil časomíru věnovanou supersportu Praga, dnes verze Bohema (710 koní, celkem se vyrobí 89 ks za cenu nad 30 milionů Kč).

Stejně jako je štěstí, že se Bernard Richards setkal s rychlostí a hodinkami, tak také my považujeme za štěstí, že jsme se s ním mohli dvakrát setkat a obdivovat jeho časomíry. To, co je odlišuje od ostatních, kteří se rovněž zaklínají inspirací rychlými koly, je přirozená spřízněnost s tímto tématem. B.R.M je nezávislá francouzská hodinářská manufaktura (sídlí v Magny en Vexin), která se za dvacet let své existence odlišila od gigantů hodinářství vytvořením jedinečné image. A můžete vzít za příklad už zcela první kus z roku 2003 GP-44, tak ty současné modely. Děrované ručky, můstek korunky jako brzdiče na discích kol, tlačítka chronografu jako písty motoru, na kloubu uložené nožky, děrované řemínky…

Bernard Richards miluje řemeslný aspekt své práce. Jeho chronografy „voní“ motorovým olejem. Jeho klienti oceňují tuto mužnou autenticitu. „Jsme malá firma, a to je výhoda. Dokážeme rychle reagovat,“ říká s hrdostí. Se šesti modely prodala značka v roce 2003 jen 47 hodinek. To byl úplný začátek. Všeho za čtyři roky to už bylo 2200 kusů. „Dnes dodáváme ročně na trhu více než 30 000 hodinek B.R.M Chronographes a uvidíte je na zápěstích největších závodních jezdců a sportovců planety, a já nemohu být pyšnější,“ přiznává Bernard Richards.

Velké modely

Zásadním modelem byl v roce 2007 Bi-Rotor. Proč? Jednoduše, protože šlo o první kompletní kus Made in France. V té době sáhl zakladatel pro pouzdro a další části po netradičních materiálech, konkrétně po slitinách titanu a tantalu. Stejně „bi“ byl i automatický nátah s dvojicí oscilujících hmot, přičemž strojek si bezmála spletete se spalovacím motorem. Designérem „motoru“ budoucnosti je jistý Jean-Paul Crabbe, hodinář z nedalekého okolí manufaktury (Beauvais), který chtěl zůstat v anonymitě. Vývoj vlastních strojků i díky němu nebyla záležitost několika milionů euro od investorů. Naopak, i tohle z vášně pro své hodinky zařídil zakladatel firmy. Hned dvakrát zastavil svůj vlastní dům. Poprvé tak financoval rozjezd podnikání. Podruhé šlo o nákup nejnovějšího počítačem řízeného obráběcího stroje. „Nyní pracujeme ve dvou provozech: jeden vyrábí mechanické díly v dílně se 14 digitálními stroji a druhý se zabývá montáží a konečnou úpravou strojků, lakováním a zapouzdřením,“ dodává majitel.

Přes těžké začátky se značka Bernarda Richards Manufacture (B.R.M) z malého městečka asi 100 kilometrů od Paříže vypracovala na producenta, který má fandy po celém světě. Především díky své autentičnosti. Na jeho hodinkách není nic stylizovaného, on prostě staví takové časomíry, které se mu líbí, které podle něj do světa závodů patří. A nepoužívá k tomu v pravém smyslu slova ambasadory: „Nikdy jsme nikomu hodinky nedal jen proto, aby za peníze přitáhl pozornost k časomíře. To nechci. Ať si zájem zákazníků vybojují samy hodinky.“ To třeba platí o týmu evropské série Le Mans Series. Jean-Baptiste Lahaye a Matthieu Lahaye, kteří mají na zápěstích model V12-44-N-CA-AR Ultimate. Jedná se o výrazný chronograf v oceli s černým PVD o průměru 44 mm, uvnitř se strojkem ETA 7753.

Nejlehčí chronograf

Mezi závodními jezdci vzbudil zájem i kus MK-44-AR, který je nejlehčím chronografem s automatickým nátahem na světě (nejlehčím tříručkovým kusem pak byl V6 Triplette). Díky čemu? Stejně jako tvůrce používá těžké materiály, wolfram nebo tantal, sáhl tentokrát po Makrolonu. „Nešlo o pouhé – koupili jsme materiál a použili,“ usmívá se B. Richards. „Je za tím deset let vývoje, aby se tento lehký a tvrdý průhledný materiál dal použít na pouzdro.“ Výsledkem jsou hodinky o hmotnosti 48 gramů. K výsledku nevedla jen cesta použití Makrolonu, ale i doslova mikrometrické vážení každé další součástky, aby se dosáhlo výsledku. Ostatně i strojku „odebrali“ hodináři vše co mohli, aby skeleton odlehčili. A museli jít ještě dál. Řemínek je ze speciální technické látky, pro jehož prošití byly použity nitě maximální pevnosti ale minimální hmotnosti. Každý miligram se počítal.

Z této řady vznikl i výroční model V6 SA MK 20 ans. Jde o modely ve čtyřech barvách vždy v počtu jen 20 kusů. Konkrétní číslo je dokonce označeno na korunce.

Dalším příkladem toho, co B.R.M svede, je nedávná novinka FF39-40, kterou můžete nazvat UFO světa hodinářství. Jde o pouzdro tvaru rovnoramenné trapézy se zaoblenými rohy o rozměru 39 x 40 mm z bronzu, titanu, s lunetou z oceli a karbonu. Čím je ještě unikátní tento kus, to naznačuje nápis na pozici 6 – Full Floating. Zcela plovoucí (jeho předchůdcem byl kus R50). Jde o technické řešení, kdy je vlastní strojek s kruhovým rotorem „zavěšen“ v prostoru pouzdra tak, aby odolával rázům a případnému pohybu jak ve vertikálním, tak horizontálním směru. O to se stará jak pětice silenbloků o průměru 1,2 mm, tak lanko z nitrilu o průměru 1 mm. Tak vznikl doslova plovoucí strojek schopný odolat jak zrychlení třeba v supersportu nebo rázům hodinek o volant, boční sloupek vozu a tak podobně. Opět jde o světovou raritu, protože pro časomíru s automatickým nátahem obousměrnou ochranu nenajdete. Nemluvě o originalitě designu tohoto kusu za cenu od 10 680 €.

Severní vítr

Celé povídání o osobnosti Bernarda Richardse jsme začali severním zimním větrem Tramontane. Je tedy čas se k němu vrátit. O tom, že se manufaktura B.R.M zabydlela na závodních tratích, už nemusíme nikoho přesvědčovat. Nedávno vzbudila rozruch i v námořním světě tím, že se stala oficiální časomírou lodních závodů Grand Pavois (Grand Pavois La Rochelle, Défi Atlantique, Rallye des Iles du Soleil) pro roky 2023–2025. Bernard Richards, generální ředitel B.R.M Chronographes, uvedl: „Jsme velmi hrdí na to, že můžeme uvést na trh tuto novou kolekci námořních hodinek, která kombinuje estetiku s funkčností a nabízí nadšencům plachtění jedinečný zážitek.“

Samozřejmě, že design kulatých hodinek Boat Master z oceli o průměru 44 mm (BM6-44) nebo 34 mm (BM6-34), s černou, čokoládovou nebo modrou PVD úpravou, má design spojený se mokrým světem. Ostatně proto také místo číslovek 12, 3, 6 a 9 najdete u některých názvy převládajících větrů (celkem je nabízeno 14 verzí). Na třech místech v průzoru v modrém či bílém číselníku jsou pak vidět pružiny Shock Absorbers (patent dostal jako první kus RG46) chránící strojek třeba před ránou ráhnem. Stejně tak tuto techniku najdete i ve zcela rozdílném „uměleckém kusu“ V6-44-SA-SQ-N-Art Car.

A nebyl by to Bernarda Richards, aby nehledal a našel nový, vhodný materiál i pro řemínek pro Boat Master. Jedná se o tkaninu Hypalon, což je syntetický kaučukový materiál s vynikající odolností vůči vodě, slané vodě, roztržení … Používá se především při výrobě potápěčských a záchranných vest. Proto není pochyb o tom, že Hypalon je ideální látkou pro novou kolekci. Vidíte, do všeho, do čeho se Bernard Richards a jeho B.R.M Chronographes pustí, myslí vážně.

Foto: B.R.M Chronographes

B.R.M Chronographes

Boat Master

Strojek: mechanický s automatickým nátahem

Pouzdro: průměr 44/34 mm, ocel/PVD

Kalibr: ETA 2824, průměr 25,6 mm, výška 4,6 mm

Frekvence: 28 800 polokmitů/h

Rezerva chodu: 38 h

Kamenů: 25

Voděodolnost: 100 m

Cena: 4 800/3 600 €

timeforum_logo_new_dark

Nejčtenější

Žhavá témata

Related Articles

Hodinářský mistr Konstantin Chaykin
Top osobnosti

Konstantin Chaykin: Přiběhla zebra

Výčet jeho hodinářských dovedností by byl velmi dlouhý: byl tvůrcem prvního ruského...

Andreas Löffler vypráví o svém podnikání poradce
Top osobnosti

Andreas Löffler: Jsou to děti, které milujete

V českém hodinářském světě je podobná profese – poradce, ještě zcela v plenkách. Přitom...

Skill Maelstrom Tourbillon
Top osobnosti

O. Mory: Stvoření bílého jednorožce

Ještě před pár lety bylo něco takového jako kompletně švýcarský tourbillon za...

Top osobnosti

Jacques Bianchi: Velký návrat

Ateliér hodináře Jacquese Bianchi byl a je stále na stejné místě v Marseille....