- Blog-magazín o hodinkách -

Home Novinky Editorial Rok minulý, rok 2024
Editorial

Rok minulý, rok 2024

SpaceOne Tellerium
SpaceOne Tellerium

Klidně bychom mohli začít přehledem toho, co v hodinářském světě přinesl rok 2024 například takovýmto výčtem: po dlouhých letech Patek Philippe uvedl zcela novou řadu Cubitus, navíc ve čtvercovém pouzdře. Longines poprvé představil karbonové pouzdro modelu Ultra-Chron, ke všemu s frekvencí strojku 36 000 polokmitů/h. Indický Titan ke 40. výročí představil vůbec první vlastní kalibr 7TH1s létajícím tourbillonem. Doxa poprvé uvedla dámský kus s diamanty, poprvé…

Já raději tento proud informací opustím, protože po pravdě až tak podstatné mi pro vyjádření toho, jaký byl rok 2024 v hodinářském světě, nepřijdou. Co tedy?

Začnu ekonomikou, či přesněji čísly, i když vím, že to vlastně fandy hodinek až tak moc nezajímá. Zato neustále klesající švýcarská produkce, stejně jako rostoucí ceny a mnohé další vysvětlují třeba to, proč tady máme ještě stále tak silný retro styl, proč se neustále zmenšují průměry pouzder, proč… Prostě, proč je situace taková, jaká je.

Za posledních 20 let index spotřebitelských cen vzrostl o 55 %, naopak průměrný hrubý roční příjem v západní Evropě vzrostl o 40 %, takže dnes mají v průměru lidé o 15 % méně prostředků i na hodinky. Z 26 kontrolovaných modelů ani jediný kus nevzrostl o těh reálných 55 %, ale ve skutečnosti o 75 % až 335 %. Můj názor na přístup hodinářských firem lze z těchto čísel zřetelně vyčíst. Dá se jednoduše říct, že velké značky zvýšily svoje ceny vysoko nad inflaci a další ekonomické ukazatele. Tato čísla hovoří o období 20 let.

Když ale vezmeme ceny mezi lety 2022 až 2024, vidíme obrácenou situaci. Lépe, než oficiální ceny vypovídají o situaci rychleji reagující ceny na druhotném trhu: Rolex – pokles průměrných cen o 8,6 %, Patek Philippe o 13,1 %, Audemars Piguet o 13,6 % …

Jinými slovy, když padají ceny velké trojky, nemohou jinak vypadat ani ostatních společností. Jenže ani to není konec turbolencí cen časomír. V roce 2024 pro švýcarské výrobce vzrostla cena zlata za unci z 1750 CHF na 2334 CHF na konci prosince 2024 Takže? Například zlaté kusy: Rolex Submariner v lednu 2025 zdražily o 6,6 %, Yacht Master o 7 % a Cosmograph Daytona o 13,4 %. Jenže i ocelové kusy s korunkou rostou od ledna 2025, byť jen o 0,9 až 2,6 %. Ale dost už všech těch čísel.

Ta mají jednoznačný vliv, značky sázejí na klasiku, retro styl, nechtějí riskovat, což se týká jak menších průměrů pouzder (36 až 39 mm, byť zákazník nejvíce žádá 41 mm), tak nekonečného seznamu celoocelových modelů, stejně jako návratu řady značek jako: Grenchen, Vulcain, Jacques Bianchi, Elgé, Favre Leuba, Universal Geneve … To všechno, stejně nesmírný rozmach micro značek, jak potvrdila zdařilá pražská výstava Micro Praha, je rovněž v jistém ohledu reakcí na strmý růst cen zavedených značek. Snaha uspět vede nejednu i solidní firmu k tomu, že se chovají jako papoušci při namlouvání. Hýří barvami svých číselníků, jen aby přilákaly zákazníky. To nás provázelo už loňským rokem.  

Rok 2024 přinesl i mimořádné modely. Asi mnohé zklamu, protože na následujících řádcích nebude řeč o tom, že ta a ta firma poprvé uvedla karbonové pouzdro, anebo sáhla po strojku s frekvencí 36 000 polokmitů/h, nabízí emailový nebo lososový číselník a tak podobně. Proč? Protože to tu už bylo, a svět hodinářství nový odstín barvy číselníku rozhodně nezmění. Naproti tomu řada technických řešení ano. Takže v mém seznamu „nej“ modelů roku 2024 jsou i následující kusy, samozřejmě bez určení pořadí.

Ulysse Nardin Freak S Nomad bych doporučil ze všeho nejdříve otočit k očím sklíčko v dýnku. Namítnete, že unikátní automatický nátah systému Ginder je známý už od roku 2017/2018. Ovšem prosadit naprosto přelomovou techniku není jen tak a zaslouží si z mého pohledu ocenění.

IWC a jeho novinka roku 2024 Portugieser Eternal Calendar je rovněž překročením jisté hranice. Hovoříme o prvním sekulárním věčném kalendáři firmy, který nebude nutné korigovat od roku 2024 až do roku 3999, a to jen proto, že ještě nebylo rozhodnuto, zda tento rok bude přestupným nebo nikoliv. Dodejme, že fáze Měsíce bude přesná celých 45 milionů let. Tomu se říká dotknout se věčnosti. Opět. Ano, eternal nebo secular kalendář (musí akceptovat, že přestupnými roky mohou být jen ty na konci století, které jsou dělitelné číslem 4) už známe od Patek Philippe, Svenda Andersena, Audemars Piguet, Frank Muller, ale i Furlan Marri (Secular Perpetual Calendar, 2023). Nicméně to nijak nesnižuje to, co dokázal IWC.

Celkem 8 komplikací modelu DB Kind of Grande Complication od De Bethune je výsledkem 22 let zkušeností a technického mistrovství hodináře Denise Flageolleta. Oboustranné pouzdro skrývá strojek pracující na frekvenci 36 600 polokmitů/h, tedy s 30sekundovým tourbillonem, věčným kalendářem, měsíční fází, mrtvou sekundou, rezervou chodu 4 dny… Tomuto kusu předcházel vývoj celkem 31 vlastních kalibrů, který dnešní hodinář může být Flageolletovi konkurentem?

Když je řeč o astronomických komplikacích, nemohu pominout 12 x levnější kus, a to SpaceOne Tellerium za nímž, tedy za jeho technikou, je pařížský hodinář Théo Aufferet. Pokud vše nesmírně zjednodušíme, pak základem modulu zobrazujícího pohyb Země kolem Slunce (číselníku) a Měsíce kolem zeměkoule je čtveřice dílů: kolo se 31 zuby (nejvyšší počet dnů v měsíci) a pastorku se 12 zuby (počet měsíců), s 365 zuby (počet dnů v roce), dále s 59 zuby (děleno 2 je to počet dnů měsíční fáze). Kouzlo je hotovo – po číselníku se pohybuje kolem symbolického Slunce v jeho středu Země, která udělá jednu otočku za rok a kolem ní Měsíc obkrouží Zemi každého 29,5 dne. Kouzelné.

Odvěká tužba, dosáhnout co nejvyšší přesnosti chodu časomír, zná hned několik cest k cíli. Jednu z nich ukázal nezávislý Horage modelem Revolution 3 MicroReg. Schopný za pomoci elektronické základny, na níž se hodinky umístí, aby proměnnou činnou délkou vlásku nastavila chod mechanického strojku s přesností +/- 0,1 sekundy.

 Aby to nevypadalo, že jediné, co vidím, jsou kola a pastorky, uchvátily mě i některé designové kusy. Nabídnout dnes gilošovaný číselník s nejrůznějšími vzory, unikátními laky, emaily včetně grand feu, zlatým povrchem a podobně, to už skutečně dnes málo koho překvapí. Přesto jsem letos dokázal obdivně hvízdnout při pohledu na dva kusy: Czapek Geneve Goutte d´eau z řady Promenade.  Kus se stal oprávněně se stal vítězem soutěže o „nej“ hodinky letošní úspěšné výstavy SEW Praha.

Druhým příkladem je Kollokium Projekt 01. V prvním případě je číselník doslova jako vodní hladina, na níž padla kapka v místě kde je mimostředná sekundová ručka. V druhém jde o číselník vytvořený 468 výstupky-trubičkami šesti různých průměrů a výšek s oranžovou luminiscencí. Svítící les na číselníku. Báječné, nové.

Právě ona slova – nové, neotřelé, překvapivé jsou ta, která je na místě vyslovit, když je řeč o „nej“ hodinkách roku 2024. V příštím editorialu, který chystáme, bude řeč o roce 2025.  

Foto: Czapek Geneve, De Bethune, Furlan Marri, Horage, IWC, Kollokium, Space One, Ulysse Nardin

Related Articles

Výstavu WW doprovázejí úsměvy i hořké chvíle
EditorialVýstavy

Výstava W&W 2025: Úsměvy jsou pryč

Výstava, jako je Watches & Wonders, dříve SIHH, které jsme se účastnili...

Jak si vedly švýcarské značky v roce 2024
EditorialHome

Swiss se drží bobříka mlčení

Jakmile před lety COSC přestalo zveřejňovat čísla o tom, kolik která švýcarská...

Favre Leuba Deep Blue Revival
Editorial

2025: Trendy, plány a přání

Všechny tři položky z titulku v následujícím textu alespoň naznačí, chceme v to věřit,...

Jak si na tom stojí švýcarský hodinářský průmysl
EditorialVýstavy

Falešný optimismus?

Zpráva FH, tedy Federation de ľ Industrie horlogere Suisse, říká čísly své...