- Blog-magazín o hodinkách -

Home Téma Pod vodou – I. díl
Téma

Pod vodou – I. díl

Autor článku chvíli před sestupem pod vodu
Autor článku chvíli před sestupem pod vodu

Nebudeme nijak tajit fakt, že jsme fandové potápění a už jsme řádku modelů poslali na dno, myšleno na našem zápěstí. Proto je milým překvapením, jak dlouhý seznam novinek právě potápěčských hodinek je možné letos sestavit. Přirozeně se o něco takového nesnažíme, zato chceme obdobně „postižené“ fandy upozornit na ty kusy, které podle nás za to stojí.

Ať se rodinná peněženka snaží jakkoliv, vždy bude převažovat seznam těch modelů, které nám zůstanou odepřeny. Většinou vzhledem k ceně. Takže, co zjevně navždy zůstane jen naším snem? První díl je právě o nich.

Omega Seamaster Planet Ocean Ultra-Deep O-Mega Stell/Titanium 6000 M

Proč nás právě tento kus nenechává chladným? Samozřejmě, že v první řadě číslovka na číselníku hovořící o tom, že vše na těchto hodinkách odolá tlakům v hloubce 6000 metrů pod vodou. Vzhledem k nezbytnosti rezervy je to podle normy ISO 6425 dokonce o 25 % více, tedy 7500 m. Zároveň přiznejme, že nejde o rekordmana na trhu.

Co je pro nás stejně lákavé je, že předobrazem tohoto kusu se stal Planet Ocean Ultra Deep Professional, tedy prototyp, který v roce 2019 dosednul, umístěn vně batyskafu, na nejhlubší místo všech oceánů, a to v Mariánském příkopu v hloubce 10 928 metrů.

Jen pro vysvětlení, jak je to s tím nejhlubším ponorem, dodáme, že podle všeho se Omega dostala ještě o něco hlouběji než kdysi prototyp od Rolexu na batyskafu Trieste. A to proto, že při posledním ponoru v roce 2019 dosedl batyskaf do prohlubně dna, která učinila ponor tím nejhlubším na světě. Věřte, nevěřte, ale to není podstatné. Důležité je, že Omega nezůstala jen u prototypu, ale uvedla dvě verze v oceli a titanu na běžný trh. Žel nikoliv s onou voděodolností prototypu 15 000 m. I tak.

U verze O-Mega Steel byla použita speciální slitina. Omega to nedělá poprvé. Vždyť i slavný potápěčský model Ploprof použil zjevně jako první ocel 904 L, tehdy označovanou jako uranovou. Nová slitina O-Mega Steel má lepší vlastnosti než běžně používaná 316 L i 904 L a například vůči korozi za napětí (korozní praskání) je dokonce 2 x odolnější. K tomu přidejte bělejší odstín, možnost dosažení vyššího lesku atd. (Více se zanedlouho dočtete v článku – Ocelové mámení.) 

Pokud jde o ocelovou verzi, v nabídce je celkem 5 provedení, plus titanová verze. Pouzdro má průměr 45,5 mm a výšku 18,12 mm. Použitý co-axiální kalibr je 8912, frekvence 25 200 polokmitů/h, rezerva chodu 60 h. Cena od 11 800 euro.

ArtyA Depth Gauge

Velmi příznačné je marketingové označení tohoto výrobce – Manufacture of Emotions. Ostatně zakladatel sám, tedy Yvan Arpa nás hned několikrát (včetně návštěvy SEW ještě v Brně) přesvědčil o tom, že je velmi emotivní člověk, tvůrce. Původem profesor matematiky na střední škole, je zakladatelem zcela nové „školy“ švýcarského hodinářství, která staví na první místo umění, emoce, myšlenku… Nebojí se žádných témat, jeho nesouhlasu s Evropou řízenou z Bruselu, souhlasu s krokem Velké Británie o vystoupení z EU, lásce k pití, doutníkům, rychlým autům, motorkám a tak dále. Zároveň je Yvan Arpa mistr bojových umění, kytarista, potápěč (500 registrovaných ponorů). A právě to poslední ho přivedlo k myšlence najít novou, jinou cestu k zobrazení na hodinkách hloubky ponoru. To znamenalo vyhnout se mechanice (zatím poslední novinka byl hloubkoměr od Favre Leuba), stejně jako „vpuštění“ sloupce vody do drážky v pouzdře, který je vždy stejný, adekvátní tlaku, tedy hloubce ponoru. Naposledy něco takového nabídl Oris. Takže?

„Ta představa barvy mizející s hloubkou mě jednou v noci probudila“, uvádí sám autor nápadu. Jako bývalý učitel si zřejmě připomněl to, jak lidské oko vnímá barvu s ubývajícím světlem. Jde o jev nazývaný selektivní absorpce. Obecně je to fyzikální jev, při němž dochází k zeslabování intenzity záření, a pokud hovoříme o selektivní absorpci, pak se nepohlcuje světlo celého spektra, ale jen určitá jeho část. Jinými slovy barva odpovídá vlnovým délkám světla, které například dané okolí, v našem případě vrstva vody, pohlcuje. Ještě přímočařeji řečeno – s tím, jak se noříme pod hladinu, přestáváme vidět konkrétní barvy. V 5 až 10 metrech červenou, v 8 až 20 metrech oranžovou, v 15 až 35 metrech žlutou, ve 25 až 45 metrech zelenou. Nejlépe je pak možná trochu překvapivě pod hladinou vidět do 30 až 50 metrů světle modrá a od 35 až do 100 metrů tmavě modrá.

Nehodlám s touto fyzikou úrovně střední školy vést polemiku, nicméně příště pod vodu rozhodně nevezmu svojí Doxu SUB 4000T Professional, ale něco s modrým číselníkem.

Ten u modelu Depth Gauge má v horní části číselníku pět oblouků v postupně pod vodou blednoucích barev. Od červené od 5 metrů až po modrou ve 100 metrech. Jak dobře budete pod vodou vidět nebo si pamatovat, který barevný půloblouk zmizel, je jinou otázkou. V každém případě jde o velmi originální a nové řešení.

A slibované sloganem – Manufacture of Emotions, emoce? Například ocelové pouzdro (uvnitř je vlastní kalibr Aion) o průměru 44 mm s dýnkem s rytinou žraločí tlamy. Málo emotivní? Pak je třeba si počkat na další chystanou verzi s pouzdrem z bílého a červeného safíru. Půjde u potápěčských hodinek o světový primát. Ocelová verze bude nabídnuta jen v 9 kusech za cenu 12 900 CHF.

  1. Lange & Söhne Odysseus Titanium

První otázkou je, zda vůbec lze zařadit model Odysseus (řada uvedena 2019) této německé značky mezi potápěčské hodinky. Spíše bychom řekli, že jde o vůbec první sportovní model této značky. Nicméně mu výrobce nedávno nadělil titanové pouzdro (průměr 40,5 mm a výška 11,1 mm) a také tah. Což je typicky materiál pro potápěčské hodinky. Jednak je titan o 43 % lehčí než ocel. Což konkrétně znamená, že ocelový Odysseus měl hmotnost 150 g a titanový zhruba 107 g. Zároveň je titan korozivzdorný. Tedy ideální pod vodu.

A kam až se s Odyseem můžete vypravit? Voděodolnost činí 120 m (korunka je šroubovací), což je vhodné tak pro šnorchlování. Přitom ale nabízí model (jde o edici 250 ks) prodloužení kovového tahu o 7 mm, asi myšleno na tenký 5mm neopren.

Kalibr L155.1 Datomatic, jak sám název napovídá, nabízí velké složené datum a zkratku názvu dne, spolu s automatickým nátahem se zátěžovou hmotou rotoru z platiny. Rezerva chodu je 50 h a frekvence 28 800 polokmitů/h. No, a jsme u ceny – 55 000 eur. Nejnovější verze Chronograph se šplhá ještě víše. Nelze než si povzdechnout.

Glashütte Original SeaQ

To soused předchozí německé značky, sídlí na stejné ulici jen blíže k centru městečka Glashütte, má na co navazovat. V roce 1969, tedy za předchozí éry, pro profesionální potápěče postavili Spezimatic Type RP TS 200. Právě tento kus se stal inspirací i pro zatím poslední verzi SeaQ (první v oceli je z roku 2019), a to ve zlatě s proskleným dýnkem. Nehledě na použití růžového zlata pro pouzdro o průměru 39,5 mm a výšce 12,15 mm je model stále potápěčským instrumentem, jak o tom hovoří norma ISO 6425, kterou výrobce plní. Voděodolnost dosahuje 200 m, korunka je šroubovací, keramická luneta se otáčí jednosměrně, minutová ručka s hrotem je nejvýraznější, se značnou luminiscenční plochou. Vše, jak se na potápěčské hodinky sluší a patří.

Za největší přínos zatím poslední verze nepovažujeme zlato, ale fakt, že dýnko je prosklené (což u potápěčských kusů není zcela běžné) a nabízí pohled na vlastní kalibr 39-11 s automatickým nátahem, rezervou chodu 40 h a frekvencí 28 800 polokmitů/h. Každého fandu německých hodinek nadchne jak pohled na typickou ¾ základnu strojku, tak na labutí krk jemného ladění přesnosti chodu. Cena: 23 000 eur.

XXX

Kterému modelu z těchto kusů v cenách od zhruba 300 000 Kč až po 1,37 milionu Kč dáte přednost je jen a jen na vás. Naše volba je zcela jasná. Jsme názoru, že potápěčské hodinky a obecně všechny časomíry jsou i věcí emocí, přitažlivého příběhu. A takovým je pro nás rozhodně cesta na samé dno oceánů naší zeměkoule.

Foto: Omega, ArtyA, A. Lange & Söhne, Glashütte Original a J. Sirotová

timeforum_logo_new_dark

Nejčtenější

Žhavá témata

Related Articles

Ženevská výstava Time to Watches
TémaVýstavy

Výstava Time to Watches: Ať žijí „piráti“

Nemohu jinak, než se opět vrátit k výroku šéfa Rolexu a výboru výstavní...

Mnoho důvodů k obdivu
TémaVýstavy

Watch & Wonders VII.: Lék na ženské vrtovchy

My muži je dobře známe, ty ženské vrtochy, a tak se snažíme...

Po tři dny byla výstava přístupná zákazníkům
TémaVýstavy

Watches & Wonders VI.: Na vrcholu 2

Jako dítě jsem potkal knihy Julese Verna, jako dospělý jsem potkal potomka...