Jakmile uvedeme: TAG Heuer Carrera Calibre 360, Hautlence HL a HQ, Parmigiani Kalpa nebo Eterna KonTiki, je každému zřejmé, že ten, kdo jejich design vytvořil, může zůstat u této práce a nemusí se vydávat do „hodinářského pralesa“ s vlastní firmou. Je úspěšný, uznávaný. Jenže Claudio D’Amore pokračoval dál a došel až k vytvoření své značky Code41 s vlastní technikou.
Začněme od začátku, a na tom bylo studium Lausanne University of Art and Design (ECAL), jedné z prestižních vysokých škol průmyslového designu. Poté nenásledovala přímá cesta do některé z hodinářských firem za stůl v designérském oddělení, ale práce se slavným britským tvůrcem Rossem Lovegrove, který kromě jiného tvořil i hodinky pro Issey Miyake a TAG Heuer. A právě na posledně jmenovaném projektu se významně podílel mladý Claudio. Po šesti letech v Londýně se vrací do rodné země a roku 2005 zakládá vlastní studio Casanova sárl. v Lausanne. „Ve Švýcarsku nemůžete nebýt zasažen hodinkami, nechtít je vlastnit, navrhovat. To prostě nejde,“ vzpomíná Claudio.
Jeho studio se podílelo na tvorbě modelů HL a HQ pro Hautlence, chronografu Kalpa od Parmigiani, navrhnul kus ke 120. výročí Eberhard & Co. Rád vzpomíná i na další „výlet“ ke kořenům historických modelů. Hovoříme o kolekce KonTiki, a to jak tříručkovém modelu, tak chronografu od Eterny. Dnes nesporná klasika.
„Celkem patřila mezi naše zákazníka asi čtyřicítka velkých značek jako Concord, Van Cleef & Arpels, Oris, ať už to prezentují nebo ne.“ Dost možná, že tvůrce byl popuzen i oním faktem, že designéři, externí technické firmy, výrobci strojků a další zůstávají jaksi „zapomenuti“. Asi bychom řekli, že jde o nízkou „transparentnost“ švýcarského hodinářství. Vadila tvůrci natolik, že chtěl sám určovat nejen samotný vzhled hodinek, ale i to, jaká bude jejich technika, cena, že bude otevřeně hovořit o všech dodavatelích, i o tom, kolik stál který díl hodinek, a tudíž, jaká je výsledná cena. Nejdříve se o to poslední pokusil v projektu Goldgena, který přerostl v roce 2016 v samostatnou hodinářskou značku Code41.
Projekt svým názvem odkazuje jak na předvolbu při telefonování do Švýcarska (+41), tak na počítačové označení 41, značící systémovou chybu.
„Podle mne je neprůhlednost v hodinářství vskutku systémová chyba,“ uvádí Claudio D’Amore. Proto za základ značky, do níž vložil vlastní peníze, nepovažuje Swiss made, ale TTO (v překladu totální transparentnost). V praxi to v případě prvního vytvořeného modelu hodinek Code41 znamenalo, že kupec si mohl například vybrat mezi asijským strojkem a švýcarským. Zároveň přesně věděl, kolik který stojí, stejně jako znal ceny všech hlavních dílů. Společně s eliminací obchodníků jako mezičlánků byla výsledkem 3,5 x nižší cena, než by byla za daný produkt ta běžná.
Dnes už má Code41na svém kontě modely: X41 (2019), Anomaly, Anomaly Evolution, Day41, Anomaly-T4 … Nás zaujala především následující dvojice časomír. První je NB24 (na trhu bude v červnu 2023). Vzhledem k našemu obdivu k technice je to zcela přirozené. V nabídce jsou dvě verze: Titanium (5943 eur) a AeroCarbon (6548 eur), každá v několika barevných kombinacích. První, co zaujme, je jejich otevřený „transparentní“ číselník s dvojicí disků chronografu místo klasických ruček. Už to napovídá, že je řeč o manufakturním strojku. Takový v průměru vyžaduje 5 let vývoje a náklady od 3 do 5 milionů eur, přičemž cena každého kalibru při prodeji nejde pod 3000 eur.
Jak je tedy možné dosáhnout cen hotových časomír, které jsme uvedli? Spoluprací s výrobcem strojků Concepto, kterému sice posloužil za základ spolehlivý Valjoux 7750, ale zásadně přepracovaný (326 dílů). Třeba jen o třetinu nákladů si řekl periferní rotor, který je vidět na číselníku. Přesnost chodu je odladěna na +/- 5 s za 24 h. Průměr pouzdra 42 mm.
Druhou a přiznejme, že velmi mimořádnou časomírou, jsou, řekněme, novodobé kapesní hodinky Mecascope rozměrově podobné mobilnímu telefonu (výška 8,1 mm a hmotnost díky titanu 198 g). Pod rozměrným safírovým sklem je celkem pětice menších číselníků. Samostatně hodin ve 12hodinovém cyklu, minut, sekund, 24hodinový cyklus pro nastavení času v jiné časové zóně, a nakonec podle nás to mimořádně důležité – retrográdní ukazatel rezervy chodu 8 dnů. Strojek obsahuje celkem 237 komponentů, z toho 35 kamenových uložení.
Pokud jde o design, respektive rozměry tohoto unikátu, vycházel tvůrce z poměrů stran označovaných řeckým písmenem „Φ“ (phi), tedy čísla 1,61803 nazvaného Leonardem da Vinci zlatý řez nebo také božská proporce. Pokud u tohoto výrazu zůstaneme, je vskutku „božské“ co pro větší otevřenost švýcarského hodinářství a design Claudio D’Amore udělal.
Code41
Mecascape
Strojek: mechanický s ručním nátahem
Pouzdro: 98 x 60 mm, výška 8,1 mm titan
Kalibr: M, 237 dílů
Rezerva chodu:8 dnů
Kamenů: 39
Hmotnost: 198 g
Voděodolnost: 30 m
Cena: 11 450 €
Code41
NB24 Aerocarbon
Strojek: mechanický s automatickým nátahem
Pouzdro: průměr 42 mm, výška 13,7 mm, karbon
Kalibr: NB24, 326 dílů
Frekvence: 28 800 polokmitů/h
Rezerva chodu: 48 h
Kamenů: 35
Voděodolnost: 100 m
Cena: 6 548 eur