Přesně tak, tedy se symbolem „+“ je kromě dvou všech třicet významných trhů, na něž vyváží švýcarští producenti své hodinky. Pololetní výsledky roku 2023 jsou tedy více než optimistické a v porovnání s rokem 2021 dosahují nárůsty prodejů dokonce až čísla + 93,8 %. Takový skok zaznamenal vývoj za prvních šest měsíců roku například v Thajsku. Ale abychom nejezdili tak daleko: Francie + 53,8 %, Anglie + 42,2 %, Německo + 40,3 % … To zní vskutku velmi optimisticky.
Samozřejmě, že je v tom trocha kouzlení s čísly, protože letošní výsledek FH, tedy Federation de L´Industrie horlogere Suisse porovnává s covidovým rokem 2021, nikoliv s rekordním 2017/2018. Nicméně i uváděná čísla jasně naznačují, že švýcarský hodinářský průmysl je opět na vzestupu.
Také potvrzují výsadní postavení USA jako největšího odběratele švýcarských časomír. Druhá Čína dokonce ztratila při porovnání let 2021 a 2023 – 7,2 %. Důvod je zřejmý, jen pomalé a opatrné otevírání země, turismus nekvete a nákupy hodinek Číňanů v Paříži, Londýně a dalších západních městech jsou malé. Třetí Hongkong se pomalu opět stává stejně důležitým hráčem jako Čína. Na čtvrté pozici je Japonsko a pátá Velká Británie.
Ale to všechno nejsou šokující změny. Ty hledejme jinde. Státy, kde kvapem roste zájem o hodinky jsou asijské: Singapur, Jižní Korea, Taiwan,Thajsko… Asie jako celek představuje 50 % všeho švýcarského vývozu. Stejně tak roste význam blízkovýchodních států: Spojených arabských emirátů, Saudské Arábie, Kataru, Bahrainu … O čem to svědčí? Že jak asijské, tak arabské trhy začínají být stále více pro swiss producenty důležité a musí jim věnovat náležitou pozornost. Jinými slovy, při rozdělování nedostatkových kusů se především východní Evropa musí spokojit s tím, že větší slovo mají rostoucí trhy jako třeba zmiňovaný Singapur nebo Spojené arabské emiráty. Ostatně takové rozhodnutí není věcí emocí, ale čísel. Jestliže vývoz do evropských zemí letos meziročně vzrostl o více než 20 %, pak do východoevropských zemí klesl o – 19 %.
Ještě jeden trend nelze přehlédnout – Švýcarsko výrazně ztrácí na trhu s elektronickými hodinkami. V roce 2017 jich vyvezlo přes 17 milionů kusů, ovšem vloni jen necelých 10 milionů. Důvod? Jednak konkurence Japonska (technologicky vyspělé modely), ale i Číny a Hongkongu (běžná produkce). Pravdou je, že švýcarským výrobcům se více vyplatí vyrábět vyspělé kusy za vyšší ceny. Dokládají to čísla. V roce 2017 bylo třeba vyrobit 17 milionů quartzových hodinek, aby bylo dosaženo obratu přes 3 miliardy CHF. Vloni na dosažení téměř stejného obratu stačilo vyrobit 7 milionu kusů.
U mechanických časomír je ještě evidentnější že se švýcarské firmy soustřeďují na produkci „výnosnějších“ kusů. Vloni byl obrat z vývozu mechaniky o zhruba 5 miliard CHF vyšší než v roce 2017 a přitom produkce klesla o zhruba 1 milion kusů.
Pro fandy švýcarských časomír je to jasný signál, produkce z této alpské země je rok od roku dražší. A nejinak je tomu i pokud jde o meziroční porovnání 2022/2023. Obecně tedy platí, že očekávat snižování cen není na místě. Naopak je skutečností, že koupě swiss hodinek se z dlouhodobějšího hlediska vyplatí. Rozhodnutí o koupi je na vás.
Igor Sirota
Foto: archiv autora