- Blog-magazín o hodinkách -

Home Novinky Zaujalo nás Tutima: Řím nepostavili za den
Zaujalo nás

Tutima: Řím nepostavili za den

Rčení uvedené v titulku je pro oblast hodinářství nadmíru trefné. Kdo čeká skokové změny, příchody nových výrobců manufakturních strojků z roku na rok je prostě mimo. Tady platí ono – ani Řím nepostavili za den. Tak je to i o jednom z menších nezávislých, ale přitažlivých výrobců z německého Glashütte, o značce Tutima. Ta se do Mekky německého hodinářství vrátila a přesně před 10 lety uvedla první vlastní strojek. „Postavila“ Řím.

Všechno začalo v roce 2013 příchodem první minutové repetice vyrobené kompletně v tomto německém městě nedaleko českých hranic.

První německá repetice

Byli jsme jedni z prvních zahraničních novinářů, kteří měli možnost prohlédnout si novou manufakturu (slavnostně otevřena 2011) nedaleko nádraží v Glashütte a seznámit se s výrobou. V novodobé historii Tutima postavila v roce 2013 svůj první manufakturní strojek, Calibre 800 s celkem 550 díly. Vznikal celkem 3 roky a za jeho vývojem hledejme Rolfa Langa (dnes má vlastní značku), bývalého šéfa a restaurátora časomír ve slavném Matematicko-fyzikálním kabinetu drážďanského Zwingeru. Calibre T 800 tak okamžitě postavil Tutimu do samotného centra Říma – na pomyslný Forum Romanum.

Strojek se tříčtvrteční klasickou německou základnou, laděním přesnosti chodu jak korigovanou délkou činné délky vlásku (ručně vyráběný), tak vyvažovacími šroubky na věnci oscilátoru má perfektní zpracování. Od zkosených hran můstků, přes jejich rytí a zlacení, po leštění hlaviček šroubů až po uložení některých kamenových uložení ve zlatých šatonech. To všechno je doslova učebnice klasického hodinářství. Ostatně vyrobeno bylo také jen 25 kusů.

Na minutovou repetici navázal další z „vrcholů“ hodinářského světa, vlastní flyback chronograf pojmenovaný starým německým označením pro flyback – Tempostopp. Jeho kalibr T659 (220 dílů) byl oslavou 90 let od uvedení německého chronografu Urofa Caliber 59. Proto 90 kusů. Opět šlo o ryzí klasiku s palcovým rozdělovačem, ovšem s rezervou chodu 65 hodin.

Třetí z řady

Skutečný základ nabídky strojků značky pak představuje Calibre 617 debutující v kusu Patria opět s ručním nátahem, frekvencí 21 600 polokmitů/h a mimostřednou sekundovou ručkou na pozici 6. To je skutečný základ následující produkce: kusů Patria Power Reserve (Calibre 618) a Patria Dual Time (Calibre 619). Co nabízejí, je zjevné. Ukazatel rezervy chodu je pro hodinky s ručním nátahem velmi praktická volba. Automatický nátah se více méně o vše postará, ale když se musíme spolehnout na sebe sama … Řešení Tutimy je, jak se dalo očekávat, decentní s ukazatelem rezervy chodu (65 hodin) na pozici 9 pomocí čtvrté ručně vyrobené zlaté ručky.    

Za ještě elegantnější považujeme zobrazení druhého času v modelu Patria Dual Time, tedy díky Calibre 619 se 119 díly a průměrem 31 mm. Zobrazuje druhý čas kdekoliv na Zemi. Díky čemu? Modřené ocelové ručce, pravda na 12hodinové stupnici, kterou lze nastavit v závislosti od místa v druhé časové zóně nejen na celé hodiny, ale i na kratší úseky. Zároveň je stále zachován základ vycházející z Calibre 617, tedy centrální ručky hodin, minut a mimostředná sekundová ručka. Nastavení GMT času se děje buď současným posouváním ruček domácího i GMT času. Druhou možností je, nastavit na požadovanou pozici modřenou ručku, a to otáčením korunky proti směru. Poté otáčením korunky naopak po směru zvolit správný domácí čas. Zajímavé řešení, které se obejde bez další pozice korunky nebo doplňujícího tlačítka na boku pouzdra.

Fakt, že zvolíte pouzdro o průměru 43 mm z oceli (voděodolnost 100 m) majitele ani o chlup neochudí o to, nač se možná bude dívat ještě raději, než na číselník. Samozřejmě je řeč o strojku se tříčtvrteční zlacenou základnou typickou v současnosti pro hodináře z Glashütte. Oko potěší jak trojice kamenů ve zlatých šatonech, tak fakt, že breguetovský vlásek s nadehnutou poslední kolonkou je uchycen tradičním způsobem. Žádný labutí krk, ale jemné klasické posouvání činné délky vlásku pro vyladění přesnosti chodu. A obdobně je tomu v případě věnce oscilátoru. Čtyři vyvažovací šroubky, ostatní na věnci jsou zatěžovací, jsou tmavšího odstínu a jen hodinář je dokáže použít. Kulhání odladí excentry na základně uložení hřídele věnce oscilátoru. Zkosené hrany jeho můstku, základny, otvorů pro šroubky se zrcadlově leštěnými hlavičkami jsou pak dalšími krásnými detaily. Krok za krokem tak Tutima doplňuje svoji řadu vlastních strojků, které udělají radost předně milovníkům klasiky.

Foto: Tutima a Igor Sirota

Tutima

Dual Time

Strojek: mechanický s ručním nátahem

Pouzdro: průměr 43 mm, výška 11,2 mm, ocel

Kalibr: Calibre 619, průměr 31 mm, výška 4,78 mm, 190 dílů

Frekvence: 21 600 polokmitů/h

Rezerva chodu: 65 h

Kamenů: 20

Voděodolnost: 100 m

Cena: 16 900 USD        

timeforum_logo_new_dark

Nejčtenější

Žhavá témata

Related Articles

Lucky Harvey Skull Limited Luminous
Zaujalo nás

Lucky Harvey: Lebka mrká a cvaká čelistí

Troufám si tvrdit, že značku Lucky Harvey bude znát jen naprosté minimum...

Georges Gay Héritage 77
Zaujalo nás

Georges Gay: Krásné návraty

Mistr hodinář z Bioux zavedl své potomky do hodinářského světa. Situace ho nicméně...

Watchoniste-x-Misterchrono
Zaujalo nás

Watchoniste: Dvě vášně

Alex Eisenzammer je nezávislý francouzský umělec známý pod přezdívkou Watchoniste. Alex je...

Carl F. Bucherer a jeho Patravi ScubaTec Verde
Zaujalo nás

Carl F. Bucherer a manty

Přiznávám naprosto bez mučení – manty jsou mými „miláčky“ mezi podvodními živočichy,...