Zkuste najít známou hodinářskou značku, která by vynechala téma – potápění. Jistě budete se mnou souhlasit, že je to bezmála absurdní. To je jako byste opomněli 71 procent trhu, nebo 71 procent zákazníků. Proč? Protože na naší Modré planetě právě ony ¾ plochy zujímají oceány a moře. To jsou si významní hráči vědomi. Proto poslední novinky od Bregeut, Ulysse Nardin a Zenith mají v názvech slova: Marine, Diver.
Co od těchto nových časomír můžete očekávat?
Zenith Defy Extreme Diver je z rodu modelů Defy, které vstoupily na scénu v roce 1969. Soudobá řada představená na jaře 2024 se vrací podobou právě k 70. letům. Právě proto pouzdro z oceli o průměru 42,5 mm z titanu má vnitřní lunetu tvaru 12úhelníku. Tomuto tvaru odpovídá i oranžová minutová škála na vnějším okruží stříbrného číselníku posetého čtyřramennými hvězdami a jedinou pětiramennou na pozici 12.



Naopak vnější černá keramická luneta je kulatá a jednosměrně otočná. Na pouzdře nechybí přirozeně ani héliový ventil. Podobně jako šroubovací korunka s ochrannými můstky. A voděodolnost? Nebyla vedena snahou překonat předchozí druhou generaci Defy Etreme s voděodolností 1000 metrů, i když … Maximální dosažitelná hloubka kusu činí 1969, ovšem nikoliv metrů, ale feet, tudíž odkazuje k ročníku vzniku řady Defy. Nabízí tedy odolnost do 600 metrů. Asi tím, pro nás nejpřitažlivějším faktem je, že použili strojek El Primero 3620 SC, tedy s frekvencí 36 000 polokmitů/h a rezervou chodu 60 hodin. Když budu hodně drzý, tak řeknu, že spíše, než potápěčské hodinky je tento Diver sportovními hodinkami s velmi solidní voděodolností a korozivzdorným titanovým pouzdrem. Cena – 11 800 euro.



Ulysse Nardin Diver Net Vendée Globe odkazuje na 10. výročí jachtařského závodu kolem světa pro jednočlennou posádku. Sám výrobce je označuje jako „nej“ ekologické hodinky jaké kdy vyrobil. Co to znamená? Pouzdro o průměru 44 mm a další díly jsou recyklované: ocel (95 % už použitého kovu), uhlíkové vlákno (rovněž použitý CarbonFoil), rybářské sítě (NyloFoil od francouzského rybáře Floriana).



Navíc pro krokový mechanismus technici zvolili dokonce i recyklovaný křemík. Pouzdro přitom odolává tlaku 30 atm a jde o 300 kusů. Na sklíčku dýnka je zobrazena trasa slavného závodu. Podobně jako číslo data na pozici 6 má červenou číslovku 10. To proto, že právě 10. listopadu 2024 závod startoval. Strojek je automatický U-118 (260 dílů) s rezervou chodu 60 hodin. Kus má blízko k časomíře určené do vody, nebo „na vodu“? Přesto, co cena 14 400 euro?



Breguet Marine Tourbillon Equation Marchante 5887 je nesporným vrcholem řady Marine. Má zjevnou nejednu spojitost se samotným Abrahamem-Louis Breguetem, který byl roku 1815 králem Ludvíkem XVIII. jmenován hodinářem vojenského námořnictva. Například tím, že na dýnku je rytina korábu Royal Louis spuštěného na vodu 1752. Novinka je vskutku čestným následníkem toho, o historický mistr postavil i z jiného důvodu. Hovoříme totiž o modelu s tourbillonem a věčným kalendářem, časovou rovnicí udávající rozdíl mezi pravým a středním slunečním časem. Použít tourbillon bylo zcela přirozené, protože právě ten si Breguet patentoval roku 1801.



Strojek 581DPE s automatickým nátahem prostřednictvím mikro rotoru má celkem 563 dílů, pracuje na frekvenci 28 800 polokmitů/h a má rezervu chodu 80 hodin. Pouzdro z platiny o průměru 43,9 mm nabízí voděodolnost 100 metrů, což je ale upřímně zcela jedno. Vždyť kdo by šel s takovýmto skvostem za 292 800 euro pod hladinu. Nehledě na to, že hovoříme o novince z řady Marine.
Na závěr dlužíme poctivou odpověď na otázku – jsou novinky vskutku potápěčské hodinky? Obávám se že nikoliv. Fakta: voděodolnost, héliový ventil, jednosměrně otočná luneta neznamenají, že mluvíme o hodinkách, s nimiž bez obav půjdete pod hladinu a budou vám tam dobrým pomocníkem. Jsou více odkazem na osobnosti, události, akce. Pravda, moc krásným odkazem.
Foto: Zenith, Ulysse Nardin, Breguet