Obvykle za vrchol stanovujeme dosažení nejvyššího čísla. Pokud jde o vysoké hodinářství, hovoříme o počtu komplikací, které daný model nabízí. To je jedno hledisko, které vám představíme prostřednictvím světového rekordmana. Další může představovat nová technická řešení ve spojení s královskou komplikací, jako je tourbillon. To ještě stále jsme nezdolali všechny nejvyšší vrcholy. Tak se na ně vydejme.
Začněme tedy oněmi čísly – 57 komplikací modelu Vacheron Constantin Tivoli ref. 57260, to je vrchol roku 2015. Bezmála o deset let později je tu na Watches & Wonders 2024 zdolána ještě vyšší kóta. Tou je 63 komplikací Les Cabinotiers The Berkley Grand Complication. Nejkomplikovanější kapesní hodinky světa, které vznikaly 11 let, a celý jeden rok bylo potřeba k tomu, aby bylo sestaveno všech 2877 jejich dílů. Předchozí ref. 57260 jich měl o 677 méně. Unikátem tohoto kusu je kromě jiného fakt, že mají i pravý čínský věčný kalendář. Tento kombinovaný lunárně-sluneční kalendář je komplikovaný i vinou řady nepravidelných cyklů, které mechanika jen velmi obtížně zobrazuje. Nicméně i tento vrchol byl zdolán.
45 milionů let
Časový horizont, který uvádí mezititulek, tedy 45 milionů let, si asi nikdo z nás nedokáže ani představit, natož pak takovouto přesnost u mechanického zobrazení měsíční fáze. Rozhodně tedy lze hovořit o dalším „výstupu“ do horologických výšin. Vždyť dosavadní rekord činí 2 060 757 let (Andreas Strehler). Dokud IWC Schaffhausen nepostavil Portugieser Eternal Calendar with Moon Phase. Jde o první věčný kalendář tohoto druhu u této značky. Což kromě jiného znamená, že vzhledem k uspořádání gregoriánského kalendáře svede přeskočit v běžném schématu přestupné roky 2100, 2200 i 2300 a nesplést se od letošního roku po dalších 376 let. Tedy minimálně po šest lidských generací. Možná dokonce déle, protože zatím není rozhodnuto, zda rok 2400 bude přestupným. Pokud ne, přičtěte k číslu 376 ještě další 100 let. Už tento fakt stačí k prohlášení, že IWC vystoupil vysoko. O to víc, že obdobný sekulární věčný kalendář dokázaly zatím postavit jen: Patek Phlippe, Svend Andersen, Franck Muller a Furlan Marri (Julian Tixier za pomoci Dominiqua Renauda). Pro dosažení cíle a správných převodů soukolí IWC použil superpočítač, který simulovat 22 bilionů jejich kombinací. Vše nyní uloženo v platinovém pouzdře 44,4 mm a výšce 15 mm. Hodinky lze nazvat oslavou, protože bezmála přesně před 40 lety, v roce 1985 Kurt Klaus postavil u IWC legendární věčný kalendář Da Vinci.
Výročí 25 let od uvedení kolekce Datograph oslavil A. Lange & Söhne kusem Datograph Perpetual Tourbillon Honeygold Lumen. Základ, tedy kombinaci chronografu s věčným kalendářem a tourbillonem známe z roku 2016. Už to je kombinace, s níž se dostáváte na bezmála samý vrchol. Letos k tomu německý výrobce přidává poprvé jak pouzdro ze svého medového zlata, tak výraznou luminiscenci. Kolekce je omezena na 50 ks.
Hledání přesnosti
Ano, další z velehor, na niž se dál a dál snaží hodináři vystoupit, je přesnost chodu. Jaeger-LeCoultre představil na ženevské výstavě trojici časomíry kolekce Duometre. 2007 byl rokem první realizace myšlenky dvojice soukolí získávajících energii od dvou pérovníků, ovšem s jediným krokovým mechanismem, aby ty přídavné – chronograf, věčný kalendář, nebo tourbillon neovlivňovaly přesnost chodu jícího strojku. Po letech dalšího vývoje je tu druhá generace Duometre a modely: Duometre Quantieme Lunaire (Calibre 381), Heliotourbillon Perpetual (Calibre 388) a Chronograph Moon (Calibre 391). Pro nás pomyslně nejvýše vystoupal Calibre 388, poprvé u tohoto výrobce s tříosým tourbillonem o hmotnosti 0,7 g (předchozí Gyrotourbillon se otáčel ve dvou osách). Navíc s prostorovým vláskem. Přičemž věčný kalendář přesný do roku 2100 je doplněný o velké datum a strojek pracuje na frekvenci 4 Hz. Pouzdro ze zlata má průměr 44 mm a výšku 14,7 mm. Rezerva chodu každého pérovníku činí 46 h. Limitovaná edice čítá 20 ks.
Historicky známou a osvědčenou cestou vedoucí k co možná nejvyšší přesnosti chodu je použití konstantní popudné síly. Jinak řečeno, dodávání stále stejné energie krokovému ústrojí. Chronomètre FB-RES.FC od Ferdinand Berthoud je soudobou cestou, jak cíle dosáhnout. Používá k tomu závitkový vyrovnávač tahu hnacího péra pomocí fusee, tedy patentovaného řetízku dlouhého 285 mm, který má jen sám o sobě 790 dílů, celý strojek pak 1200. Mechanismus Remontoir d´égalité uvolňuje energii krokovému ústrojí jednou za sekundu. Samozřejmostí je certifikát přesnosti chodu COSC, ale skutečná je mnohem vyšší. Zlaté pouzdro má průměr 44 mm.
Návratem k historickým kořenům se oprávněně chlubí také Time Pyramid 42.5 Platinum Red Gold od Arnold & Son. Je to ikonický model, moderní interpretace hodin postavených Johnem Arnoldem, jen nyní doplněný o avanturinové sklo v kombinaci s bílým opálovým číselníkem. Pouzdro má průměr 42,5 mm.
Masterpiece Collection japonské značky Grand Seiko zahrnuje i Kodo Constant-force Tourbillon SLGT005. Poprvé ho svět spatřil v roce 2022, ale zdálo se, že zůstane projektem. Letos ovšem výrobce model přihlásil do soutěže Grand Prix d’Horlogerie de Genève a získal cenu za chronometrii. Základem úspěchu a přesnosti je vůbec první kombinace na jedné ose tourbillonu a mechanismu konstantní popudné síly. Předešlý kus byl inspirován v designu stmíváním, současná limitovaná edice (20 ks) svítáním. Srdcem je kalibr 9ST1, který je testován celkem 34 dnů tak, aby po dobu 48 hodin v každé ze šesti poloh a při trojici teplot dosahoval maximální přesnost chodu. Strojek má celkem 340 dílů, přičemž 100 z nich tvoří mechanismus kombinující tourbillon s mechanismem konstantní popudné síly. Vše uloženo v pouzdře z platiny a titanu o průměru 43,8 mm a výšce 12,9 mm, rezerva chodu 72 h, dodávka konstantní energie asi 50 h.
Takhle je to nově
Za technickým úspěchem firmy Cyrus (založena 2010) hledejme vynikajícího hodináře Jean-Francoise Mojona, a to i v případě novinky Etheral Twin Orbital Tourbillon. Jde o novou komplikovanou kolekci označenou Etheral (éterický), jehož daný první kus se rodil 6 let. Plán byl zjevný – zkombinovat kus s vysokou přesností, díky dvojici orbitálních tourbillonů, s futuristickým zobrazením času pomocí složeného, vždy svislého čísla hodin, byť se tříramenný můstek s dvojicí disků hodin otáčí 1 x 60 minut. Díky tomu zároveň jedno z ramen s hrotem ukazuje na okruží aktuální stav minut. Je to vskutku moderní interpretace čtení času. Manufakturní kalibr se třemi patenty CYR518-E má celkem 510 dílů, včetně 63 kamenových uložení a rezervu chodu 72 h. Pouzdro ze zlata a titanu má průměr 44 mm a výšku 16,3 mm. Vyrobeno bude jen 18 ks.
Když hovoříme o vrcholech v hodinářství, patří k nim i délka rezervy chodu. Hublot Big Bang MP-11 14-Day Power Reserve Water Blue Sapphire po pravdě nelze nazvat ryzí novinkou (poprvé MP-11 představen 2018). Nové je použití bledě modrého safírového pouzdra. Nicméně jak pouzdro o průměru 45 mm a výšce 14,4 mm a použitý materiál, tak kalibr HUB9011 (270 dílů) s ručním nátahem a rezervou chodu 14 dnů (336 h) za pomoci celkem 7 pérovníků, jasně dokládají současné moderní směřování části švýcarského a vůbec světového hodinářství. Limitovaná edice má 50 ks.
Safír barvy rubínu (Ruby), oranžového odstínu (Spritz), modrý a fialový (NanoSaphir Chameleon), ale i pouzdro z jadeitu (Jade), to je řada Curvy Purity Tourbillon, jejíž design už je dílem Jérémie Arpy, syna zakladatele společnosti ArtyA pana Yvana Arpy. Proč onen posun? Současný Les Ateliers Créatifs ArtyA sídlící ve švýcarském Meinier totiž slaví 15 let své existence, a tak je čas dát prostor mladší generaci hodinářů. Přinejmenším v designu pouzdra o rozměrech 38,5 x 43 mm a výšce 18 mm. Pokud jde o strojek s dvojicí pérovníků (rezerva chodu 72 h), je dílem ateliéru Telos. To druhý kus Purity Stairway to Heaven s extrémní skeletonizací strojku je společným dílem obou firem oslavující 15 let existence ArtyA. Pouzdro o průměru 40 mm je nabízeno jak z oceli, tak i keramiky. Trendy dneška jsou zkrátka stále výraznější.
To ostatně potvrzuje svým jadeitovým kusem The Streamliner Tourbillon Wyoming Jade i klasický H. Moser & Cie. Nefritový číselník o síle 1 až 1,2 m v kombinaci s růžovým zlatem pouzdra (40 mm)? A co by ne, dnešek přeje odvážným. I kombinaci designu se strojkem HMC 804 s rezervou chodu 3 dny a tourbillonem. Pokud vám ani tohle nepřijde dost cool, pak je tu Pioneer Center Seconds Concept Citrus Green. Sám výrobce doprovází uvedení tohoto kusu slovy: To je bomba! Prý je to kus, který byl navržen pro ty, kteří nechtějí být dole s davem. No, dobrá. Každopádně nikdo neupře tomuto modelu s pouzdrem o průměru 42,8 mm se strojkem HMC 201, že je nepřehlédnutelný. I to je dnešek.
Foto: Arnold & Son, ArtyA, Cyrus, Ferdinand Berthoud, Grand Seiko, H. Moser & Cie., Hublot, Jaeger-LeCoutre, IWC, Vacheron Constantin