Watches & Wonders IV: Nebojte se usmát
Číselník jako hladina, na níž právě dopadla kapka, ručky, které jdou pozpátku, pouzdro jako bakelitové rádio… Proč ne?! Vážně není nutné brát všechno, včetně časomír, jen a jen smrtelně vážně. Nebojte se usmát, snad vám k tomu zavdá důvod následující přehled neortodoxních novinek Watches & Wonders.
![](https://timeforum.cz/wp-content/uploads/2024/04/Santos-Dumont-Rewind-819x1024.png)
![](https://timeforum.cz/wp-content/uploads/2024/04/Santos-Dumont-819x1024.png)
Bezmála všichni komentující letošní ročník ženevské výstavy se tak nebo jinak zmiňují o Cartieru především v souvislosti s jediným modelem, a to Cartier Santos-Dumont Rewind. Jelikož mají tyto hodinky, původně vytvořené pro jednoho z prvních aviatiků Alberta Santos-Dumonta, datum vzniku 1904, je na místě si je letos připomenout. Jeho podpis ostatně najdete na dýnku novinky s lakovaným karneolově červeným číselníkem a … strojkem 430 MC (což je Piaget 430 MC s výškou jen 2,1 mm), ovšem v pouzdře obráceným. Tím chceme říct, že ručky jdou v obráceném směru, pozpátku. Ostatně nic až tak nečekaného. Jde o tak zvané hebrejské zobrazení času a najdete takové věžní hodiny najde i v Praze. Jde o Prague jewish clock, nebo ty na staré synagoze v Plzni, a od prvních existují i odvozené náramkové hodinky. Takže? V případě Cartiera nejde o historický unikát, ale rozhodně zajímavost, a to v platinovém pouzdře (31,4 x 43,5 mm) s rubínovým kabošonem v korunce. Limitovaná edice má 200 ks. Přiznáme se bez mučení, že nám přijde přitažlivější Santos-Dumont se zlatým pouzdrem potaženým pavím modrým lakem. Ale to už je o něčem jiném. My teď představujeme „úsměvné“ a vymykající se kusy W&W.
Kapka, sáčko…
![](https://timeforum.cz/wp-content/uploads/2024/04/Promenade-Goutte-dEau-747x1024.jpeg)
![](https://timeforum.cz/wp-content/uploads/2024/04/Pudovni-idea-1024x836.jpg)
![](https://timeforum.cz/wp-content/uploads/2024/04/Czapek_Promenade_Goutte_d_Eau_Soldat_Wrist-Shot.original-1024x683.jpg)
V seriózním balení je i další originál – Czapek Geneve, s částečně českými kořeny a znovuzrozený v roce 2015, přišel letos se zcela novou řadou Promenade. Její hvězdou je podle nás verze Goutte d´Eau, tedy kapka vody. Idea byla jednoduchá. Kromě modelu s gilošovaným číselníkem ve stylu slunečních paprsků (Guilloché Soleil) vytvořit rovněž „deštivou“ verzi. Povedlo se to na výbornou. Od mimostředné sekundové ručky na pozici 4,30 h se bezmála realisticky, v 3D provedení, rozšiřuje na safírově modré vodní hladině-číselníku celkem šest soustředných kruhů. Kouzelný nápad a díky realizaci ve firmě Donzé Cadrans i výborně provedený. Pouzdro má průměr 38 mm, strojek SXH5 s mikro rotorem z platiny nabízí rezervu chodu 60 h.
![](https://timeforum.cz/wp-content/uploads/2024/04/BoyFriend-Couture-1024x576.jpeg)
Elegantní trojici uzavřeme Chanel Boy Friend Couture a doplníme ji J12 Couture Workshop Automaton Calibre 6, stejně jako Musical Clock Workshop Couture. Ona trojice je jednoho střihu. Začněme uprostřed, u něčeho, co v náramkových hodinkách dneška často nevidíme, a to je automat. V pravém smyslu toho slova, tedy s automaticky se pohybujícími díly na číselníku po stisku tlačítka na pozici 8. Mademoiselle Gabrielle Coco Chanel s nůžkami v rukou na nich hýbe hlavou, tělem a rukama. K tomu Calibre 6 potřebuje 355 dílů. Hodinky jsou oslavou čtvrt století řady J12. Keramické pouzdro má průměr 38 mm a výšku 13,65 mm. Limitovaná edice pak 100 ks.
![](https://timeforum.cz/wp-content/uploads/2024/04/J12-Couture-Workshop-Automaton-Calibre-6-1-1024x576.jpeg)
![](https://timeforum.cz/wp-content/uploads/2024/04/Musical-Clock-Workshop-Couture-1-1024x576.jpeg)
A v krejčovské dílně Coco Chanel na rue Cambon ještě zůstaneme s Boy Friend Couture. Přitahuje vtipným číselníkem v podobě sáčka od Chanel. Místo knoflíků najdete osm diamantů a vše je orámováno zlatým řetízkem od kabelky pařížské značky. Posledním unikátem jsou hodiny s pěticí otáčejících se krejčovských panen pod diamantovým lustrem (celkem je na hodinách 350 diamantů). Čas je zobrazen na 24hodinové stupnici připomínající krejčovský metr. O hrací mechanismus se postaral Reuge, švýcarský výrobce hracích boxů, nyní vlastněný De Bethune.
Nalaďte se vesele
![](https://timeforum.cz/wp-content/uploads/2024/04/GK3pvU0WcAAvPsd-1024x819.jpg)
![](https://timeforum.cz/wp-content/uploads/2024/04/Hautkence-Retrovision-47-768x1024.jpg)
![](https://timeforum.cz/wp-content/uploads/2024/04/Radio-se-vsim-vsudy-1024x791.jpg)
Vzít si za vzor design rádia General Television Radio Corp. Chicago Model 5A5, to je skutečně něco. Hautlence tak kusem Retrovision 47 slaví éru rozhlasu. S ručně vyrobeným pouzdrem a barvou imitující bakelit. Stěžejky řemínku, to jsou madla rádia a pod mřížkou reproduktoru je 60sekundový tourbillon. Použit je strojek ED20-SP00 s automatickým nátahem a třídenní rezervou chodu.
![](https://timeforum.cz/wp-content/uploads/2024/04/Strojek-DUW-4101-1024x683.jpeg)
![](https://timeforum.cz/wp-content/uploads/2024/04/Tangente-38-Date-Delfin-683x1024.jpeg)
Německý Nomos představil při své první prezentaci na W&W model Tangente 38 Date v celkem 31 barevných variantách s různými názvy. Nám se nejvíce zamlouvalo označení Zirkus. Protože takové kombinace barev v pouzdře o průměru 37,5 mm: číselníku, minutové stupnice, sčítače mimostředné sekundové ručky na pozici 6 a datumového věnce, to uvidíte leda tak v cirkusu. Každá varianta je v edici 175 ks, se strojkem DUW 4101 o výšce 2,8 mm, a tedy oslavou 175 let hodinářství v německém Glashütte. Jak se říká – oslava má být veselá a plná barev. Co by ne.
![](https://timeforum.cz/wp-content/uploads/2024/04/St-Tropez-Navigator-Surf-41-1024x582.jpeg)
Když mluvíme o veselých barvách, pak ty nepominula francouzská značka Charriol, která se nechala inspirovat pro St-Tropez Navigator Surf 41 barvami surfařského prkna své ambasadorky Carolliny. Průměr časomíry je 41 mm, voděodolnost 100 m, použitý strojek je ETA 2892.
Barvám se poddala i technicky mimořádná nizozemská značka Grönefeld. Její vůbec první sportovní kus 1969 DeltaWorks je k dispozici se 3 různými odstíny číselníku (černá, khaki a lososová), 5 různými barvami tahů (černá, modrá, olivová, oranžová a bílá) a výběrem vložek boků pouzdra z nerezové oceli (44,5 mm) barevně sladěnými s tahy z pryže FKM. Vlastní strojek G-06 s automatickým nátahem má rezervu chodu 56 h.
![](https://timeforum.cz/wp-content/uploads/2024/04/Norqain-Wild-One-1024x683.jpeg)
![](https://timeforum.cz/wp-content/uploads/2024/04/Wild-One-Skeleton-1024x683.jpeg)
Pakliže se pustíte do něčeho podobného, tedy vypočítávání všech nabízených barevných a dalších možností Norqain Wild One, pak dojdete, přinejmenším to uvádí sama mladá značka (2018), k číslu 3,5 milionu možných variant. Při tomto počtu, který skutečně nejsme s to ověřit, věříme, že jde o světovou premiéru. Vybírat totiž můžete: pouzdro, jeho barvu, materiál, 12 variant a dále odstínů číselníku, tahů, řemínků, spon, vložek boků pouzder, ale i 2 strojků (Kenissi nebo Sellita) … Vybírejte, vybírejte, jen nepřeberte.
Foto: Cartier, Czapek, Grönefeld, Hautlence, Chanel, Charriol, Nomos, Norqain