- Blog-magazín o hodinkách -

Home Téma Watch & Wonders IV: Nebojte se usmát
TémaVýstavy

Watch & Wonders IV: Nebojte se usmát

Ženeva žila hodinkami
Ženeva žila hodinkami

Watches & Wonders IV: Nebojte se usmát

Číselník jako hladina, na níž právě dopadla kapka, ručky, které jdou pozpátku, pouzdro jako bakelitové rádio… Proč ne?! Vážně není nutné brát všechno, včetně časomír, jen a jen smrtelně vážně. Nebojte se usmát, snad vám k tomu zavdá důvod následující přehled neortodoxních novinek Watches & Wonders. 

Bezmála všichni komentující letošní ročník ženevské výstavy se tak nebo jinak zmiňují o Cartieru především v souvislosti s jediným modelem, a to Cartier Santos-Dumont Rewind. Jelikož mají tyto hodinky, původně vytvořené pro jednoho z prvních aviatiků Alberta Santos-Dumonta, datum vzniku 1904, je na místě si je letos připomenout. Jeho podpis ostatně najdete na dýnku novinky s lakovaným karneolově červeným číselníkem a … strojkem 430 MC (což je Piaget 430 MC s výškou jen 2,1 mm), ovšem v pouzdře obráceným. Tím chceme říct, že ručky jdou v obráceném směru, pozpátku. Ostatně nic až tak nečekaného. Jde o tak zvané hebrejské zobrazení času a najdete takové věžní hodiny najde i v Praze. Jde o Prague jewish clock, nebo ty na staré synagoze v Plzni, a od prvních existují i odvozené náramkové hodinky. Takže? V případě Cartiera nejde o historický unikát, ale rozhodně zajímavost, a to v platinovém pouzdře (31,4 x 43,5 mm) s rubínovým kabošonem v korunce. Limitovaná edice má 200 ks. Přiznáme se bez mučení, že nám přijde přitažlivější Santos-Dumont se zlatým pouzdrem potaženým pavím modrým lakem. Ale to už je o něčem jiném. My teď představujeme „úsměvné“ a vymykající se kusy W&W.

Kapka, sáčko…

V seriózním balení je i další originál – Czapek Geneve, s částečně českými kořeny a znovuzrozený v roce 2015, přišel letos se zcela novou řadou Promenade. Její hvězdou je podle nás verze Goutte d´Eau, tedy kapka vody. Idea byla jednoduchá. Kromě modelu s gilošovaným číselníkem ve stylu slunečních paprsků (Guilloché Soleil) vytvořit rovněž „deštivou“ verzi. Povedlo se to na výbornou. Od mimostředné sekundové ručky na pozici 4,30 h se bezmála realisticky, v 3D provedení, rozšiřuje na safírově modré vodní hladině-číselníku celkem šest soustředných kruhů. Kouzelný nápad a díky realizaci ve firmě Donzé Cadrans i výborně provedený. Pouzdro má průměr 38 mm, strojek SXH5 s mikro rotorem z platiny nabízí rezervu chodu 60 h.

Elegantní trojici uzavřeme Chanel Boy Friend Couture a doplníme ji J12 Couture Workshop Automaton Calibre 6, stejně jako Musical Clock Workshop Couture. Ona trojice je jednoho střihu. Začněme uprostřed, u něčeho, co v náramkových hodinkách dneška často nevidíme, a to je automat. V pravém smyslu toho slova, tedy s automaticky se pohybujícími díly na číselníku po stisku tlačítka na pozici 8. Mademoiselle Gabrielle Coco Chanel s nůžkami v rukou na nich hýbe hlavou, tělem a rukama. K tomu Calibre 6 potřebuje 355 dílů. Hodinky jsou oslavou čtvrt století řady J12. Keramické pouzdro má průměr 38 mm a výšku 13,65 mm. Limitovaná edice pak 100 ks.

A v krejčovské dílně Coco Chanel na rue Cambon ještě zůstaneme s Boy Friend Couture. Přitahuje vtipným číselníkem v podobě sáčka od Chanel. Místo knoflíků najdete osm diamantů a vše je orámováno zlatým řetízkem od kabelky pařížské značky. Posledním unikátem jsou hodiny s pěticí otáčejících se krejčovských panen pod diamantovým lustrem (celkem je na hodinách 350 diamantů). Čas je zobrazen na 24hodinové stupnici připomínající krejčovský metr. O hrací mechanismus se postaral Reuge, švýcarský výrobce hracích boxů, nyní vlastněný De Bethune. 

Nalaďte se vesele

Vzít si za vzor design rádia General Television Radio Corp. Chicago Model 5A5, to je skutečně něco. Hautlence tak kusem Retrovision 47 slaví éru rozhlasu. S ručně vyrobeným pouzdrem a barvou imitující bakelit. Stěžejky řemínku, to jsou madla rádia a pod mřížkou reproduktoru je 60sekundový tourbillon. Použit je strojek ED20-SP00 s automatickým nátahem a třídenní rezervou chodu. 

Německý Nomos představil při své první prezentaci na W&W model Tangente 38 Date v celkem 31 barevných variantách s různými názvy. Nám se nejvíce zamlouvalo označení Zirkus. Protože takové kombinace barev v pouzdře o průměru 37,5 mm: číselníku, minutové stupnice, sčítače mimostředné sekundové ručky na pozici 6 a datumového věnce, to uvidíte leda tak v cirkusu. Každá varianta je v edici 175 ks, se strojkem DUW 4101 o výšce 2,8 mm, a tedy oslavou 175 let hodinářství v německém Glashütte. Jak se říká – oslava má být veselá a plná barev. Co by ne.   

Když mluvíme o veselých barvách, pak ty nepominula francouzská značka Charriol, která se nechala inspirovat pro St-Tropez Navigator Surf 41 barvami surfařského prkna své ambasadorky Carolliny. Průměr časomíry je 41 mm, voděodolnost 100 m, použitý strojek je ETA 2892.

Barvám se poddala i technicky mimořádná nizozemská značka Grönefeld. Její vůbec první sportovní kus 1969 DeltaWorks je k dispozici se 3 různými odstíny číselníku (černá, khaki a lososová), 5 různými barvami tahů (černá, modrá, olivová, oranžová a bílá) a výběrem vložek boků pouzdra z nerezové oceli (44,5 mm) barevně sladěnými s tahy z pryže FKM. Vlastní strojek G-06 s automatickým nátahem má rezervu chodu 56 h.

Pakliže se pustíte do něčeho podobného, tedy vypočítávání všech nabízených barevných a dalších možností Norqain Wild One, pak dojdete, přinejmenším to uvádí sama mladá značka (2018), k číslu 3,5 milionu možných variant. Při tomto počtu, který skutečně nejsme s to ověřit, věříme, že jde o světovou premiéru. Vybírat totiž můžete: pouzdro, jeho barvu, materiál, 12 variant a dále odstínů číselníku, tahů, řemínků, spon, vložek boků pouzder, ale i 2 strojků (Kenissi nebo Sellita) … Vybírejte, vybírejte, jen nepřeberte.   

Foto: Cartier, Czapek, Grönefeld, Hautlence, Chanel, Charriol, Nomos, Norqain

timeforum_logo_new_dark

Nejčtenější

Žhavá témata

Related Articles

Desátý ročník SEW jistě zaujme
NovinkyVýstavy

SEW chystá letos jubilejní 10. ročník

Veletrh výjimečných hodinek SEW (Salon Exceptional Watches) proběhne letos v listopadu, a to...

Ženevská výstava Time to Watches
TémaVýstavy

Výstava Time to Watches: Ať žijí „piráti“

Nemohu jinak, než se opět vrátit k výroku šéfa Rolexu a výboru výstavní...

Mnoho důvodů k obdivu
TémaVýstavy

Watch & Wonders VII.: Lék na ženské vrtovchy

My muži je dobře známe, ty ženské vrtochy, a tak se snažíme...