- Blog-magazín o hodinkách -

Home Téma Watch & Wonders III.: A něco navíc…
TémaVýstavy

Watch & Wonders III.: A něco navíc…

První dny patřily odborníkům a novinářům
První dny patřily odborníkům a novinářům.

Už se nechceme opakovat, a tak naposledy konstatujme – za zdánlivou jednoduchostí celé řady představených modelů Watches & Wonders 2024 je ve skutečnosti náročná technika i zcela nové modely. Tedy nabízejí „něco navíc“, co možná na první pohled není rozpoznat.

Za takový příklad jsme zvolili Chopard LUC Qualité Fleurier. Co je na něm tak zvaně „navíc“ je zřejmé ze samotného názvu – zaručuje kvalitu chronometru podle nás splněním nejnáročnějších kritérií daných normami Qualité Fleurier. Jeden z příkladů, na závěr všech povinných testů následuje proces imitující skutečné nošení hodinek 24 h, včetně všech běžných rázů, změn teplot, poloh a podobně. Jistě, uvedený model není u značky první svého druhu (první je z roku 2005). Nicméně bylo upraveno 39 mm velké a 8,92 mm vysoké pouzdro (poprvé v této řadě z vlastní oceli Lucent Steel), korunka, nový je číselník, ale hlavně to pod ním. Kalibr LUC 96.09-L (172 dílů) o výšce jen 3,3 mm prošel 15denním testem, včetně ověření deklarované rezervy chodu 65 h díky obousměrně funkčním mikro rotorem z 22karátového zlata. Pokud jde o přesnost, je zaručena odchylka maximální v rozmezí 0/+ 5 s za 24 h. Zkrátka tohle je „něco navíc“.

Dalším, kdo si zaslouží ono označení, je Patek Philippe World Time Date Ref. 5330G-001 se strojkem 240 HU C (306 dílů). Znovu – není to poprvé, co je model uveden, dokonce ani samotný původní nápad zobrazení GMT není dílem manufaktury (autorem je Louis Cottier). Ovšem inovativní řešení, kdy mechanismus sestávající ze 70 dílů dokáže při volbě času v konkrétním časovém pásmu charakterizovaném názvem města, automaticky nastavit správné datum, to už je něco jiného. Kus představený poprvé vloni jen v Tokiu je skutečnou novou generací modelu. Zamlouvá se nám na něm i to, že vše činí velmi nenápadně, dokonce ručka GMT je průsvitná, nenápadná. Pouzdro má průměr 40 mm z bílého zlata. Snad poprvé se PP odvážil zvolit jeansový řemínek. Hezké?

Nováčci na scéně

Obě dvě značky – Angelus i Arnold & Son patří k těm, od nichž často novinky neočekáváte. Přesto… Všeho 2 x 25 kusů nabízí Angelus modelů Instrument de Vitesse, což je novinka kolekce La Fabrique. Jde o jednotlačítkový chronograf jako okopírovaný z palubní desky historického závodního vozu GT. Pouzdro z oceli o průměru 39 mm má výšku 9,27 mm a uvnitř je kalibr A5000 měřící třetí centrální sekundovou ručkou čas jízdy, stejně jako rychlost auta jen po dobu 60 sekund. Krásné retro.

Naopak poprvé ve sportovním se představil Arnold & Son Longitude Titanium (podrobněji o něm píšeme samostatně na našich stránkách). Je moderní podobou námořních chronometrů, kterými se značka proslavila. Naprostý nováček.

Sportovně laděná, s pouzdrem s integrovaným kovovým tahem je i řada Masterlink Gerald Charles. S originálním tvarem pouzdra od Octavia Garcii, který jako designér spolupracoval se slavným Géraldem Charlesem Gentou (1931-2011). Strojek s mikro rotorem o výšce jen 267 mm je od Vaucher Manufacture Fleurier.

Jelikož jsme dopluly i do britských vod, bude následovat představení britské značky Bremont a zcela nové kolekce Terra Nova inspirované kapesními vojenskými časomírami počátku 20. století. Má pouzdro z oceli 904L o průměru 38, 40,5 a 42,5 mm. Výběr barev číselníku, jako je hnědá, plastičnost luminiscenčních číslic na něm, tvar a velikost korunky, otočná luneta nahrazující kompas ve verzi 40.5 Turning Bezel Power Reserve, to všechno přesvědčuje o zdařilosti nové řady.

Pod vodu

Poprvé se „namočil“ Montblanc, a to hned do hloubky 4810 metrů modelem Iced Sea 0 Oxygen Deep 4810. Proč právě tak hluboko?  Švýcarský výrobce si právně řekl, když vstupujeme do vody plné žraloků, v podobě nepřeberného množství potápěčských hodinek, chce to něco nového. Jiného. Takže první potápěčské hodinky značky mají voděodolnost stejnou, jako je výška nejvyšší hory Švýcarska Mont Blanc. Dýnko titanového pouzdra (43 mm) onu hloubku naznačí. Mechanických hodinek s takovou voděodolností na scéně najdete zhruba jen pětici. Výjimečné a výmluvné je i označení 0 Oxygen. Říká, že v pouzdře je 0 kyslíku, takže se ani při změně teplot sklíčko zevnitř nezamlží, díly strojku MB 29.20 splňující COSC (rezerva chodu 120 h) neoxidují, tření pohyblivých částí se minimalizuje… Poprvé do vody a na jedničku.   

Jedněmi z prvních potápěčských hodinek Zenith Defy, tedy modelem A3648 je inspirována novinka Defy Revival A3648 a doplňuje ji Defy Extreme Diver. Vracejí se do roku 1969, což symbolicky potvrzuje voděodolnost 1969 feet, tedy 600 m. Návratem je také osmiúhelné pouzdro o průměru u Revivalu 37 mm (strojek Elite 670) a Extreme Diver 42,5 mm (kalibr El Primero 3620 SC). Výběr mezi ryzím retro a moderní interpretací je věcí preferencí. Každopádně oba kusy nabízejí „něco navíc“. Volba je na vás.   

Foto: Angelus, Arnold & Son, Bremont, Gerald Charles, Chopard, Montblanc, Patek Philippe, Zenith, WWGF/KEYSTONE/Cyril Zingaro

timeforum_logo_new_dark

Nejčtenější

Žhavá témata

Related Articles

Veganský řemínek od Panatere
Téma

Eco řemínky: Masožrouti kontra vegani

Vždy vedle sebe žili a budou zjevně i nadále – tedy masožrouti...

Desátý ročník SEW jistě zaujme
NovinkyVýstavy

SEW chystá letos jubilejní 10. ročník

Veletrh výjimečných hodinek SEW (Salon Exceptional Watches) proběhne letos v listopadu, a to...

Ženevská výstava Time to Watches
TémaVýstavy

Výstava Time to Watches: Ať žijí „piráti“

Nemohu jinak, než se opět vrátit k výroku šéfa Rolexu a výboru výstavní...