Je obvyklé, že se velkými hodinářskými příběhy vracíme obvykle o staletí zpět. Přitom jedna z legend vojenských pilotních hodinek se zrodila relativně nedávno – 23. března 1951. Co se v onen den stalo? Model Waltham Type A-17 dostal specifikaci Mil Spec MIL-W-6433. Laicky řečeno, časomíra „dostala křídla“ a mohla na zápěstí amerických vojenských letců vzlétnout do oblak.
Stalo se. Americké ozbrojené síly objednaly přes 100 tisíc časomír A-17.
Vlastně to začalo ještě dříve, a to když 31. 12. 1948 náčelník divize Equipment Laboratory Engineering Division plukovník letectva spojených států J.C. Harvell rozeslal dopis s požadavkem na letecké hodinky. Nabídku dostaly hodinářské společnosti: Elgin, Hamilton, Bulova, Gruen, Longines-Wittnauer a Waltham. Letectvo se rozhodlo pro posledně jmenovanou firmu.
Zajímavé detaily
Mezi požadavky armády bylo i to, že odečítání času musí být jednoznačné, tedy ve 24hodinovém cyklu. To vyřešily hodináři dvojím označením hodin – velkými luminiscenčními čísly ve 12hodinovém cyklu a blíže ke středu bílými číslovkami 13 až 24. Přestože šlo o ryze praktickou vojenskou časomíru, tvůrci dodali kusu dva vtipné detaily. Vroubkovaná luneta původního pouzdra o průměru 31,5 mm byla doplněna o symetricky totožný design na dýnku. Druhou designovou novinkou, u vojenských hodinek použitou poprvé, bylo tak zvané lízátko. Tedy protizávaží sekundové ručky ve tvaru kulatého terčíku.
Model A-17 byl původně určen pro posádky dálkových bombardérů se základnou v Evropě. Nakonec popularita dostala časomíru na zápěstí amerických pilotů za korejské války a posádky letounů Boeing B-47 Stratojet, stejně jako F-104 Starfighter. A nejen to. Právě tento kus zvolily i letecké celebrity. Charles Lindbergh při svém prvním transatlantickém letu, nebo Roland Rohlfs při světovém rekordu letu do výšky 34 610 ft.
Nej na světě
Všechny „nej“ vždy přitahují pozornost, a tak jednu přidáme. Řeč bude o samotné společnosti Waltham Watch Company, která vznikla v roce 1850 (založili ji Aaron Dennison a Edward Howard) v Roxbury, ale své definitivní jméno získala po čtyřech letech a přestěhování do městečka Waltham. Ve 20. století společnost dodávala zboží do 52 zemí světa a byla zřejmě největším výrobcem náramkových hodinek na světě. Konkrétně od založení v roce 1850 do roku 1957 bylo dodáno 40 milionů kusů. Díky čemu dosahoval Waltham tak vysoké produkce? Díky přechodu od řemeslné k průmyslové výrobě.
Že nás to dnes tohle konstatování ani v nejmenším nevzruší? Jenže švýcarský průmysl znervózněl, a tak došlo k jedné z největších špionážních afér v hodinářském světě. Podujali se na to Švýcaři inženýr Jacques David a hodinář Theo Gribi. Pomocí „krtka“ ve Walthamu získali informace o zcela nové montážní lince průmyslové produkce a sepsali 130stránkovou zprávu, jejíž některé části zůstaly tajné až do roku 1992. Průmyslová špionáž tedy napomohla zavedení průmyslové výroby i ve Švýcarsku.
Ostatně první průmyslově vyrobené hodinky Waltham, model 1857 se sériovým číslem 67613, nedostal nikdo menší, než americký prezident Abraham Lincoln. Dnes jsou součástí sbírky Smithsonian Institution ve Washingtonu.
Americký výrobce měl navrch i po technologické stránce. To se týká například modelu Depollier Field & Marine a verze Depollier Thermo. Jsou totiž ve skutečnosti prvními vpravdě vodotěsnými hodinkami z roku 1919. Na první ze jmenovaných modelů uzavřela americká vláda kontrakt číslo 160 615. Chtěla dodávku 10 000 voděodolných náramkových hodinek (včetně šroubovací korunky). Takže připisovat vítězství v tomto směru Rolexu Oyster (reklama ze 24. 11. 1927 s plavkyní Mercedes Gleitze), jakožto prvním vskutku voděodolným hodinkám vůbec není na místě. Ale tak už to chodí ve světě ovládaném marketingem nikoliv fakty. Ta říkají, že první inzerát na Waltham Depollier Field & Marine byl zveřejněn 9 let před Rolexem. Dodejme, že v roce 2020 Waltham Watches díky spolupráci s Watch Angels z Mendrisiu ve Švýcarsku(platforma využívající crowdmanufacturing) uvedl moderní podobu Field & Marine s charakteristickou masivní šroubovanou voděodolnou korunkou.
Čtyři pilotní verze
Ale vraťme se k pilotnímu kusu Waltham Type A-17. Je nabízen ve čtyřech verzích s modrým, zeleným a 2 x s černým číselníkem, vždy jen po 25 kusech. Verze A17NG NATO Blue má pod klenutým safírovým sklíčkem modrý číselník, NATO Green pak se zeleným. Podle nás je právě toto provedení, společně s A-17NG Patina nejpřitažlivější, a to díky vintage odstínu velkých čísel a dvojice ruček s luminiscenčním povlakem Old Radium třídy X1. Čtvrté je provedení A-17NG v černo-bílém provedení.
Plastické číslovky, stejně jako pětiminutové indexy jsou na číselnících výborně čitelné a vizuálně přitažlivé. Zajímavý kontrast je také díky tmavé lunetě a kartáčovanému ocelovému pouzdru o průměru 40 mm s voděodolností 100 m. Stejně jako celé hodinky je i korunka nikoliv pouhou kopií původní vojenské časomíry, ale moderní re-interpretací. Dovolíme si tvrdit, že mimořádně zdařilou a překonávající běžné „pilotní“ hodinky.
Pokud jde o techniku, použit je kalibr Soprod M100 s rezervou chodu 42 h. Je to strojek vycházející z původního kalibru A10 (s charakteristikami podobnými jako ETA 2892-A2), tedy s běžnou frekvencí 28 800 polokmitů/h. Výška strojku činí 3,6 mm. Podstatnější je jiný fakt, použita je verze R4, tedy odladěná výrobcem (konglomerát Festina) na hodnotu odchylky -4/+4 s za 24 hodin. Tedy nabízí přesnější chod, než vyžaduje COSC pro udělení označení chronometr. Je tu ještě jeden argument, proč může být kus zajímavý pro příznivce pilotních časomír – cena 1550 CHF. Přejeme tedy novince úspěšný start – let povolen.
Foto: Watch Angels a jeho archiv
Waltham
Type A-17
Strojek: mechanický s automatickým nátahem
Pouzdro: průměr 40 mm, ocel
Kalibr: Soprod M100, průměr 25,6 mm, výška 3,6 mm
Frekvence: 28 800 polokmitů/h
Rezerva chodu: 42 h
Kamenů: 25
Voděodolnost: 100 m
Edice: 4 x 25 ks
Cena: 1 550 CHF