Už jste přemýšleli o tom, jak zastavit čas? Nebo proč by se tank nemohl stát designérskou ikonou? Co všechno se vám ještě hlavou honí za nápady, jak zobrazit čas? Očima? Autíčky?
Ale nechme toho, a nechejme to na hodinářských značkách, aby nás překvapily svými originálními nápady. Tak jako to udělala určitá skupina výrobců, kteří se představili na výstavě Watches and Wonders 2025. Uvedením jejich nezvyklých modelů končíme náš seriál o dubnové ženevské výstavě.
Nekončící závod na zápěstí
Nezávislá značka Genus ze švýcarského Plan-les Outas zvolila naprosto mimořádné zobrazení času pomocí autíček.


Hodiny ukazuje trojice šipek po vnějším obvodu číselníku, minuty jsou v případě modelu GNS Time2Race ještě originálněji řešeny. Jde o patentovaný systém dvojice protisměrně se otáčejících sčítačů na pozici 12 a 6. Místo ruček jsou na nich modely závodních aut. A tak po číselníku doslova závodí, jako po elipsovité dráze, trojice autíček z 18ti karátového zlata. Za tímto řešení hledejme autora kalibru 260Rh-2 s celkem 278 díly a rezervou chodu 50 hodin, hodináře Sébastiena Billiérese, který se tímto kusem vrátil do svého dětství, kdy si hrával s autíčky. Automobilová honička se odehrává v pouzdře z titanu o průměru 43 mm a výšce 14,3 mm. Na kterého jezdce si vsadíte jako na vítěze?
Zastavte čas
Přání, které jsme měli snad všichni – ať už se ten čas, prosím, zastaví! Vždyť tak nezadržitelně letí a hodinky to svými neustále se pohybujícími ručkami jen zhoršují, a ne se zastavit.


Pokud máte tohle přání, nezbývá vám nic jiného než sáhnout po Hermes Cut Le Temps suspendu. Hodinkách, které umějí pozastavit čas. Poprvé byly uvedeny v řadě Arceau v roce 2011 a letos přepracovány pro kolekci Cut. Co nabízí modul (průměr 34 mm, výška 2,4 mm, 145 dílů) od Agenhor na základním manufakturním strojku H1837? Jednoduše řečeno, dává šanci majiteli hodinek zastavit čas. Tlačítko na pozici 8 totiž dovoluje přesunout obě centrální ručky do graficky vyznačené výseče tvaru písmene V. Jakmile skončí onen okamžik, který jste chtěli, aby trval věčně, opět stisknete tlačítko a ručky opět ukážou reálný čas. Pouzdro ze zlata má průměr 42 mm.
Točí se vám hlava
Ani bychom se nedivili, kdyby se vám z těch všech originálních a neobvyklých řešení zatočila hlava. Tak jako Trilobe a jeho „hlavě“ – modelu Le Temps Retrouvé.



Kdo četl Marcela Prousta a jeho Hledání ztraceného času, ví, proč se právě toto dílo stalo inspirací pro danou řecko-římskou sochu, která sice zobrazuje čas, ale mnohem více vypráví o jeho tajemném běhu. Dává o něm vědět pohybujícími se očima. Nic banálního, nic snadného, vždyť za touto hlavou je čtyřletý vývoj. Jen architekt Stéphane Gérard strávil nad tímto dílem 2000 hodin a Manufacture Masun musela zase vytvořit celkem 2000 dílů včetně hodinářských. Minuty zobrazují zorničky očí, hodiny pak okvětní lístky na spáncích skulptury, které se postupně otevírají. Na spánku na pravé straně hlavy prvních 12 hodin, zbylé pak na levé. Z toho se vám vskutku zatočí hlava.
Jako v tanku
Když vjedou na scénu tanky nemusí to vždy znamenat pohromu, což potvrzuje Cartier a jeho Tank a Guichets. Svým designem je odkazem na kus z roku 1928, který proslavil na svém zápěstí Duke Ellington. Jsou z rodu tak zvaných mechanických digitálních hodinek, které ve své době představila řada velkých hodinářských společností.



Ovšem Cartier k tomu přidal svůj neopakovatelný design modelu Tank. Celkem jsou 4 verze ve zlatě nebo platině, přičemž kus v posledním z drahých kovů je ve stylu 30. let a omezen je na 200 kusů. Rozměry pouzdra jsou – 37,6 x 24,8 mm a výška 6 mm. To díky tomu, že je použit strojek 9755 MC s ručním nátahem.


To Bremont svoji novinku Terra Nova Jumping Hours Automatic zasadil do kulatého pouzdra o průměru 38 mm nebo 40 mm. Jedna z verzí je v bronzu, s možným bronzovým tahem. Někdy se píše o tom, že je jako z filmu o Lawrenci z Arábie. To snad proto, že pod okénkem se skákající hodinou je v malém proskleném otvoru běžící sekundová ručka s číselníkem v podobě růžice zeměpisných směrů. Až zcela dole je prohnutá škála běžících minut. Na tu správnou ukazuje trojúhelník pod průzorem. V pouzdře je strojek BC634AH, což je Sellita s vlastním modulem Bremontu.
Warholovy nejcennější
Takové hodnocení časomír značky Piaget, které vlastnil Andy Warhol, není naše, ale jeho samotného. Právě o modelu, který původně nesl v roce 1972 označení 15102, tedy Black Tie, se vyjadřoval jako o svých nejcennějších hodinkách.



Následovaly verze z roku 2015 a 2024, letos je to kus s opálovým číselníkem, což prý byl oblíbený kámen Ivese Piageta. Luneta z bílého zlata je osázena modrými safíry. Tuto řadu s pouzdrem o průměru 45 mm dnes doplňují i varianty s číselníkem z tygřího oka, zeleného a bílého meteoritu. Strojek 501P1 s automatickým nátahem zajišťuje rezervu chodu 40 hodin.
Svět časomír je plný originálních modelů od závodících autíček na číselníku, po tank, stejně jako hlavu plnou myšlenek jako Marcel Proust. Je roztodivný a za to mu díky.
Foto: Bremont, Cartier, Genus, Hermes, Trilobe, Piaget