Přibližující se 90. výročí hodinek určených pro české vojenské letce je určitě okamžikem, kdy je potřeba se připravit ke startu. Přinejmenším, jak to říkali tehdy piloti – nahodit motory. Přesně to udělal Longines, když v létě poslal na rozjezdovou dráhu kus nazvaný Pilot Majetek Pioneer Edition v titanu.
Jak samotný název, tak na titanovém dýnku rytý text odkazují na české letce, pro které byly československou armádou objednány pilotní hodinky Longines. Přirozeně byly evidovány a vydávány pilotům, přičemž označeny rytým označením – majetek vojenské správy. Odtud tedy ono zkrácené Pilot Majetek. Jak upřesňuje novinka na dýnku, jde o edici 1935 kusů a řeč je o chronometru s antimagnetickou ochranou, voděodolností 100 m a v titanu.
Pouzdro modelu je na dnešní dobu poněkud neobvyklé, protože se vrací k tvarům původního kusu, tedy polštáře se zkosenými nožkami a lunetou s mincovním vroubkováním. Je z tmavě šedého titanu o průměru 43 mm a výšce 13,3 mm, tedy proti originálu nepoměrně nižší a proti loňskému kusu v oceli lehčí. Přiznejme, že ale také proti ocelové verzi je nová titanová dražší.
To nejoriginálnější na tomto kusu je mechanismus oboustranně otočné lunety s hrotem šipky, kterou bylo možné nastavit v obou směrech a nastavením proti minutové ručce určit stanovený čas. Ať už pro stanovenou dobu letu, časovou rezervu podle paliva, okamžik vypuštění bomb a podobně. Zkrátka bylo tím možné nahradit podstatně dražší chronograf. Mechanismus si Longines patentoval ve 30. letech minulého století. Jenže tehdy se otáčel celý díl pouzdra: ryska a luneta se sklíčkem. Dnešní řešení nechává safírové sklíčko nehnuté a luneta pohybuje jen hrotem pod sklíčkem. Zároveň je tak řešena dostatečná voděodolnost 100 m.
O pilotních hodinkách mluví výmluvně především velké arabské luminiscenční číslovky hodin na černém číselníku. Podstatný je i sčítač běžících sekund na pozici 6, aby bylo zjevné, že strojek je v chodu.
O jaký se jedná? Kalibr L893.6 vychází ze strojku ETA A31.L91 (odvozen od ETA 2829), tedy s frekvencí 25 200 polokmitů/h, což je podstatné zmínit. Protože díky její snížení se naopak prodloužila rezerva chodu na 64 nebo 72 hodin. Zároveň je institucí COSC certifikován jako chronometr. Antimagnetickou ochranu zase zajišťuje křemíkový krokový mechanismus. Jak se ostatně sluší na pilotní hodinky. Jsou tedy zcela připraveny ke startu k oslavě 90. výročí modelu v příštím roce.
Foto: Longines
Longines
Pilot Majetek Pioneer Edition
Strojek: mechanický s automatickým nátahem
Pouzdro: průměr 43 mm, výška 13,3 mm, titan
Kalibr: L893.6, průměr 25,6 mm, výška 4,6 mm
Frekvence: 25 200 polokmitů/h
Rezerva chodu: 72 h
Kamenů: 26
Voděodolnost: 100 m
Edice: 1935 ks