Nemohu jinak, než se opět vrátit k výroku šéfa Rolexu a výboru výstavní nadace Watches & Wonders pana Jean-Francoise Dufoura, že ti, kdo vystavovali hodinky v Ženevě mimo výstaviště PalExpo, jsou „piráti“. Co tedy tito „bukanýři“ nabídli?
Řekněme rovnou, že s daným výrokem zásadně nesouhlasíme a považujeme za správné, že se v době konání W&W pořádaly expozice Time to Watches (v prostorách jako v minulosti výstava GTE), Masters of Horology, stejně jako představily svoje novinky mnohé značky v ženevském hotelu Beau Rivage a dalších.
Největší nezávislá přehlídka, nakonec s 52 vystavovateli (včetně české značky Robot), z celkem 10 různých zemí, tedy nesla název Time to Watches. Poprvé se akce zúčastnili 4 členové horologické akademie nezávislých tvůrců (AHCI), včetně Vincenta Calabrese a Antoina Preziusa. Dodejme z vlastní zkušenosti, že poslední jmenovaný dané prostory dobře zná, protože jsme si s ním dali sklenku šampaňského na tehdejší výstavě Geneva Time Exibition. Současná akce se opět konala v kampusu ženevské školy umění a designu, přičemž přilákala přes 7 000 návštěvníků, což představuje 20% nárůst ve srovnání s minulým rokem. Mezi návštěvníky bylo 2 300 hodinářských profesionálů, novinářů a maloobchodníků (včetně těch z Čech). Co bylo k vidění?
Začneme doma
Značka Robot majitele Josefa Zajíčka sídlící v Novém Městě nad Metují představila všech 5 základních kolekcí: 4 pánské – Aplos, Graphic, Minor a Aerodynamic, stejně jako první dámskou Ida. Všechny mají inspiraci, kořeny, v českém prostředí, osobnostech (Ladislav Sutnar, František Vízner). Nebo ve slavných českých výrobcích (voze Aero Minor Sport či Tatra 77). Zároveň mají časomíry mezinárodní rozměr jak díky slavným českým uměleckým osobnostem, tak i spolupráci například s legendárním jezdcem F1 Emersonem Fittipaldi.
Tak trochu „doma“ zůstaneme i v případě další vystavující značky Carl Suchy & Söhne, což byla pražská hodinářská firma, která si následně otevřela ateliér i ve Vídni, který se proslavil jako dvorní dodavatel časomír císaře Františka Jozefa I. V současnosti obnovená (2017) rakouská společnost po modelové řadě Waltz No1, doplněné například o verze Day & Night nebo Skeleton, přišla se zásadně moderním kusem Belvedere. Poprvé se vloni uvedla nejdříve v bílé, černé a modré barvě. Letos na výstavě i v šedé verzi. Pouzdro z titanu má průměr 40,8 mm a používá strojek CSS201 (Dubois Dépraz DD90000, potažmo ETA 2892). Design je dílem původem Srba Miloše Ristina (dříve barcelonské studio BMCO Product Design, nyní nezávislý designer, Curych). Na první řadě Waltz spolupracoval designér s hodinářem Marcem Jenni (ateliér NobleTime). Pro Belveder vytvořil otočný střed číselníku s tak zvaně „toulavým datem“. Dalším vtipným detailem novinky je, že na rubu pryžového tahu uvidíte symbolické schéma zahrad Belvedéru, tedy rezidence prince Eugena Savojského.
Dovolíme si „přivlastnit“ také italského designéra a majitele značky Zannetti, který vystavoval i v Praze, projevil zájem o strojky Prim Manufacture 1949 a skeletony od slovenské dvojice Molnár Fábry. Italská značka se svým modelem Regent Blue Meteorite se rovněž tak trochu dotýká královského tématu. Jde o kus v ocelovém pouzdře s číselníkem z meteoritu modrého odstínu. Ještě výraznější je Regent Crono, chronograf 30 minut s malovaným číselníkem na bílém nebo modrém emailu.
Velcí mistři
Zájem na výstavě přirozeně přitahovala známá jména mistrů hodinářů jako Antonio Preziuso, který vystavil rovněž své mistrovské kusy jako Tourbillon of Tourbillons s trojicí tourbillonů na otočné základně. Vzhledem k zájmu o číselníky z meteoritu nabídl k vidění svůj Meteorite Tourbillon.
K ikonickým modelům Vincenta Calabrese zase patří Spatial Collection, což jsou hodinky s průhledy ze všech stran pouzdra na strojky ve tvaru písmene zvoleného zákazníkem. Poslední verze zaujme i celo safírovými pouzdry. Díky jím prodané licenci na bagetový strojek vznikl slavný Golden Bridge od Corum.
Do třetice uveďme dalšího mistra hodináře Franka Jutzi s jeho mimořádnými skeletony.
Do kategorie mladých mistrů si dovolujeme zařadit Jasona Wilbura designéra z USA, který navrhl mimořádný model Leo, jenž za pomoci otočných disků skládá v centru číselníku aktuální hodiny. Dále pak na discích na pozicích 12 a 6 ukazují hroty minuty a sekundy. Kalibr má označení JW1, pracuje na frekvenci 4 Hz, a je v pouzdře o rozměrech 48,5 x 46 mm s výškou 16,5 mm. Doplňme, že jeho technické originalitě odpovídá cena.
Pomalu do vody
Se sestupem pod hladinu začneme opatrně, protože karambol je možný. Jako u nezávislé značky Exaequo z italské U-Boat Group, která svůj kus označuje jako „melting watch“ tedy tající hodinky (28 x 47 mm, quartz Ronda, ocel, zlaté PVD). Sice najdeme cosi podobného u známé francouzské značky, nicméně pozornost časomíra rozhodně přitahuje. Jiným stylem je zase výrazná Antartica Collection od švýcarské Schaefer & Companions. Pouzdro z oceli je jako ze zledovatělých krystalů a tuto nehostinnou oblast připomíná i číselník.
Do severní části Ameriky nás zavádí jiná, méně známá firma Aqua Solar, kterou původně založil majitel velkého obchodního řetězce. Jednoduše chtěl vlastní časomíry (už jsme o ní psali na našich stránkách). Severní ledové končiny a moře jsou tématem dvou novinek Prima Abyss a Asgard. Poslední jmenovaná má výrazný sportovní styl s pouzdrem s karbonovou lunetou, voděodolností 200 m a odečítáním času ve středu číselníku. Klasičtější Prima Abyss doplňuje sčítač 24 hodin a datum.
To švýcarský Squale a jeho Master Titanium 120 ATM jasně říká, že pro něj je hranicí voděodolnosti 1200 m. Model vznikl u příležitosti 65. výročí založení dané kolekce. Pouzdro z titanu třídy 5 má průměr 41,65 mm, safírové sklíčko je o síle 4 mm, s kovovým tahem má kus hmotnost 131 g a používá strojek Sellita SW200.
Jako ryba ve vodě se cítí i německá značka slavící 30 let existence, která kromě jiného uvedla U50 Hydro v pověstné ponorkové oceli o průměru 41 mm. Dále speciální edici Sinn 155 Bundeswehr Dark Star, tedy ve spolupráci se světově uznávaným hodinářským časopisem Revolution. Jde o edici 150 ks v pouzdře z oceli o průměru 43 mm a se strojkem Sellita SW510.
Vodní živel zlákal také švýcarskou firmu Paul Picot jehož Yachtman Tachymeter používá strojek PP 4190 od La Joux Perret s certifikací COSC a rezervou chodu 60 h. Limitovaná edice má 500 ks. Po pravdě, nás víc zaujal dámský protipól Yachtman Lady v pětici barevných provedení s voděodolností 200 m, tedy 2 x vyšší než pánský chronograf.
Galský kohout se hlásí
Tak trochu zeměpisné putování, a to po Francii, s hodinkami nezávislých tvůrců začneme s ateliérem Arilus. Christophe Quillon a Alexandra Carle si pro svoji limitovanou edici 9 ks Métiers d´Art zvolila známé lyžařské středisko Chamonix. Hodinky jsou kombinací rytých a malovaných povrchů, použit je kalibr Unitas.
Jelikož zažíváme doslova renesanci francouzského hodinářství, nepřekvapí, že Carzo & Lieutier z Nice zvolil pro svoji novinku název Renassiance, a jeho bronzová verze byla nabídnuta v počtu 17 exemplářů. Ještě více sportovně laděný model Saint Lexeuil V1 o průměru pouzdra 41 mm nabízí podle volby zákazníka quartz Ronda nebo mechaniku Miyota.
Pařížský Beauble vsadil u modelu Ecce Lys, tak i dalších Ecce Smalt a Vesparal, na záměnu klasických ruček za kruhy. Pouzdro z oceli je o průměru 39 mm (voděodolnost 50 m). Vzhledem k dostupné ceně je asi opět použita Miyota s automatickým nátahem.
Kromě jiného i vlastní strojky předvedla francouzská Yema, která prezentovala tři novinky, včetně nové řady Urban Classic s průměrem ocelového pouzdra 37,5 mm. Další, která nás zaujala, byl Superman Steel CMM.10 o průměru ocelového pouzdra 39 mm nebo 41 mm, s vlastním manufakturním strojkem řady Morteau 10 s automatickým nátahem (test modelu Yema hledejte na našich stránkách).
Můžete mít jiný názor, ale podle nás si tito „piráti“, nezávislí hodinářští výrobci, zaslouží pochvalu, nikoliv hanlivá slova. Takže – ať žijí piráti!
Foto: Antonio Preziuso, Arilus, Aqua Solar, Beauble, Carl Suchy & Söhne, Carzo & Lieutier, Exaequo, Frank Jutzi, Paul Picot, Robot, Schaefer & Companions, Sinn, Squale, Yema, Vincent Calabrese, Wilbur, Zannetti