Určitě si pamatujete grafikon rodinného štěstí, které sestavil nápadník „Píšťalky“ v jednom z dílů české komediální série Básníci. Takhle nějak samo sebe vidí i švýcarské hodinářství, které po letech finanční krize a období covidu už plánovalo jen samá pozitiva. Jenže… Po dvou letech cesty k předchozím vrcholům přišlo překvapení – únorový vývoz švýcarského hodinářského průmyslu znamenal pokles o 3,8 %. Problém není v onom číslu, rozhodně je zanedbatelné. Ale v tom, že je to poprvé za dva roky, kdy k něčemu takovému došlo. Což není vše. Jak se říká, špatná zpráva nikdy nechodí sama. Takže…
Únorový export do Číny klesl o 25,4 % a do Hongkongu o 19 %. Sice se lze utěšovat tím, že Amerika drží laťku, a dokonce import v druhém měsíci letošního roku vzrostl o 5,5 %, nicméně, je zjevné, že se něco děje. I ve staré dobré Evropě. Největší ekonomika, Německo hlásí pokles o 11,4 %, Velká Británie o 2,1 %. Všichni ale věří v to, že bude zrušena turistická daň a nákupy cestovatelů do ostrovní říše zvýší tržby. Vždyť nahoru, po předchozím útlumu, už šla návštěvnost Paříže, potažmo Francie, takže země galského kohouta se chlubí 6,1% růstem.
Stále významnějšími hráči na trhu s časomírami se stávají čtyři země: Spojené arabské emiráty (únorový růst o 8,9 %) a samostatně Katar (+ 118,4 %, vidíte, co udělala výstava v Dauhá!). Dále Indie (skok vzhůru o 33 %) a konečně Singapur (+ 10,2 %).
Teď si řekněme, které hodinky, přesněji za jakou cenu, „frčí“. Ty levnější do 200 CHF jsou na tom díky konglomerátu Swatch a modelům MoonSwatch stejně jako vloni. Střed (500 až 3000 CHF) šel dolů o 14 %. No a drahé časomíry od 3000 CHF, tvořící 80 % obratu exportu, ztratily jen minimálně, a to 1,8 %.
Další sledovanou kategorií je materiál časomír. Zájem o ocelové poklesl o 2,8 % (z druhé strany šlo o export 626 000 kusů) a o bimetalické o 3,2 %. Naproti tomu modely z drahých kovů zaznamenaly zájem rostoucí o 13,4 %, byť se jich z alpské země vyvezlo v únoru jen 32 000. Kartami v jednotlivých materiálech pouzder zamíchat Swatch, a to svými biokeramickými měsíčními hodinkami. Díky nim kategorie „ostatní materiály“ vzrostla o 11,4 % (vyvezeno bylo 341 500 kusů).
Co ze všech těch čísel plyne? Obecně asi jaro nebude ani v ČR právě prodejním šlágrem. Přestože jsou dál žádanými kovové kusy s integrovanými kovovými tahy, předčí je hodinky blížící se ceně 100 tisíc korun a pak ty nejdražší s pouzdry z drahých kovů. Ohromnou šanci by měla monobrandová firemní prodejna Swatch, protože po MoonSwatch následovala kooperace s Blancpainem a je zjevné, že tuhle sérii úspěchů největší švýcarský konglomerát nehodlá utnout. Žel, Praha nemá takovou prodejnu. Kdy tedy čekat pro kupující přitažlivější období? Rozhodně během a po výstavě Watches & Wonders (9.- 15. 4.), kterou doprovází letos doslova bezpočet prezentujících se značek na dalších dvou menších výstavách v Ženevě a nekonečném počtu ženevských hotelů. Zdá se, že žeň bude značná, a chabý únor bude zapomenut.
Foto: Watches and Wonders, Fondation de la Haute Horlogerie/Cyril Zingaro