- Blog-magazín o hodinkách -

Home Téma Kterak vydělat na hodinkách
Téma

Kterak vydělat na hodinkách

Investice do hodinek je zcela na místě
Investice do hodinek je zcela na místě

Uložíte do banky 5000 Kč a po roce naprosto teoreticky vyděláte 50 Kč. Takže 250 000 Kč vyděláte za 5000 let. Lákavá představa? Vůbec ne. A co takhle? Koupíte hodinky všeho za 6250 korun a obratem ruky je na elektronickém prodejním portálu prodáte za 50násobek. To už je něco jiného a rozhodně nejde o teoretickou šanci. Jsou tedy hodinky tou správnou investicí?

Dříve než vám prozradíme cestu k onomu 50násobnému zisku, řekneme si o tom, kdo jsou ti, kdo dávají peníze do hodinek.

Známe 3 základní důvody investování do této komodity:

  • Prachy. Tedy zájem či chuť vydělat je.
  • Obezřetnost. Ta některé žene k tomu, uložit peníze jinam než do banky, aby neztrácely hodnotu, chcete-li jedná se o diverzifikaci vlastních úspor.
  • Vášeň. Zbožňujete tikající svět, takže než byste vkládali peníze do podílového fondu, sáhnete po tomto zboží, a když při tom i vyděláte, tím lépe.

Necháme stranou „obezřetnost“ a „vášeň“ a zůstaneme i prvního typu kupců, kteří se jasně řídí tím, kde vydělat prachy. Podle Knight Frank Wealth Indexu za rok v průměru vzroste hodnota časomír o 5 %, což není zrovna sláva. Ovšem za posledních 10 let je to o 89 %.

Lepší než akcie a nemovitosti?

První, co chce člověk s penězi vědět, je, zda má investice do hodinek smysl. Jakou návratnost nabízí třeba v porovnání s akciovým trhem nebo nemovitostmi. Tak tedy: během 5 let Patek Philippe a Rolex překonaly indexy akciového trhu: americký S&P a britský FTSE 100 zhruba 2 x. Nezastíráme, řeč je o dvojici luxusních značek.

Tak co nemovitosti, tak populární v boji proti inflaci také v Čechách? Odborníci hovoří o tom, že 30% návratnost za 5 let není až takové terno, a když vstoupí do hry právě Patek Philippe, je poměr návratnosti investic 30 % : 207 %. Kdo je vítěz, je zřejmé.

Jak si bude vést tikající svět proti drahým kovům? Opět jsou k dispozici jednoznačné výsledky – celkový trh s luxusními hodinkami přinesl 4 x vyšší návratnost než zlato a 12 x vyšší než stříbro.

Obdobně rozpačitě dopadne výsledek, jestliže budeme porovnávat luxusní časomíry a luxusní tašky, kabelky a další předměty.

Dobrá, vytáhneme nejtěžší kalibr, co postavit na start trojici supersportů – Lamborghini Aventador, Bentley Flying Spur a Ferrari 488 – a proti nim kusy vysokého hodinářství? První dva vozy měly návratnost na úrovni všeho 6 % a Ferrari dokonce bylo se záporným znaménkem.

Nebudeme vás déle napínat: hodinky předčí v některých případech i umění, luxusní předměty, nikoliv však třeba elektronické umění NFT.      

Kdo snáší zlatá vejce? 

Citát jednoho z předních specialistů na investování do časomír, tedy zástupce aukční síně Sotheby´s zní: „Po celý rok budu raději nakupovat hodinky Patek Philipps a Rolex z druhé ruky s originálním boxem a doklady, než bych peníze nechal v bance.“

Jména obou značek, které mají vysoký výnos zazněla: Patek Philippe a Rolex. V případě první značky je to pravda – návratnost investic u značky PP za posledních pět let činí 207 %. Ovšem, kdo by typoval Rolex na druhé pozici, mýlí se. Číslo 2 je Audemars Piguet (158 %), číslo 3 je Rolex (93 %), číslo 4 Vacheron Constantin (55 %), číslo 5 pak A. Lange & Söhne (18 %).

Jenže zdaleka ne všechny prémiové značky mají onen „potenciál“. Takže v pětiletém hodnocení měl Hublot 8% návratnost, což je třeba proti PP 26 x méně. Mezi 5 až 8 % se pak pohybovaly: Girard-Perregaux, Bvlgari, Piaget i H. Moser & Cie. Nicméně je spravedlivé dodat, že zhruba od roku 2021 vzrostla ziskovost u jmenovaných značek právě o oněch 8 % za jediný rok.

To je další moment současnosti, značky kategorie haute horlogerie, tedy vysokého hodinářství, od covidových let zásadně a zázračně rostou. Takže značky jako Grönefeld, Kari Voutilainen, DeBethune a mnohé další ani nepřijímaly nové zakázky, taková je poptávka po jejich výrobcích.

Daytona a Nautilus

Nedejte se ale zmást tím, že jakmile sáhnete po jakémkoliv modelu od Rolexu nebo PP, je z vás úspěšný investor. Ani zdaleka. U firmy s korunkou ve znaku je několik „nej“ modelů a mezi nimi vede Daytona (ref. 116500), a i tento model je až na čtvrtém místě výnosnosti ve srovnání s konkurenty.

První tři místa výnosnosti zaujímají: Nautilus (ref. 57111A) od PP, na druhém je Royal Oak (ref. 15202ST) od Audemars Piguet a na třetím Overseas od Vacheron Constantin (ref. 4500V110A-B128).

Co vůbec vytváří onen nesmírný tlak, řekněme „rvačku“ o tyto a podobné modely? Je to mnoho faktorů: kvalita výrobků, historie a renomé výrobců, někdy výrazně nízká produkce (u Richard Mille 5000 ks, AP 45 000 ks, PP 68 000 ks v roce 2021), stále rostoucí zájem lidí někam investovat peníze a pro někoho je důvodem potřeba jednoduše ukázat že na to mám, že patřím do oné party tam nahoře…

Zkusme takový vskutku zjednodušený ale jasný výpočet. Podle Credit Suisse bylo v roce 2014 na světě 33,7 milionu dolarových milionářů. Vloni už 56 milionů. Jestliže vezmeme, že Rolex vyrobí ročně lehce nad 1 milion kusů, pak se dostane jen na každého 56. milionáře. A máte to, „rvačka“ o tyto kusy je na světě.

Nebo další příklad, proč ceny letí vzhůru: konání výstavy Watches & Wonders v březnu 2022, byla dobou setkávání fandů časomír v Ženevě, což vyhnalo ceny modelů ve městě doslova závratně nahoru. Rolex Oyster Perpetual 41MM s tyrkysovým číselníkem v prodejně stál běžně 32 600 euro, v době konání výstavy 48 000 euro, a třeba Oyster Perpetual 36mm s růžovým číselníkem vyletěl z 22 000 euro na více než dvojnásobek. Pravda vzápětí, tedy v červenci padly tyto ceny na druhotném trhu, který okamžitě reaguje na změny, v některých případech až o 50 %. A s nimi šly dolů až o 25 %: Daytona, Nautilus, Aquanaut, Royal Oak, ale i některé modely od Omegy, IWC či Zenithu.

Znamená to, že trh se přehřál a můžeme se těšit, že seženeme modely vhodné pro dobré investování? Zhola nikoliv. Situace, přes tyto výkyvy, je v zásadě stejná. Podle Briana Duffyho, generálního ředitele Watches of Switzerland Group je „nyní je na čekacích listinách mnohem více produktů a čekací doby pro zákazníky jsou stále delší.“ A Mark Udell, majitel London Jewellers dodává: „Čím těžší je něco získat, tím více lidí to chce.“ Disproporce mezi nabídkou a poptávkou je u značek a modelů, které mohou vynést peníze, stále propastná. Takže…?

Komu padá cena?

Pád ceny u běžných kusů můžeme dokumentovat nejlépe porovnáním cen zcela nových časomír a jejich německých cen z roku 2013 a nyní po 10 letech na druhotném trhu. Není to vůči novým kusům zcela fér, ale mnohé to napovídá, a varuje to před zjednodušeným pohledem na investování do hodinek systémem – koupím známou značku a za 10 let vydělám. Posuďte sami:

Audemars Piguet Offshore (ref. 26400S0) oficiální cena v roce 2013 činila v oceli 26 600 euro (665 000 Kč). Na druhotném trhu v roce 2022: 490 313 Kč.

Cartier Calibre de Cartier (ref. W7100016) v oceli 6500 euro/162 500 Kč, z druhé ruky vloni: 98 237 Kč.

Chopard Mille Miglia GTS Chronograph v oceli 4950 euro/123 750 Kč, z druhé ruky vloni: 99 522 Kč.

DeGrisogono Tondo by Night (ref. S07), komposit 10 500 euro/262 500 Kč, z druhé ruky vloni: 88 184 Kč.

Eterna Madison Eight-Days Spherodrive v oceli 6840 euro/171 000 Kč, z druhé ruky vloni: 120 447 Kč.

F.P. Journe Chronométre a Résonance, platina 77 900 euro/1 947 500 Kč, z druhé ruky vloni: 7 004 912 Kč.

A tak bychom mohli pokračovat dál, což jsme v redakci udělali a celkem vytvořili srovnání 25 řekněme modelů prestižních značek. Při uvedení na trh před 10 lety byla cena všech těchto kusů 52 029 750 Kč. Z druhé ruky je po uplynutí dané doby byly za 51 541 630 Kč. Rozdíl činí 488 120 Kč. Majitelé, kteří investovali do daných časomír tedy přišli jen o necelé 1 % původní hodnoty. To je fascinující. Přitom někteří dokonce nemálo vydělali. Kdo? Kupci Audemars Piguet, Vacheron Constantin, Rolex, Roger Dubuis, Patek Philippe, Moritz Grossmann a F.P. Journe.

Pojďme se obdobně podívat na kategorii tak zvaně cenově dostupných časomír. Opět jde o ono porovnání cen před 10 lety a vloni.

Aerowatch Les Grandes Classiques Flieger Chronograph, ocel 1790 euro/44 750 Kč, z druhé ruky vloni: 25 223 Kč.

Alpina Worldtimer, ocel 2 695 euro/67 375 Kč, z druhé ruky vloni: 48 999 Kč.

Baume&Mercier Capelabd Chronograph, ocel 3400 euro/85 000 Kč, z druhé ruky vloni: 50 845 Kč.

Certina DS Podium Valgranges, ocel 1460 euro/36 500 Kč, z druhé ruky vloni: 7 990 Kč.

Davosa Titanium Automatic, titan 778 euro/19 450 Kč, z druhé ruky vloni: 20 077 Kč.

Doxa SUB 4000T Professional, ocel 2490 euro/62 250 Kč, z druhé ruky vloni: 64 076 Kč.

Fortis F-43 Flieger Chrono Alarm GMT Certified Chronometer, ocel 14 625 euro/365 635 Kč, z druhé ruky vloni: 167 100 Kč.

Junghans Meister Chronoscope, ocel 1690 euro/42 250 Kč, z druhé ruky dnes: 37 667 Kč.

V tomto případě jsme v redakci porovnali ceny celkem dvacítky modelů, tedy celkem 40 cen. Z tohoto porovnání původních cen před 10 lety, celkem šlo o 1 122 560 Kč, a těch loňských z druhé ruky (816 570 Kč) vyplynulo, že „ztráta“ 305 990 dosahuje bezmála 25 % původní hodnoty. To je vskutku zásadní rozdíl, jak se pohne za 10 let cena dostupného zboží proti premiérovým značkám a limitovaným modelům. Jasně to napovídá, do čeho se vyplatí investovat, a co naopak ztrácí na hodnotě.

Za quartz 50tinásobek?

Drahé a výjimečné kusy jsou obecně dobrou investicí. Stejně jako naprosto limitované edice, či ještě spíše kusy piece unique, tedy vyráběné v jediném exempláři, jaké třeba nabízí slovenská dvojice Molnar Fabry.

Dalším dobrým vynaložením peněz jsou kusy spojené s historií, či slavnými osobnostmi.

Tak se třeba na scéně znovu objevil Rolex, který měl na ruce Che, kapesní hodinky Churchillova otce se vydražily rovněž za vysokou částku, obdobně za 100 000 liber Rolex herce Michaela Caine. Hemingway měl časomíru i od Cuervo y Sobrinos, Einstein zase od Longines (prodej za 35 000 USD). A třeba ve Francii se objevily kapesní hodinky Zenith patřící Antonínu Zápotockému. V aukci se za bezmála 4 miliony USD nedávno prodaly hodinky darované Hitlerovi k jeho 44. narozeninám… Samozřejmě dostat se k takovým kusům je věcí dlouhého hledání a znalostí v daném oboru. I peněz. Nemáte je, znamená to konec šance na výdělek?

Je tu ještě jedna možnost. Jde o nebývalé kusy, které vzbudily nepředvídaný zájem. Příklad nad všechny, kterým jsme celé povídání o investování do hodinek začali. Pamatujete? Koupíte hodinky všeho za 6250 korun a obratem ruky je na elektronickém prodejním portálu prodáte za onen zhruba 50násobek.

Řeč byla o prvním modelu Omega X Swatch Bioceramic MoonSwatch v 11 variantách s odkazem na vesmírná tělesa naší sluneční soustavy. Po nepředstavitelném zájmu následovaly další tři verze a nyní kus Blancpain x Swatch odkazující na ikonický potápěčský kus Fifty Fathoms. Kouzlo úspěchu bylo především v tom, že si koupíte keramické hodinky s quartzovým strojkem nebo mechanikou Systém 51 od Swatch, ovšem s ikonickým designem Omega Speedmaster Moonwatch či nyní Blancpain Fifty Fathoms. Když vše původně odstartovalo, vypuklo šílenství u prodejen Swatch po celém světě, kde se výhradně hodinky prodávají. V prvním okamžiku nesmírného zájmu byly hodinky za 260 USD/250 euro, tedy za 6250 Kč nabízeny na druhotném trhu až za 250 000 Kč. Dnes už je výdělek obvykle za dvojnásobek oficiální ceny. I v tom je podmínka investování – vrhnout se do něj v okamžiku, kdy zájem letí nahoru.  

Přitom nejde o ojedinělou možnost, jak vydělat. Podobné to bylo se Seiko 5 Sport, což je rovněž cenově běžný kus. Série věnovaná kytarové legendě Queen Brianu May byla za 595 USD, ovšem na druhotném trhu se prodávala za 1600 USD. Čistý zisk přes 20 000 Kč.

Do třetice – Max Büsser se svým MB&F se rozhodl poděkovat svým partnerům a vyrobil kus v limitované edici M.A.D.1, jeho cena byla 2900 CHF (72 500 Kč). Dnes už následovaly další verze, včetně té poslední v zelené barvě, takže opět, zájem šel o něco dolů. Nicméně na druhotném trhu ho obvykle seženete za 2násobek. Ovšem při uvedení modelu to byl 5,5násobek, tedy nabízel se za 400 000 Kč. 

Takže co? Pustíte se do investování do hodinek?    

Foto: Rolex, A. Lange & Söhne, Audemars Piguet, Patek Philippe, Vacheron Constantin, Swatch Group, Seiko, M.A.D.1.

timeforum_logo_new_dark

Nejčtenější

Žhavá témata

Related Articles

Ženevská výstava Time to Watches
TémaVýstavy

Výstava Time to Watches: Ať žijí „piráti“

Nemohu jinak, než se opět vrátit k výroku šéfa Rolexu a výboru výstavní...

Mnoho důvodů k obdivu
TémaVýstavy

Watch & Wonders VII.: Lék na ženské vrtovchy

My muži je dobře známe, ty ženské vrtochy, a tak se snažíme...

Po tři dny byla výstava přístupná zákazníkům
TémaVýstavy

Watches & Wonders VI.: Na vrcholu 2

Jako dítě jsem potkal knihy Julese Verna, jako dospělý jsem potkal potomka...