Po pravdě řečeno design časomír v podobě kosmických korábů není, jak by se mohlo zdát, spojeno se sérií Star Trek a dnešními dny. Tohle téma je podstatně starší. Americké hnutí Streamline, které bylo vyvinuto po krachu na burze v roce 1929, bylo spojeno s rozvojem dopravy a automobilů a zdůrazňovalo technický pokrok. Evokovalo trend rychlost svými aerodynamickými tvary a zjednodušenými kódy například tvaru čepele. Takže třeba model od značky Juvenia sice stavěl na číslicovém zobrazení času pomocí disků, ale tvary, které nenazvete jinak než space, tedy vesmírné. A to hovoříme o roce 1933.
Původně antické rčení: tempus fugit, nebo-li čas letí, sedí v případě vesmírných tvarů časomír doslova. Přitom k tomu výrobci, zvláště v 70. letech využili podstatně starší technické řešení, které dnes označujeme jako „digital jump hour“. Zobrazení hodin, minut a sekund pomocí disků přinesl kolem roku 1800 hodinář Josef Pallweber před 154 lety, kdy nahradil ručky disky. Patent zakoupila značka IWC (v roce 1890 jich prodala 16 590), a k výročí v roce 2019 vydala kus Tribute Pallweber Edition. Právě tohle řešení se ukázalo být klíčem k vytvoření prvních kosmických hodinek značek jako: Jovial (70. léta s cal. 2072 od A. Schild, tedy s digital jump hour), nebo výrobci Benrus, Endura, Dimetron, Tourneau Hoga …
Star Trek inspirací
Ani nevíme, od kolika tvůrců jsme to slyšeli: inspiroval mne Star Trek, miloval jsem ho … a tak podobně. Jen někteří se ale vydali do neprobádaného a nebezpečného vesmírného designu naplno. Nechceme se zaklínat, že právě my známe novodobého „zakladatele“ space designu v hodinářství, nicméně mezi nejvýraznější tvůrce patří designér Arny Kapshitzer, s nímž jsme si na téma kosmického času povídali v roce 2008, rok po založení jeho ateliéru AK Geneve. Tehdy měl na ruce prototyp modelu HMS Automatic Warp, naprosto nevídaného tvaru, ale také technikou dovedeného do detailu. Podoba hodinek je „malou kopií“ lodě Enterprise. Hodiny jsou skákající, minuty na disku a sekundy na otočném prstenci na konci poměrně dlouhé hřídele. Kalibr nesl označení Time Engine 001 a vznikl s tehdy ještě funkční společností Concepto, která přešla pod křídla Soprod. Nejde o konvenční kus (byť frekvence je klasická 28 800 polokmitů/h), protože základna byla z uhlíkových vláken, oscilující hmotnost rotoru z iridiové slitiny. Skutečnou noční můrou bylo pak safírové klenuté sklíčko. Podobně jako pouzdro mimořádných tvarů je složeno z 15 dílů a upevněno 34 šrouby. Na stranu pouzdra protažená korunka je sama o sobě náročná a tvoří ji 20 dílů. Ani další detail nezaostává – na těsnění zaručující základní voděodolnost je záruka 50 let.
To všechno je do jisté míry minulost, i když ne tak docela. Úspěch modelu, i když nabízeného doslova po jednotlivých kusech, přivedl tvůrce Arny Kapshitzera v letošním roce k vytvoření nové generace. Cesta do vesmíru tedy nekončí …
Slavní a ještě slavnější
Naopak, dalo by se říct, že na trase: Swiss – vesmír se začalo létat ve velkém stylu. Nejde o to, kdo kdy se svými hodinkami-vesmírným korábem přišel a který měl nejodvážnější design. Uvedeme snad ty nejslavnější: Romain Jerome Spacecraft, MB & F HM6 Space Pirate Titanium Watch, Cabestan Trapezium, Vianney Halter Deep Space Resonance, a na závěř jsme si nechali DeBethune Dream Watch 1 a především číslo 5. Ten má vskutku asi nejvýraznější design hvězdného korábu. Snad ještě odvážnější jsou projekty designérů jako je Thierry Fischer a jeho Space Watch nebo původně designér automobilového koncernu PSA Olivier Gamiette a jeho Number 5 Watch.
Nedostupný vesmír?
Výčet známých nezávislých značek, které uvedly své vesmírné koráby je přirozeně mnohem delší i barvitější, ale zároveň nesmírně drahý. Pohybujeme se v cenovém rozpětí od asi 30 000 euro do necelého 1 milionu. A takové hodinky jsou pro většinu z nás stejně nedosažitelné, jako dotknout se hvězd. Takže?
Svět se za posledních10-15 let zásadně proměnil díky vstupu na scénu dravých malých nezávislých značek a hodinářů. Jejich nejsilnější zbraní je fakt, že se nebojí experimentů, vydávají se v řadě neprošlapaných cest, z nichž některé vedou i do vesmíru. A tím stále, jako v celém tomto článku, máme na mysli výrazný space design.
Do skupiny malých nezávislých s tímto tématem patří třeba Aision Watch a model AS-S01 Silver Watch, který nasedl na levnější „raketoplán“ i díky využití běžného ale modulem doplněného strojku Myiota 82S0.
Naší hvězdou v tomto dostupném vesmíru je úplný nováček, zcela nová značka Argon a její model SpaceOne. I když za tímto jménem hledejme dvě už poměrně známé osobnosti. Jde o 27letého francouzského nezávislého hodináře Theo Auffreta a 37letého podnikatele v oblasti hodinářství rovněž z Francie. Je to Guillaume Laidet, který stojí za znovuzrozením značek Nivada (pášeme o ní na jiném místě) nebo Vulcain. Argon je jejich společným dílem. Kus SpaceOne zobrazuje skákající hodinky, na otočném disku minuty a sekundy jako běžící disk s ryskami. Strojek je švýcarský (Soprod P024, rezerva chodu 38 h), sklíčko safírové (voděodolnost 50 m). Rozměry jsou malé: šířka 51,67 mm, délka 42 mm. Zato výška je překvapivě nízká, jen 12,61 mm. Vše je sestaveno ve Francii a zaváděcí cena je všeho 1499 euro. To je vskutku levná letenka pro let do nekonečného vesmíru hodinářské nápaditosti. Poletíte také?
Foto: AK Geneve, Argon, DeWitt, DeBethune, Romain Jerome, MB & F