- Blog-magazín o hodinkách -

Home Novinky Editorial Se znaménkem „plus“
Editorial

Se znaménkem „plus“

Přesně tak, tedy se symbolem „+“ je kromě dvou všech třicet významných trhů, na něž vyváží švýcarští producenti své hodinky. Pololetní výsledky roku 2023 jsou tedy více než optimistické a v porovnání s rokem 2021 dosahují nárůsty prodejů dokonce až čísla + 93,8 %. Takový skok zaznamenal vývoj za prvních šest měsíců roku například v Thajsku. Ale abychom nejezdili tak daleko: Francie + 53,8 %, Anglie + 42,2 %, Německo + 40,3 % … To zní vskutku velmi optimisticky.

Samozřejmě, že je v tom trocha kouzlení s čísly, protože letošní výsledek FH, tedy Federation de L´Industrie horlogere Suisse porovnává s covidovým rokem 2021, nikoliv s rekordním 2017/2018. Nicméně i uváděná čísla jasně naznačují, že švýcarský hodinářský průmysl je opět na vzestupu.

Také potvrzují výsadní postavení USA jako největšího odběratele švýcarských časomír. Druhá Čína dokonce ztratila při porovnání let 2021 a 2023 – 7,2 %. Důvod je zřejmý, jen pomalé a opatrné otevírání země, turismus nekvete a nákupy hodinek Číňanů v Paříži, Londýně a dalších západních městech jsou malé. Třetí Hongkong se pomalu opět stává stejně důležitým hráčem jako Čína. Na čtvrté pozici je Japonsko a pátá Velká Británie.

Ale to všechno nejsou šokující změny. Ty hledejme jinde. Státy, kde kvapem roste zájem o hodinky jsou asijské: Singapur, Jižní Korea, Taiwan,Thajsko… Asie jako celek představuje 50 % všeho švýcarského vývozu. Stejně tak roste význam blízkovýchodních států: Spojených arabských emirátů, Saudské Arábie, Kataru, Bahrainu … O čem to svědčí? Že jak asijské, tak arabské trhy začínají být stále více pro swiss producenty důležité a musí jim věnovat náležitou pozornost. Jinými slovy, při rozdělování nedostatkových kusů se především východní Evropa musí spokojit s tím, že větší slovo mají rostoucí trhy jako třeba zmiňovaný Singapur nebo Spojené arabské emiráty. Ostatně takové rozhodnutí není věcí emocí, ale čísel. Jestliže vývoz do evropských zemí letos meziročně vzrostl o více než 20 %, pak do východoevropských zemí klesl o – 19 %.

Ještě jeden trend nelze přehlédnout – Švýcarsko výrazně ztrácí na trhu s elektronickými hodinkami. V roce 2017 jich vyvezlo přes 17 milionů kusů, ovšem vloni jen necelých 10 milionů. Důvod? Jednak konkurence Japonska (technologicky vyspělé modely), ale i Číny a Hongkongu (běžná produkce). Pravdou je, že švýcarským výrobcům se více vyplatí vyrábět vyspělé kusy za vyšší ceny. Dokládají to čísla. V roce 2017 bylo třeba vyrobit 17 milionů quartzových hodinek, aby bylo dosaženo obratu přes 3 miliardy CHF. Vloni na dosažení téměř stejného obratu stačilo vyrobit 7 milionu kusů. 

U mechanických časomír je ještě evidentnější že se švýcarské firmy soustřeďují na produkci „výnosnějších“ kusů. Vloni byl obrat z vývozu mechaniky o zhruba 5 miliard CHF vyšší než v roce 2017 a přitom produkce klesla o zhruba 1 milion kusů.

Pro fandy švýcarských časomír je to jasný signál, produkce z této alpské země je rok od roku dražší. A nejinak je tomu i pokud jde o meziroční porovnání 2022/2023. Obecně tedy platí, že očekávat snižování cen není na místě. Naopak je skutečností, že koupě swiss hodinek se z dlouhodobějšího hlediska vyplatí. Rozhodnutí o koupi je na vás.    

Igor Sirota

Foto: archiv  autora  

timeforum_logo_new_dark

Nejčtenější

Žhavá témata

Related Articles

Vlastimil Harapes odešel do uměleckého nebe. Měl rád i hodinky.
EditorialHomeNovinkyTop osobnosti

Vlastimil Harapes byl i milovníkem hodinek

Pro přátele Vlastík. Měla jsem tu čest, že jsem patřila mezi ně....

Výstava Watches and Wonders 2024 se koná 9. až 15. dubna
Editorial

…a potom už samá pozitiva?

Určitě si pamatujete grafikon rodinného štěstí, které sestavil nápadník „Píšťalky“ v jednom...

Hodinky se strojkem Stéphana Von Guntena
Editorial

Jaké budou hodinky roku 2024?

Rozhodně budou báječné, protože každý rok přináší novinky, které stojí za to....