- Blog-magazín o hodinkách -

Home Testovali jsme Chronotechna vs M.A.T.: Lovíme ve vodách Čech a Francie
Testovali jsme

Chronotechna vs M.A.T.: Lovíme ve vodách Čech a Francie

V soudobé české produkci náramkových hodinek je to asi jediný model, který do svého názvu a DNA zvolil potápění. Hovoříme o kusu z limitované edice 333 kusů nazvaném Chronotechna SeaQuest Dive Steel White. Proti němu jsme zvolili francouzský M.A.T. (Mer-Air-Terre) Diver Pro Destro. Obě časomíry staví na černo-bílém designu a voděodolnosti 300 metrů. V tom se shodují a co je odlišuje?

Na první pohled je zjevné, že Francouz to se svým názvem Diver myslí velmi vážně. Jeho pouzdro je masivní, bezmála o polovinu těžší (150,7 g) než český produkt (107,8 g). Také rozměry M.A.T. jsou jednoznačné – průměr, pokud vezmeme v potaz lunetu, činí 43,04 mm. Ovšem pokud budeme kalkulovat podle rozměrů pouzdra s můstkem a korunkou, pak je to dokonce 49,05 mm. I na výšku je Francouz o 2 mm vyšší. Je to prostě „kus“.

Styl Mer

Svému zaměření na Mer (francouzsky Moře a Norsky Více) odpovídá design M.A.T. Ploché safírové sklíčko o síle 4 mm, luneta s velkým oranžovým trojúhelníkem na pozici 12, výraznými pěti číslovkami a pětiminutovými indexy, ale hlavně černým číselníkem s nepřehlédnutelnými čísly, čtvrťovými indexy a tečkami. Vše se silnou vrstvou luminiscenčního povlaku. Co ale hlavně mluví o zaměření modelu na potápění, jsou minutové a sekundové oranžové ručky. První má potápěči říct kolik minut je už pod hladinou, druhá, že strojek běží, jak má. Jednosměrně otočná luneta a šroubovaná korunka na pozici 9 styl Mer ještě jednou stvrzují. Jde tedy jednoznačně o potápěčský kus, který si na voděodolnost 300 m rozhodně nehraje. Tomu odpovídá i poměrně silný pryžový tah. Jeho vnitřní povrch je mřížkovaný, aby neklouzal na neoprénu nebo zápěstí. Zato trnová přezka působí poněkud subtilně.

V souboji těchto dvou „potápěčů“ je překvapivě M.A.T. slabším, pokud jde o luminiscenci ruček a číselníku. Po 3 hodinách dobíjení denním světlem při zatažené obloze nebylo možné po 50 minutách ve tmě přesně přečíst čas u Diver Pro Destro. Zato SeaQuest Dive byl zářivější. S větší plochou i jasem daným použitím Super-LumiNova stupně X1 (nabízí o 60 % vyšší svítivost po 2 hodinách proti kategorii Standard).

Nicméně první závěr zní – Francouz je skutečný potápěč.

Nové zvonění

Vracet se k samotným kořenům Chronotechny v roce 1946, výrobce budíků, ale i hodin a hodinek Spartak a Prim není zjevně třeba. A tak prostě konstatujme, že v roce 2018 Švýcar Harry Guhl společně s dalšími obnovil značku. Jednou z myšlenek od samého začátku bylo nabídnout nejčernější černou na číselníku. Cesta k ní vedla od britského patentu Vantablack, přes spolupráci s výzkumníky v Pardubicích až nakonec k japonské akrylové barvě Musou Black Paint se schopností pohltit až 99,4 % dopadajícího světla (jen o 0,5 % méně než Vantanblack). V roce 2022 pak byl oficiálně představen model SeaQuest Dive (10 verzí včetně Steel White), jehož ambasadorem je český freediver David Vencl.

Podpis britského designéra Adriana Buchmanna je znát na jemně zaobleném pouzdře, které má podle našich měření 40,97 mm (oficiálně 42 mm) a s nožkami 44,40 mm, což je o 5,73 mm méně než u M.A.T. Luneta je lehce zkosena a má rovněž pětici číslovek, kombinovaných s indexy v podobě linek a doplněných luminiscenčními tečkami. To vše je nutné, protože na číselníku můžete odečítat přesný čas jen podle luminiscenčních prolamovaných linek zobrazujících pětiminutové úseky. Elegantní je centrální sekundová ručka se zahnutým hrotem.

Nejhezčí je šrouby uchycený můstek korunky se symbolem Chronotechny.

Pro potápěčské hodinky je spíše neobvyklé, že v dýnku je zasezeno černěné sklíčko, které dovoluje průhled na strojek.

Příjemný na dotek je pryžový černý tah, který má systém snadného odpojení. Přezka zapínání je na rozdíl od rivala speciálně vytvořena pro daný model, jen hrot zapínání přesně nezapadá do zářezu.

Co tedy napověděl vzhled obou kusů? Diver Pro Destro od M.A.T. je ryzí potápěčská časomíra. Masivní, s velkou korunkou o průměru 8,97 mm (konkurent 7,40 mm), kterou uchopíte i v potápěčských rukavicích. V koženém pouzdře je i druhý textilní řemínek dostatečně dlouhý pro umístění časomíry na neoprenu.  

SeaQuest Dive Steel White jsou spíše sportovní hodinky s dostatečně vysokou voděodolností, aby mohly pod vodu do hloubky odpovídající amatérskému potápění. V každém případě ale design české časomíry vítězí.

Na dýnku Chronotechny čteme kromě označení voděodolnosti 30 ATM i číslování daného kusu 50/333 a nápis: Oficially Certied Chronometer. To také není rozhodně na místě přehlédnout.

Co je uvnitř

Jestliže Chronotechna dovolí nahlédnout „dovnitř“ skrze sklíčko v dýnku a najít na rotoru číslovku 26 (počet kamenů), pak M.A.T. má plné ocelové dýnku s PVD povlakem. V prvním případě tedy máme jasno – 26 kamenů má Sellita SW200-1., což je v zásadě legální klon ETA 2824, který je uvnitř francouzských hodinek. Tedy kolegové?

Základní parametry obou strojků jsou totožné: průměr 25,6 mm, výška 4,6 mm, frekvence 28 800 polokmitů/h, rezerva chodu 38 h/41 h. Tolik oficiální data, ovšem… Číselné označení Sellity 200-1 je podstatné, jde o novější generaci strojku 200, který se potýkal s problémy se západkovým kolem, kdy při pravidelném a razantním ručním nátahu mohlo dojít k opotřebování některého ze jeho 63 zubů. I pro generaci 200-1 se tedy doporučuje více využívat automatický nátah než ten ruční. My jsme žádný problém při testu nezaznamenali. Zato rozdíl v reálné rezervě chodu jsme naměřili – kalibr ETA nabídl 41,19 h, Sellita 40,25 h (tedy pod udávanou oficiální hodnotou 41 h). Ještě jedno nepřehlédnete: Chronotechna použila strojek SW200-1 a, což znamená, že původně měl strojek i datumový věnec, protože korunka nabízí celkem 3 pozice. Pokud by zvolil výrobce SW200-1 b, bez datumu, korunka by šla vytáhnout jen v jediném kroku. Prázdné cvakání korunky při potřebě řízení ruček působí rušivě. M.A.T. se datumu nezbavil.       

Česká značka zvolila ze čtyř stupňů nabízené kvalitativní úrovně strojku Sellita ten nejvyšší nazvaný výrobcem Chronometer. Což říká, že splňuje svojí odchylkou v chodu normu COSC (- 4/+ 6 s/24 h). Co ukázala měření?

Na plný nátah šel strojek na jedničku a převyšoval i normu COSC, protože v průměru odchylka činila v šesti měřených polohách 2,5 s za 24 hodin. Naproti tomu M.A.T. měl solidní, ale nikoliv oslnivou průměrnou odchylku 8,5 s/24 h.

Následné měření, které se provádí po 24 hodinách, přineslo šok. M.A.T. si polepšil a průměrná odchylka činila jen 4,5 s/24 h. To Chronotechna nabídla nejlepší čas s odchylkou – 14 s/24 h a nejhorší hned ve dvou polohách – 23 s/24 h. Za dva dny jsme měření opakovali se stejným výsledkem, a přidali i test po 30 hodinách od plného nátahu. Chod Sellity se ještě více zhoršil, a to na – 28,3 s/24 h. Je tedy zjevné, že slábnutí hnacího péra strojku SW200-1 přináší stále více se zhoršující isochronismus.

Jak to tedy jde dohromady s nápisem na dýnku pouzdra modelu SeaQuest Dive: Oficially Certied Chronometer? Majitel asi očekává přesnost časomíry na úrovni chronometru, jenže realita je jiná. Nápis na dýnku „nelže“, strojek SW200-1 kategorie Chronometer vskutku prošel testy švýcarského institutu COSC. Zadala ho společnost Sellita, což ale neznamená, že to udělal konkrétní výrobce pro konkrétní várku strojků a modelů. To, že testem institutu COSC SeaQuest Dive neprošel a ani nemohl projít, dokládá fakt, že už čtvrtým rokem švýcarský institut COSC testuje jen strojky dodané švýcarskými hodinářskými společnostmi. Nikoliv třeba francouzskými nebo českými.

A závěr, pokud jde o přesnost chodu obou časomír? M.A.T. nabídl v průměru za obě měření (s plným nátahem a po 24 h) přesnost 6,5 s/24 h. Chronotechna měla bezmála dvojnásobnou odchylku 11,35 s/24 h. Tedy bod pro Francouze.

Peníze, peníze…

Samozřejmě, že cenu hodinek nemůžeme pominout. Výrobce ze země galského kohouta chce za svůj kus v přepočtu 41 472 Kč, a ten z českých luhů a hájů (byť vyráběný kompletně ve švýcarském La Chaux-de-Fonds) si řekne za konkrétní testovanou verzi 39 300 Kč. Pakliže bychom u české časomíry, adekvátně k M.A.T., zvolili pouzdro s černým povlakem DLC, bylo by to za 40 500 Kč. Cenové porovnání je remízou.

Takže? Protože jsem fandou potápění, sáhl bych za prakticky totožnou cenu po francouzské časomíře i s tím vědomím, že se musím spokojit s méně přitažlivým vzhledem.  

Chronotechna

SeaQuest Dive Steel White

Měření přesnosti s/24 h na plný nátah/po 24 hodinách

Poloha

Číselníkem nahoru: +4/-14

Číselníkem dolů: +3/-19

Korunka vpravo: -4/-23

Korunka dolů: +1/-20/

Korunka vlevo: +1/-20

Korunka vzhůru: -4/-23

Nejvyšší odchylka: +4/-23

Nejnižší odchylka: +1/-14

Nejvyšší amplituda: 317/245 stupňů

Nejnižší amplituda: 298/221 stupňů

Naměřené velikosti

Rozměry pouzdra: průměr 40,97 mm, s korunkou 44,40 mm, s nožkami 47,11 mm, výška 13,05 mm

Hmotnost: 107,8 g

M.A.T.

Diver Pro Destro

Měření přesnosti s/24 h na plný nátah/po 24 hodinách

Poloha

Číselníkem nahoru: +13/+9

Číselníkem dolů: +14/+9

Korunka vpravo: +7/-1

Korunka dolů: +9/+1

Korunka vlevo: +4/-6

Korunka vzhůru: +4/-1

Nejvyšší odchylka: +14/+9

Nejnižší odchylka: +4/+1

Nejvyšší amplituda: 291/273 stupňů

Nejnižší amplituda 267/229 stupňů

Naměřené velikosti

Rozměry pouzdra: průměr 43,04 mm, s korunkou 49,05 mm, s nožkami 50,13 mm, výška 15,12 mm

Hmotnost: 150,7 g

Chronotechna

SeaQuest Dive Steel White

Výrobce: Chronotechna, Senovážné nám. 869/28, Praha 1, ČR

Kalibr: Sellita SW200-1

Pouzdro: průměr 42 mm, výška 11,65 mm, ocel, voděodolnost 300 m

Funkce: hodiny, minuty, sekundy

Cena: 39 300 Kč

M.A.T.

Diver Pro Destro

Výrobce: M.A.T., Rue Vignon 19, Paříž, Francie

Distributor: Schediwy & Syn, V Chaloupkách, Dobrovského 368, Rychnov nad Kněžnou

Kalibr: ETA 2824

Pouzdro: 44 mm, výška 15,5 mm, voděodolnost 300 m

Funkce: hodiny, minuty, sekundy, datum

Cena: 41 472 Kč

Foto: autor

timeforum_logo_new_dark

Nejčtenější

Žhavá témata

Related Articles

REC Watches 901 Automatic
Testovali jsme

REC: Porsche na zápěstí

Víte, jak umírají legendy? Jsme si vědom toho, že to zní krutě...

Yema Writmaster Traveller 1948 Limited Edition
Testovali jsme

Yema: První vlastní mikro-rotor

Příběh francouzské značky Yema z největšího hodinářského centra země galského kohouta, z Morteau, by...

Seiko Presage SPB059J1
Testovali jsme

Seiko: Věštba Presage se vyplnila

Je to právě 111 let. co Seiko začalo vyrábět mechanické náramkové hodinky,...

Prim Elegance Retro od MPM Quality
Testovali jsme

Prim: Elegance Retro

Ono slovo v názvu modelu, italsky eleganza, pochází z latiny a nám se zamlouvá...