- Blog-magazín o hodinkách -

Home Testovali jsme DeWitt Twenty-8-Eight Double Fuseau GMT2 Poetic
Testovali jsme

DeWitt Twenty-8-Eight Double Fuseau GMT2 Poetic

Císařská návštěva

Dnešek zavrhnul tituly, neklaní se erbům s korunkami, a přece… Asi málokdo z nás si je jist, jak se má vlastně chovat v přítomnosti potomka z císařské rodiny a svého rodu majestátnost chvíle je spojena i s tím, když vezmete do ruky časomíru spojenou historií s imperátorem. Její název i dané kolekce jsou výmluvné: DeWitt Twenty-8-Eight Double Fuseau GMT2 Poetic.

Jméno značky je odvozeno od majitele firmy, pana Jérôme de Witt, který je přímým potomkem rodu Bonaparte, přesněji bratra francouzského císaře – Josefa a ještě přesněji jeho potomka belgického krále Leopolda I. Podobně i označení kolekce Twenty-8-Eight se vztahuje k velikému okamžiku prvního císařství ve Francii. Twenty-8, tedy 28 je datum a Eight je osmý měsíc v roce. Nebo-li hovoří o 28. Floréalu (osmý měsíc) roku 1804, kdy byl Napoleon prohlášen za císaře všech Francouzů. Tuto „císařskou linku“ hodinářská značka DeWitt dodržela i v případě data prvního uvedení kolekce Twenty-8-Eight – stalo se to totiž 28. 8., a to roku 2010.

Pan Jérôme de Witt ve své kanceláři DeWitt Manufacture v Meyrin ve Švýcarsku

Napoleon v hodinkách

Od uvedení se kus design výrazně posunul. DeWitt Manufacture v Meyrin, založená roku 2000, je totiž vskutku kompletní manufakturou, schopnou vyrábět téměř vše, od pouzder, přes strojky až po číselníky a ručky. Právě faktu, že může manufaktura tvořit číselníky podle vlastních návrhů, si pan Jérôme de Witt mimořádně cení a při naší návštěvě jeho výroby na okraji Ženevy nám to hned několikrát zdůraznil. U tohoto modelu je kombinací gilošování, perleti a plastických zlatých římských čísel. Nad číselníkem pluje trojice zlatých ruček doplněná čtvrtou, červenou GMT.

„Císařský design“ doprovázel v době uvedení tohoto kusu slogan „For The New Emperors“. Šlo o chytlavou frázi. Kdo z majitelů hodinek by se jí nechtěl poddat. Třeba i proto vše doplňuje pouzdro z titanu (průměr 43 mm) s celkem 48 imperátorskými sloupy na boku. Za jakousi parafrázi napoleonského symbolu N může považovat i dvojité W na korunce, dýnku a přezce hodinek. Nechceme, ale, aby to vypadalo, že je to nejvíce napoleonský kus, jaký kdy DeWitt nabídl. To rozhodně nikoliv. Tím byly modely Napoleon DNA Glorious Knight HMS a Glorious Knight Chronograph s profilem Bonaparta v jeho typickém klobouku na číselníku, ale hlavně částečkou vlasů samotného imperátora, které na aukci v roce 2014 koupila Viviane de Witt za 50 000 USD. Dodejme spíše pro zajímavost, že zjevně největší pramen vlasů Bonaparta se přitom nachází na zámku Kynžvart v Čechách. Ale dost už o velkém Francouzi.

GMT trochu jinak

Na číselníku naší časomíry vidíme, co napovídá označení této verze: Double Fuseau GMT2 Poetic. Je mimořádně členitý, kombinující sedmero geometrických tvarů, ale i materiálů, včetně perleti v půlměsících s římskými číslovkami, nebo zlata, z něhož jsou i tři ručky. Čtvrtá červená GMT působí „tajemně“, jelikož na číselníku nebo lunetě nenajdete ani názvy 24 světových měst nebo čísla 24hodinového cyklu. Zato má luneta 24 plošek se střídáním lesku a matu. Možná matoucí, nedozvíte se třeba, kolik hodin je například ve městě Karachi, což každý z nás nezbytně potřebuje… Po pravdě, když jste někde v cizině, v jiném časovém pásmu, potřebujete číst čas doma – zlaté ručky a pak o kolik jiný je ten v dané druhé zóně – červená ručka. Případně ji správně nastavit. To uděláte stiskem tlačítka na pozici 9, pravda proti jiným řešením, jen posunem po směru hodinových ruček, nikoliv i kroky zpět. Zato nabízí model něco možná praktičtější. Skryje ručku GMT pod zlatou ručku hodin, aby když jste doma, vás neustále nemátla ona druhá, výraznější. S obdobným řešením zcela nedávno přišel Parmigiani Tonda GMT Rattrapante s tím, že jde o světovou novinku. Nejde. DeWitt toto řešení nabízí už 13 let. 

Na pozici 6 ještě vidíte plynoucí datum, které je v oválném průzoru trochu hůře čitelné, protože u dvouciferných čísel ještě po stranách vyčuhují další dvě čísla, takže jako na naší fotografii čtete: 0 21 2.

Na pozici 12 je pro přesné určení času zobrazení dne a noci, pro hodinky GMT praktické.

Pokud jde o pouzdro, je tvarově členité, jak to například prokazuje mohutná korunka (průměr 8,32 mm), nožky se šroubovacími stěžejkami s matkami tvaru květu … Průměr činí 43 mm (s korunkou jsme naměřili 47,09 mm a nožkami téměř stejně, tedy 46,82 mm). Jelikož je použit titan, tak rozhodně nevnímáte výšku pouzdra 12,25 mm nebo masivnost nožek, jako něco omezujícího. Hmotnost se srovnatelně velkými ocelovými hodinkami je asi o 20 gramů, tedy o pětinu nižší. To oceníte.  

Vlastní strojek

Stejně tak oceníte, že v dosti výrazném, i když z dnešního pohledu už možná trochu masivním pouzdře, pracuje vlastní kalibr, nikoliv „převlečená“ ETA 2892/3, jak je u GMT modelů časté. Kde o Calibre DW2002 (manufaktura vytvořila celkem bezmála 20 vlastních strojků), který má větší průměr 26,2 mm a výšku 4,95 mm. Rotor s imperiálními sloupy (skutečně tam jsou i když je dýnko plné), musí udělat minimálně 650 otočení, aby dodal dostatek energie. Celkem pak, podle našich měření, nabídne ve skutečnosti 46,42 h rezervy chodu. Nijak oslnivé, ale dostatečné.   

A jak si vedl manufakturní strojek, pokud jde o přesnost chodu? Průměrná odchylka za plného nátahu a po 24 hodinách chodu činila 7,2 s/24 h. Rovněž nijak oslnivé. Z druhé strany DW2002 nabízí poměrně vyrovnaný chod. Při plném nátahu je rozdíl mezi naměřenými hodnotami v šesti různých polohách hodinek maximálně 6 s/24 h, ale v průměru jsou to 2 až 4 s. Podrobná čísla najdete v tabulce. Z ní vyplývá že za plného nátahu je průměrná odchylka 8,8 s/24 h a po 24 h chodu se to zlepšilo na 5,6 s/24 h, což je solidní. 

Jaký bychom tedy měli vyřknout ortel? To základní – nabídnout hodinky moderním cestovatelům se zobrazením GMT času ručkou a doplněné souvisejícím údajem o dnu nebo noci v druhé časové zóně, se povedlo. Navíc doplněné skokovou změnou nikoliv korunkou, ale tlačítkem. DeWitt pojal řešení po svém, s výrazným designem, manufakturním strojkem a titanovým pouzdrem. Celek je moderní, i když někomu může chybět oněch 24 názvů měst nebo 24 číslovek. Ženevský výrobce se toho zřekl a místo toho dodal kusu notnou dávku vznešenosti a uměleckého ducha, který je značce DeWitt vlastní. S tím samozřejmě souvisí i cena, která činila v době uvedení v přepočtu 273 920 Kč, což není málo. Za kousek „spojený“ s Napoleonem zase třeba ne zas až tolik. To už je na vás.

DeWitt Twenty-8-Eight Double Fuseau GMT2 Poetic

Měření přesnosti: plný nátah/po 24 h

Poloha

Číselníkem nahoru+10/+9/

Číselníkem dolů+12/+6/

Korunka vpravo+6/0

Korunka dolů+6/+4/

Korunka vlevo+10/+9

Korunka vzhůru+9/+6

Nejvyšší odchylka+12/+9

Nejnižší odchylka+6/+4

Nejvyšší amplituda323/290

Nejnižší amplituda282/242

Naměřené velikosti:

Rozměry pouzdra: průměr 43,00 mm, s korunkou 47,09 mm, s nožkami 46,82 mm, výška 12,18 mm

Hmotnost: 82,4 g

Foto: deWitt a autor

timeforum_logo_new_dark

Nejčtenější

Žhavá témata

Related Articles

REC Watches 901 Automatic
Testovali jsme

REC: Porsche na zápěstí

Víte, jak umírají legendy? Jsme si vědom toho, že to zní krutě...

Yema Writmaster Traveller 1948 Limited Edition
Testovali jsme

Yema: První vlastní mikro-rotor

Příběh francouzské značky Yema z největšího hodinářského centra země galského kohouta, z Morteau, by...

Seiko Presage SPB059J1
Testovali jsme

Seiko: Věštba Presage se vyplnila

Je to právě 111 let. co Seiko začalo vyrábět mechanické náramkové hodinky,...

Prim Elegance Retro od MPM Quality
Testovali jsme

Prim: Elegance Retro

Ono slovo v názvu modelu, italsky eleganza, pochází z latiny a nám se zamlouvá...