- Blog-magazín o hodinkách -

Home Testovali jsme Jaquet Droz Grande Seconde Quantiéme
Testovali jsme

Jaquet Droz Grande Seconde Quantiéme

Znovu přepsaná historie

Už žádný nejprodávanější model Grande Seconde, jehož startovací cena byla kolem 8000 euro, už žádné hodinky vystavené u prodejců v obchodech, už žádní „běžní“ zákazníci, už žádné… Tohle není něčí divoká vize, ale skutečná budoucnost značky Montres Jaquet Droz z La Chaux-de-Fonds. Zapomeňte na dnešek a Grande Seconde Quantiéme, který jsme testovali. Proč? Protože nové vedení si připomíná včerejšek. Zní to divně. Tak tedy čtěte…

Dnešek byl jednoznačně spojen s jedním emblematickým modelem, Grande Seconde. Na scénu přišel v roce 2002, i když vlastně … v roce 1785. Jak ostatně vidíte na fotografii převzaté ze stránek firmy o její historii. Skutečně, základní vizuální schéma je staré 238 let. Tak se vrátíme zpět na chvíli i my.

Pro korunované hlavy

Pierre Jaquet-Droz (narozen 1721) měl hodinářský talent vskutku od pánaboha a byť jeho práce přitahovaly pozornost, tak skutečný obrat nastal až v roce 1758, kdy se na radu guvernéra knížectví Neuchâtel vydal se šesticí svých hodin ve speciální pro ně upraveném kočáře do Madridu. Španělský král Ferdinand VI. ho sice nechal čekal na audienci několik měsíců, ale vyplatilo se to. Všech 6 hodin prodal za 2 000 zlatých pistolí, tedy nepředstavitelnou sumu, kterou využil k budování své firmy v La-Chaux-de-Fonds i stavbu trojice nejslavnějších automatů, pohyblivých mechanicky ovládaných figurín: Písař, Kreslíře a Hudebník, s nimiž objel řadu panovnických dvorů Evropy. V 18. století musely jeho mechanicky se pohybující „humanoidi“ působit jako zázrak. Viděli jsme Písaře ve vitríně na bývalé výstavě Baselworld a když ho spustili, bylo to fantastické.

Historická inspirace modelem z roku 1785.

Neudiví, že sláva se dostala až do Číny, kde v Kantonu byla založena společnost Jaquet-Droz, zastupovaná britskou obchodní společností James Cox London. Za 10 let pak prodali v Číně 600 kusů kapesních hodinek, včetně modelu postaveného v roce 1785 speciálně pro Čínu se symbolickou číslovkou 8 na číselníku. Uchvácen byl i císař Qianlong. Odtud je tedy design náramkových hodinek Grande Seconde, určený pro Čínu.

Jen zdánlivě proti této historii míří strategie nového generálního ředitele Alaina Delamuraze. Zapomenut má být dostupný model tvořící základ, stejně jako asi 5000 ks roční produkce. Nyní půjde doslova o kusy, který jsou určeny pro dnešní krále a velmože, rozuměj mimořádné sběratele ochotné platit částky s pěti nulami.

Takže do Grande Seconde Quantiéme? V dnešní podobě se má zcela vytratit ze scény a stane se tak budoucím, cenově dostupným unikátem. Čím zaujme i zítra, byť ho už v obchodech nekoupíte?

22 let na scéně

Poslední dostupný Jaquet Droz. Přinejmenším pro mimořádně výjimečnou, a tedy i drahou kolekci zítřku firmy. Na čem model staví svoji přitažlivost? Na ikonickém designu „osmičky“. Číslo 8, 八 (bā) se v čínštině vyslovuje tak, že se podobá výrazu pro štěstí nebo bohatství. Právě naprosto dominantní sčítač (v průměru 20,1 mm) pro mimostřednou sekundovou ručku a data s červeným koncem, přitahuje pozornost. Číselník hodin a minut má v průměru 10,6 mm a ručky jsou vskutku malé, jen lehce nad půl centimetru.

Druhým odlišovacím znakem je velmi úzká luneta (asi 1,5 mm), která opticky zvětšuje šedý číselník. Dokonce i poměrně členitý tvar korunky s dvojicí typických hvězdiček je odvozen od původních kapesních hodinek. Ty najdeme i na rotoru. Na okruží dýnka se safírovým průzorem je pak číslo daného kusu. V našem případě No. 30, což také hovoří o výjimečnosti, protože řada verzí byla nabízen jen v počtu 88 ks.

Nabízí tedy nesporně přitažlivé detaily designu. Co mu přičíst se záporným znaménkem? Rozhodně horší čitelnost času, ale především data.

Jemnou eleganci a na první pohled jasně odlišitelný design doplňuje fakt, že hodinky s výškou pouzdra 11,63 mm (my naměřili 11,9 mm) patří mezi lehčí, s hmotností 96,1 g. Chce-li se tedy někdo viditelně, a přitom elegantně odlišit své hodinky, zvolí právě tento model a danou nevtíravou šedou barvu.   

Strojek Piquet

Pod safírovým sklíčkem v dýnku je uložen Caliber 2660Q2, což není nic jiného, než Caliber Frederic Piguet 1150. Posledně jmenovaný výrobce je už léta přejmenován na Blancpain Manufacture. V tomto případě je příslušnost Jaquet Droz do rodiny Swatch Group ku prospěchu věci.

Co nás při měření přesnosti chodu tohoto strojku nadchlo, to byly naprosto minimální odchylky ve všech šesti polohách hodinek. S plným nátahem v polovině případů byla odchylka + 9 s, ve zbylé zhruba + 7 s. Průměr pak činil 7,83 s/24 h. Snad ještě podstatnější je, že mezi polohami rozdíly nepřesahovaly 3 s.

Po 24 hodinách, strojek je připraven na bezmála 3 x 24 h chodu, to bylo ještě lepší. Ve čtyřech polohách byla odchylka 0 až 1 s, ve dvou pak 6-7 s. V průměru pak 2,5 s/24 h při rozdílech mezi polohami do 7 s.

A ještě jedno milé překvapení. Našli jsme si test renomovaného zahraničního časopisu. Průměrná odchylka za všechna měření činila 5,16 s/24 h. Naše, můžete si to přepočítat, pak 5,165 s/24 h. Konstantní výsledky bez rozdílu mezi kusy a polohami hodinek jsou mnohdy lepším výsledkem než cokoliv jiného. Přičemž totéž platí pro měřenou rezervu chodu. Dosáhla prakticky na minutu přesně 68 hodin udávaných výrobcem.

Sečteno, Jaquet Droz Grande Seconde Quantiéme jsou hodinky, které se bez vyzývavost značně odlišují od jiných a budou i nadále jejich majitele charakterizovat. Pravda v šedé musíte počítat s tím, že brýle na blízko by měly být součástí dodávky. Průměrná odchylka i konstantně dobré výsledky majiteli i do budoucna zaručí spokojenost. Právě o budoucnost v případě tohoto modelu jde především. Nejen my, ale i odborníci na investice považují Grande Seconde Quantiéme za dobrou koupi, protože jeho nadcházející vymizení z trhu z něho udělá v určitém slova smyslu unikát. Byť námi testovaný kus měl původně cenovku 8623 euro/215 575 Kč, na druhotném trhu teď najdete kusy i za asi polovinu. Ať vezmete v potaz kteroukoliv částku, vězte, že Jaquet Droz za tuto cenu už nekoupíte.

Jaquet Droz

Grande Seconde Quantéme

Strojek: mechanický s automatickým nátahem

Pouzdro: průměr 43 mm, výška 11,63 mm, ocel

Kalibr: 2660Q2, průměr 26,2 mm, výška 4,52 mm

Frekvence: 28 800 polokmitů/h

Rezerva chodu 68 h

Kamenů: 30

Voděodolnost: 30 m

Cena: 8623 euro (původní)

Jaquet Droz Grande Seconde Quantiéme

Měření přesnosti chodu: plný nátah/po 24 h

Poloha

Číselníkem nahoru: +9/+6

Číselníkem dolů: +9/+7

Korunka vpravo: +6/0

Korunka dolů: +7/-1

Korunka vlevo: +7/0

Korunka vzhůru: +9/-1

Nejvyšší odchylka: +9/+7

Nejnižší odchylka: +6/0

Nejvyšší amplituda: 251/271

Nejnižší amplituda: 212/181

Naměřené velikosti:

Rozměry pouzdra: průměr 43,07 mm, s korunkou 46,75 mm, s nožkami 50,19 mm, výška 11,9 mm

Hmotnost: 96,1 g

Foto: Autor, Jaquet Droz

timeforum_logo_new_dark

Nejčtenější

Žhavá témata

Related Articles

REC Watches 901 Automatic
Testovali jsme

REC: Porsche na zápěstí

Víte, jak umírají legendy? Jsme si vědom toho, že to zní krutě...

Yema Writmaster Traveller 1948 Limited Edition
Testovali jsme

Yema: První vlastní mikro-rotor

Příběh francouzské značky Yema z největšího hodinářského centra země galského kohouta, z Morteau, by...

Seiko Presage SPB059J1
Testovali jsme

Seiko: Věštba Presage se vyplnila

Je to právě 111 let. co Seiko začalo vyrábět mechanické náramkové hodinky,...

Prim Elegance Retro od MPM Quality
Testovali jsme

Prim: Elegance Retro

Ono slovo v názvu modelu, italsky eleganza, pochází z latiny a nám se zamlouvá...