- Blog-magazín o hodinkách -

Home Téma MoonSwatch: Za rok 1,5 milionu kusů
Téma

MoonSwatch: Za rok 1,5 milionu kusů

Zajisté – MoonSwatch nebo-li Bioceramic MoonSwatch Collection Omega x Swatch není žádnou novinkou. Na scénu se dostal téměř přesně před rokem, tedy v březnu 2022, a to nikoliv náhodou v době konání výstavy Watches & Wonders. Dle našeho soudu ji svým způsobem zcela zastínil. Co je tedy nového? Už se konečně hodinky s designem slavného Speedmasteru od Omegy, ale v bioceramickém pouzdře a s quartzovým strojkem začaly prodávat on-line, jako všechny ostatní „swatchky“? Ale vůbec ne. Takže, co…?

Ona novinka zní: do března 2023, tedy za pouhý rok prodejů, by podle všeho mohla Swatch Group vyrobit celkem 1,5 milionu kusů levného (oficiální cena je 260 euro) klonu slavného měsíčního chronografu Omega. Jak se k tomuto číslu došlo, když Swatch Group, ostatně jako dnes už pomalu všechny švýcarské značky, neuvádí oficiální čísla o své produkci? Nick Hayek, generální ředitel tohoto švýcarského hodinářského koncernu se prostě „neudržel“ a pochlubil se, že do konce listopadu 2022 byl prodán milion těchto časomír.

Jen pro připomenutí – MoonSwatch kolekci tvoří 11 barevných quartzových kusů různých barev podle planet naší sluneční soustavy. Žlutá podle Slunce, tmavě šedá s odkazem na Merkur, růžová Venuše, modro-zelená Země… Nejblíže originálu, tedy modelu Omega Speedmaster Moonwatch je černo-šedý Měsíc. Nejvýraznější je pak červeno-bílý Mars. V tomto případě je inspirací spíše Omega Alaska Project, tedy časomíra původně postavená pro plánovanou, ale nerealizovanou misi NASA na Mars. Dva sčítače chronografu (10 hodin a 60 minut) mají přitažlivé ručky tvaru rakety. Druhým odlišujícím se kusem je Saturn s prstencem kolem zobrazené planety ve sčítači mimostředné sekundové ručky na pozici 6. Naopak na dýnku každého kusu je nápis, který lze asi přeložit jako: Velké sny – Leťme vysoko – prozkoumejme vesmír – dosáhněme k planetám. No a víčko vyměnitelné baterie je

Jeho pevnost podle Swatch je díky pružné 1/3 bio plastu vyšší než klasické keramiky. Vždy barevnou podobou daného vesmírného tělesa.

Pouzdro má průměr 42 mm, výšku 13,25 mm, a je z materiálu bioceramic, což je hybridní směs keramiky a biomateriálu vycházejícího z ricinového oleje. Ještě přesněji jedná se o nový materiál, jehož základ je tvořen ze 2/3 keramickým prachem (oxid zirkoničitý) a 1/3 z již známého bio plastu (jeho počátky jsou z roku 1969, až devět typů náhražek z bio plastu se používá při operacích lidí) s biologickým původem (olej ze semen stromu skočce obecného). Výsledkem je pružný, avšak odolný materiál s téměř hedvábným povrchem.

Pokud jde o strojek, podle všeho se jedná o quartzový chronograf ETA G10.211/212 používající 4 kamenová uložení (cena strojku v servisu je asi 50 USD). Nabízí se ve verzi s 30minutovým nebo 60minutovým sčítačem minut. Je trochu překvapivé, že Swatch použila druhou verzi, byť originální měsíční Omega má sčítač 30 minut. Nebo snad právě proto? MoonSwatch se vyrábí ve švýcarském Grenchenu.

Šílenství, které se rozpoutalo kolem této kolekce nemá ve světě časomír obdoby. Díky nízké ceně a faktu, že jsou stále nabízeny jen v buticích značky (byť se počet prodejen Swatch po světě zvýšil ze 120 na asi 180), vznikla kolem nich doslova psychóza. První prodejna na světě, která začala s prodejem jako první, byla ta v Austrálii a policie zde musela kontrolovat dav 5000 zájemců o hodinky. Následovaly nadšené i odsuzující „kopírování“ slavných měsíčních Omeg reakce po celém světě. Ti, z Čech, kdo prahli po aspoň jednom kusu, měli šanci buď v obchodech na mezinárodních letištích jako třeba v Paříži, nebo například v jednom ze dvou butiků ve Vídni. Třetí možnost byla ještě dražší – na webových prodejních portálech se jejich cena vyšplhala až přes hranici 300 000 Kč za kus. Dnes jsou tam zhruba za dvojnásobek oficiální ceny a některé i levněji.

MoonSwatch mania ani dnes zcela neutichla, dokonce se objevily názory, že přijde na řadu další slavná značka (třeba Blancpain Fifty Fathoms), která dostane svého quartzového „dvojníka“. To je otázka. Co je ale zjevné, že předpoklady, že vlna zájmu rychle opadne a originálnímu Speedmasteru to jen uškodí, se ukázaly liché. 

V rozhovoru pro švýcarský list Neue Zürcher Zeitung pan Nick Hayek (šéf Swatch Group) přiznal, že ho poptávka po hodinkách MoonSwatch překvapila, a řekl, že společnost nebyla schopna navýšit nabídku, aby udržela tempo, přestože dvě automatické linky v Grenchenu (od značky Lehmann Präzision) jedou nepřetržitě. Měsíc před koncem loňského roku dodaly 1 milion kusů. Investiční banka Morgan Stanley s pomocí švýcarské poradenské společnosti LuxeConsult uvádí, že celková produkce Swatch byla předloni 3,2 milionu kusů. Vloni tedy o asi 1,2 milionu více díky MoonSwatch? To je nepředstavitelné.

A jak dopadl originál, tedy Omega Speedmaster Professional? Nick Hayek pro zmíněné německé noviny řekl, že prodej měsíčních hodinek ve vlastních buticích značky vzrostl o více než 50 %.

Sečteno – MoonSwatch je skutečné terno a světový unikát, který snad poprvé v historii hodinářství přinutil fandy „rvát se“ o nějaké časomíry ve frontách před obchody. Co ale dál…? Zopakovat úspěch, nebo zapomenout?

timeforum_logo_new_dark

Nejčtenější

Žhavá témata

Related Articles

Veganský řemínek od Panatere
Téma

Eco řemínky: Masožrouti kontra vegani

Vždy vedle sebe žili a budou zjevně i nadále – tedy masožrouti...

Ženevská výstava Time to Watches
TémaVýstavy

Výstava Time to Watches: Ať žijí „piráti“

Nemohu jinak, než se opět vrátit k výroku šéfa Rolexu a výboru výstavní...

Mnoho důvodů k obdivu
TémaVýstavy

Watch & Wonders VII.: Lék na ženské vrtovchy

My muži je dobře známe, ty ženské vrtochy, a tak se snažíme...