Jakmile použijete výraz replika, hned vás napadne něco o čínských fakes, jakých se toulají po mapě hodinek celého světa doslova stovky milionů. Jenže tohle je kus ze zcela jiného rodu replik, je spíše návratem německé značky Stowa do roku 1940 a k typickým pilotním hodinkám. Nesou tedy název Flieger Original.
Označení original nese záměrně, protože bezmála „kopírují“ původní model z dob druhé světové války. Sám výrobce z Pforzheimu hovoří o tom, že jde o „nejautentičtější repliku historických pilotních hodinek“.



Zároveň by se dalo dodat, že jde o jedny z nejčitelnějších typů hodinek vůbec. Vše je podřízeno tomu, rychle a přesně určit čas. Přiznávám bez mučení, že nejsem znalec tohoto typu časomír, nicméně si myslím, že pokud pomineme stíhací letouny druhé světové války, byly takové hodinky mnohem důležitějším nástrojem pro navigátora a obsluhy vypouštějící bomby, než pro piloty samotné. Nicméně chápu, že název pilotní zní mnohem přitažlivěji. Takže budiž – Stowa Flieger Original.
Pouzdro z matové oceli, aby letce neoslňovaly nějaké odlesky, má průměr 42 mm a výšku 13,5 mm, kteréž to míry jsou kromě jiného dány použitím strojku Unitas, tedy ETA 6498-1 o značném průměru 36,6 mm a výšce 4,5 mm. To nám zároveň říká, že jde o verzi strojku, která pracuje na klasické frekvenci 18 000 polokmitů/h. Dodejme, že strojek, který je považovaný za mimořádně odolný, spolehlivý a dovoluje odladění na úroveň přesnosti chodu COSC, právě letos slaví 75 let existence. Pravda s jednou modernizací v roce 1967, ale jinak v zásadě beze změn. Pro pilotní hodinky Stowa ovšem bylo nutné zvolit méně klasickou verzi s centrální ručkou nikoliv s mimostřednou sekundovou ručkou. Klasická ETA 6498-1 má mimostřednou sekundovou ručku na pozici 6, 6497-1 pak na pozici 9.



Ale pojďme zpět do pilotní kabiny za Flieger Original. Na pozici 12 je typický symbol trojúhelníku s dvojicí teček po stranách. Mečové ručky s modřenými rámováním a luminiscenční látkou Super-Luminova C3 nepřehlédnete, stejně jako jsou výborně čitelné jak arabské číslovky hodin, tak minutové rysky. Turbanová korunka je velká a snadno se s ním natahuje strojek s ručním nátahem.
Velmi pěkný je i pohled skrze sklíčko v dýnku na samotný strojek s modřenými viditelnými šroubky a dalšími estetickými zásahy do strojku, včetně zlatého loga německého výrobce, které najdete i na hlavě korunky. Co rovněž zaujme, je fakt, že centrální převod sekundové ručky zvýšil počet kamenů ze 17 na 18. Zkrátka, strojek je vskutku náležitě upraven.
Vybrat si také můžete ze tří variant modelu – dvou s koženými řemínky, hnědým a černým, nebo zvolit kovový tah Milanaise. Volitelné je rovněž gravírování pouzdra FI 23883 naproti korunce.
Koho tedy láká pomyslně usednout do kokpitu letouna z druhé světové války, asi má jedinečnou možnost mít přitom na zápěstí téměř totožný kus jako tehdejší piloti.
Foto: Stowa
Stowa
Flieger Original
Strojek: mechanický s ručním nátahem
Pouzdro: průměr 42 mm, výška13,5 mm, ocel
Kalibr: ETA 6498-1, průměr 36,6, výška 4,5 mm
Frekvence: 18 000 polokmitů/h
Rezerva chodu: 46 h
Kamenů: 18
Voděodolnost: 100 m
Cena: 2 990 eur
