- Blog-magazín o hodinkách -

Home Téma Eco řemínky: Masožrouti kontra vegani
Téma

Eco řemínky: Masožrouti kontra vegani

Veganský řemínek od Panatere
Veganský řemínek od Panatere

Vždy vedle sebe žili a budou zjevně i nadále – tedy masožrouti a vegani. Donedávna nosily obě skupiny kožené řemínky z živočichů a rozhodně to nebyl předmět sváru mezi nimi. Svět si ale začal uvědomovat, a tedy i oba tábory, jak důležitá je pro celou Zemi udržitelnost dalšího vývoje.

Přestože díky své až věkovité životnosti patří zvláště mechanické hodinky do kategorie udržitelných výrobků, i v tomto odvětví bylo zřejmé, že dané téma nelze ignorovat.

Jenže etika v hodinářství je plná rozporů. Jednou stranou mince je prodej, zisk, ceny dostupných materiálů mimo Evropu, kde se na udržitelnost „nehraje“. Druhou stranou…

Ocelová recyklace?

Onou druhou stranou mince je pak marketing plný řečí, jak daná značka pomáhá planetě. Nesedá zákazník na lep těmto řečičkám třeba jen tím, že přijímá za své přesvědčování o eco přístupu třeba recyklací oceli, titanu, luminiscenčních nátěrů a podobně? Co teprve, když se zákazník spokojí například s konstatováním, že daný model má veganský řemínek?! Jsou oba přístupy skutečně eco? V řadě případů vůbec ne.

O recyklacích materiálů, jako je třeba tak zvaná e-steel, jsme už psali nedávno také v rubrice Téma. Takže jen krátce – na použití recyklované oceli pro výrobu nové není nic ekologického. Je to naprosto běžný slévárenský postup, byť přirozeně omezuje nutnou těžbu, dopravu materiálu atd. Takže jak brát informaci, že pouzdro Panerai Luminor Marina Grigio Roccia s hmotností 152,4 g obsahuje 89 g (58,4 %) recyklovaných materiálů? Nebo že eSteel má stejné chemické a fyzikální vlastnosti i odolnost proti korozi jako nerecyklovaná ocelová slitina? Jako marketing. Pokud ale chcete, můžete si myslet, že přece jen jedete na eco vlně. To je na vás.

Zázrak jménem PET?

To nizozemská značka Gyre a její model SeaCleaner má textilní řemínek hodinek z recyklovaných plastových lahví a pouzdro z recyklovaných potrhaných rybářských sítí. S tímto producentem spolupracuje i švýcarská Alpina. Obdobně lze hovořit o obdobném materiálu označovaném jako Seaqual. Rozhodně za to hodinářské firmy, které použijí podobné materiály, chválíme. Oceány a moře jsou zaneřáděné plasty a tohle je výborná cesta ke zdraví oceánů.

Vím, že teď budu vypadat jako škarohlíd, nicméně jste si vědomi toho, že stále hovoříme o plastech, konkrétně o PET (polyethylentereftalátu)? Doba rozkladu tohoto materiálu je 50 až 80 let, přičemž se uvolňují nejen těžké kovy, které ohrožují zdraví. To není jediný problém. Dalším je, že při vyšší teplotě, jako v jižních mořích na hladině, může dojít k uvolňování chemikálií. Přičemž za ještě škodlivější než PET, za určitých situací, považujeme další plasty – PVC (polyvinylchlorid), PS (polystyren) anebo PK (polykarbonát) a jiné.

Takže vidět jen jednu stranu mince, pardon plastové lahve, není na místě. Ano, tah z recyklovaného plastu je extrémně odolný, má jemnou vazbu, dovolí vytvářet sofistikovaný vzor a různé barvy. Ovšem o jeho ekologičnosti si musíme myslet své.

Není libo aligátora?

Majitel nizozemské internetové prodejny Henrik de Keizer je poměrně jednoznačného názoru, pokud jde o postoj k rozdílům v kůžích. „Pravda, výrobci opouštějí exotičtější druhy kůže, jako je ještěrka nebo aligátor, protože si lidé myslí, že je to kruté. Jen by mě zajímalo, proč není kruté zabít krávu nebo jehně kvůli kůži, ale je v případě aligátora. No, dobře…“  Souhlasíme s tím, že je šokující číst, že Čína, největší vývozce kůží na světě, kromě ovcí, krav, jehňat a podobně, zabije ročně i 2 miliony exotických zvířat. Jenže. Pořídíte si Patek Philippe nebo jiný drahý kus místo s aligátořím řemínkem s něčím obyčejným? Asi ne. Navíc si musíme být vědomi, že i při zpracování zvířecích kůží se k opalování a barvení používají chemikálie, které rozhodně nejsou vstřícné ani k lidskému zdraví či životnímu prostředí.  

Při produkci PP nebo jiných značek haute horlogerie můžeme mávnout rukou – to je zanedbatelné, vždyť ostatní sáhnou po zcela jiné „kůži“.

Vskutku veganská kůže?

Sáhnou třeba po jiné, nikoliv zvířecí, ale tak zvané veganské kůži. Tím máme na mysli řemínky vyrobené z rostlinných materiálů: ananasových listů, kukuřice, fenyklu, hroznových slupek, kaktusů, vláken získaných z kokosu, nebo slupek jablek. Sáhnou po nich za určitých podmínek. O nich mluví Henrik de Keizer zcela jednoznačně: „Veganská alternativa nemůže být dražší, kvalita musí být stejná jako u zvířecí kůže. Nechceme přece, aby řemínky po roce na zpoceném zápěstí plesnivěly nebo se trhaly.“

Asi nejdále jsou výrobci rostlinného materiálu označovaného jako Pinatex nebo Palf či Amagoh. Podle odborníků plní normu ISO pro kožené výrobky, pokud jde o otěr, roztržení švu, pevnost v tahu, stálobarevnost. Dokonce i v případě, že základní materiál jako u Pinatexu tvoří jablka, je tu jedno velké „ale“. Jsou sice pěstovaná v Severní Itálii a dále zpracovávaná na šťávu, takže jablečné slupky by stejně mířily na kompost. Takže jejich další zpracování na veganskou kůži je kladným příkladem. Ovšem jak přiznává Tanja Brassler z německé hodinářské firmy MeisterSinger: „Náš dodavatel veganských řemínků v současné době stále potřebuje PLA pro stabilizaci materiálu.“ V čem je problém? PLA, tedy polyactid, je druh plastu ze skupiny polyesterů, byť biologicky odbouratelný, přesto nutný pro stabilizaci základního materiálu.

Podobné je to při použití ananasových listů. Stručně řečeno ty se extrahují, suší, vyčistí od nečistot a tento nadýchaný a prodyšný materiál je základem pro veganskou kůži, která se v tomto případě nazývá Pineapple Leaf Fiber (Palf). Toto chmýří je plstěno mechanickým, tepelným a chemickým procesem do plátků veganské kůže, ze které se následně řežou řemínky. Stále jsou ovšem nutné stabilizátory založené na plastu.

Ještě „horší“ jsou kusy vyrobené z TPE, tedy z termoplastických elastomerů. Základem jsou sice bavlněná mikrovlákna, ale zase potažená syntetickými materiály. Dobře, dobře… A co „ekokůže“ Lanciano Vegan. Přestože je dokonce na omak jako pravá kůže, stále jde zčásti o syntetický materiál. Krátce řečeno – kromě pár výjimek se veganská kůže bez něho obejde jen málo kdy. Zvláště kriticky lze hodnotit použití PVC nebo PE (polyuretanu). V jistém smyslu i PLA. Jeho 80 % sice tvoří už zmíněný základ – vlákno vyrobené z jablek, hroznů, ananasu atd., ale 20 % je z plastu PLA. Je sice z udržitelných zdrojů, ale vnější nátěr řemínků vyžaduje pryskyřici a nejednou i na ropné bázi.

Při tomto čtení se milému čtenáři asi bude zdát, že jsme přehnaně negativní. Nikoliv. Považujeme veganské řemínky za správný směr, stejně jako chápeme, že nic nejde hned, tedy že ideálního cíle není snadné dosáhnout. Nicméně…

Oni nebo my?

Naprosto jedinečná je zřejmě značka ID Geneve, která je od základu postavena jako ekologicky čistá, takže kromě jiného používá výhradně veganskou kůži Treekind. Právě v tomto případě hovoří firma o prvním na světě veganském řemínku bez plastů. Je dílem britské společnosti Biophilica a dokonce nepoužívá ani syntetická barviva. Ke všemu korkovou podšívku řemínku zajišťuje švýcarská společnost Ono, a to bez použití polyesterové nebo plastové vrstvy. Dokonce i lepidla jsou na vodní bázi na rozdíl od běžných syntetických lepidel. Na závěr – společnost Multicuirs se zhruba sedmdesátiletou zkušeností kontroluje a testuje řemínky na poškrábání, kroucení, UV záření i simulaci běžného opotřebení. Navíc hovoříme o produkci řemínků v průmyslovém měřítku. Na závěr, jestliže jsou řemínky vráceny, budou v Lavigny, nedaleko od Ženevy, přeměněny na bioplyn. Myslím, že můžeme říct, že tohle je vskutku světový primát a vzor pro ostatní. Nikoliv náhodou se základní řada hodinek ID Geneve nazývá Circular. A rovněž nikoliv náhodou právě do této hodinářské značky investoval svoje peníze herec a ochránce přírody Leonardo DiCaprio. I díky němu, protože nosí model Circular S Sun Dial, je právě tento kus naprosto prodán.     

Podobnou cestou se vydává i například MeisterSinger, který míří k výhradnímu využívání eko materiálů a odstartoval to model Edition Planet Earth. Rakouský gigant v oblasti kožených řemínků Hirsch od roku 2021 nabízí materiál Wine vycházející z listů a slupek vína z rakouských ekologických vinic. Greubel Forsey z nejvyšších pater hodinářství se zavázal od roku 2022 používat kůže jen na rostlinné bázi, přičemž se jedná i o tak výjimečné kusy jako je Grande Sonnerie. A tak bychom mohli pokračovat dál. Zaslouží si respekt.

Zbytek, a po pravdě řečeno to hlavní, je ovšem na nás zákaznících. Jestliže se chceme vyhnout zvířecí kůži na řemíncích, máme možnost volby kovu, pryže, přírodního kaučuku, recyklovaných nylonových produktů… Konec konců, když už chceme být ohleduplní k živé přírodě, pak například lze sáhnout po hovězí kůži, která ze značné míry vzniká jako odpad masného průmyslu.

Pakliže odmítáme masožroutství a jsme vegani, měli bychom se při koupi veganského řemínku zajímat o víc než jen o marketingový text některých jejich výrobců či hodinářských značek, natož pak povrchních novinářů. Protože v některých případech koupě veganského řemínku jste neudělali pro přírodu nic nebo jen velmi málo, jelikož ve skutečnosti je produktem chemického průmyslu. Je tedy i na nás, zda budeme kupovat a požadovat jen reálně ekologické materiály.           

Foto: Greubel Forsey, Gyre, Hirsch, ID Geneve, MeisterSinger, Panetere, Watch Gecko  

timeforum_logo_new_dark

Nejčtenější

Žhavá témata

Related Articles

V popředí Nomadic, vzadu Titanic
TémaZaujalo nás

Velký příběh: Nomadic a Titanic

R.M.S. Titanic plul 14. dubna 1912 v ledovém poli poměrně rychle, důvodů mohlo...

Konstantin Chaykin Stargazer
Téma

Ruská trojka: Chaykin, Raketa, Suchanov

Příměr s koňským spřežením není vůbec od cesty. Řeč totiž bude o současné...

MP-10 Tourbillon Weight Energy System
Téma

Hublot: Otevřené dveře budoucnoti

Slogan firmy sice hovoří o tom, že značka tímto modelem a obecně...

Christopher Ward C65 Super Compressor Elite
Téma

Odkud se vzal Super Compressor?

Compressor, Compressor 2, Super Compressor … Že vám to zní jako: market,...