Dodnes si pamatuji, když se na konci naší ulice objevila ta krása – Škoda 1000 MB. Bledě modrá s chromovanými nárazníky a dalšími detaily a s oním širokým úsměvem masky vozu. Brzy už o něm nikdo neřekl jinak, než – to je to nové embéčko. To se psal rok 1964, a nyní je to už 60 let od představení vozu, který jsme obdivovali nejen my kluci. Dnes si můžeme automobil připomenout i díky dvěma základním řadám hodinek Embéčka od Vostok Europe z Litvy s mechanickým strojkem s automatickým nátahem nebo quartzovým chronografem.
Stejně, jako jsme závistivě pokukovali po Škodě 1000 MB my malí klučinové, stejně obdivné pohledy na něj vrhali i ti „velcí kluci“, a to nejen v Čechách a na Slovensku ale i v zahraničí. Důvody?

Embéčko vynikalo jedinečným vzhledem a inovativní technikou. Vyznačovalo se světově prvním tlakově litým celohliníkovým blokem motoru a tělesem ložiska spolu s nezávislým zavěšením všech kol. Tyto vlastnosti mu zajistily vynikající jízdní vlastnosti: maximální rychlost 130 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 27 sekund, a to za spotřeby paliva 7-8 litrů na 100 km. Jeho vývoj trval téměř 10 let, a to pod vedením slovenského inženýra Velebného, finální podobu utvářel český designér Jan Žačka.
Na výstavě SEW 2024 v Praze jsme měli možnost seznámit se s designérem hodinářské značky Vostok Europe, který dal podobu modelové řadě Embéčko. Ovšem tím, kdo stál za nápadem připomenout si 60 let Škody 1000 MB a dát jí podobu časomíry, stál oficiální prodejce této značky pro Česko a Slovensko CD Export-import z Banské Bystrice.
Prohlídka na parkovišti
O podobnostech velkých kol a koleček, automobilů a hodinek se toho napsalo mnoho, ovšem zdaleka ne všechny časomíry mají tolik společného jako v tomto případě. Nejde o tradiční přenesení rychloměru z palubní desky na číselník. Naopak Vostok Europe zvolil to typické ze škodovky – její masku. Protáhlý ovál s chromovaným rámečkem a oranžovými směrovými světly na bocích je centrem číselníku, doplněný o nápis embéčko a plastickou linku s očkem pro datumovku. Obdobně jako tomu je na masce vozu, přezdívané široký úsměv. Vše doplňuje letopočet 1964.


Mechanická verze zvláště vyniká v barevném provedení, jako je červené a modré, která zdůrazňuje číslovka 60 (60 let od představení embéčka na ženevském autosalonu) na pozici 12. Druhé provedení s klasickými barvami číselníku bílým a černým má jen indexy. Ještě jedno je odlišuje, gravírovaný obraz vozu na ocelovém dýnku. Barevné edice jsou nabídnuty v počtu 600 ks, s kresbou auta zepředu a zezadu. Klasická provedení (1000 ks) zobrazují na dýnku boční profil Škody.


Všechny pak mají mečové ručky hodin a minut s luminiscenčním povlakem, hůlkovou sekundovou ručku s protizávaží v podobě luminiscenční tečky. Zajímavý je zapouštěný číselník, po jehož stranách na boku okruží lunety jsou výrazné luminiscenční plošky mezi indexy. Ty jsou, stejně jako minutové rysky ve dvou „podlažích“ nad sebou. To druhé těsně pod plochým čelním sklíčkem (K1 krystal). Což je minerální sklo vysoké čirosti a tvrdosti 6 stupňů Mohsovy škály, když běžné minerální sklo má hodnotu 4.
Pokud se budeme držet čísel, tak jistou podobnost mezi embéčkem určeným na silnici a na zápěstí rovněž najdeme. Na délku měl vůz 4,155 metru, když luneta časomíry má 44,84 mm. Blíže jsou si jiné parametry – vůz měl na šířku 1,62 m a výška pouzdra z oceli (voděodolnost 200 m) činí 16,9 mm. Už tato čísla napovídají, že pouzdro je masivní. V průměru jsme naměřili při testu 46,77 mm, s korunkou 51,02 mm a nožkami 54,35 mm. Rozměrům odpovídá i hmotnost 121,9 g. Hovoříme tedy o masivním modelu se zajímavými detaily nápaditě odkazujícími na embéčko. Snad jen škoda že nebyla designérsky využita typická mřížka na zadním blatníku přezdívaná žábry. Nám se nejvíce zamlouvaly barevné verze. Ale volte sami – červená a modrá nebo bílá a černá?

Jak jezdí?
Velká kola, tedy u Škody, se dokázala roztočit až na 130 km/h a zrychlení na stovku zvládla za 27 s. Pokud bychom převedli tyto údaje na embéčko na zápěstí, asi bychom řekli, že „motor“ (auto mělo agregát o zdvihovém objemu zhruba 1000 cm3) je japonské produkce: Seiko NH 35A. Má frekvenci 21 600 polokmitů/h, 24 kamenových uložení a nabízí rezervu chodu 41 h. Pomocí rotoru s obousměrným nátahem. Průměr strojku činí 27,4 mm a výška je 5,32 mm. Uveden do produkce byl v roce 2011 a patří k nejpopulárnější automatickým kalibrům vůbec, a je mimořádně populární mezi cenově dostupnými značkami.
To jsou, stejně jako v případě embéčka, oficiální údaje. A skutečnost? Embéčko trpělo na přehřátí motoru, stejně jako na další chyby. Jak si stojí jeho jmenovec ze světa náramkových časomír?
K testu jsme měli čtyři modely, jejichž přesnost chodu jsme kontrolovali v 6 pozicích, a to s plný nátahem stejně jako po 24 hodinkách chodu. Výsledek? S plným nátahem hnacího péra byla průměrná odchylka všech čtyř kusů 5,49 sekundy za 24 hodin. Po 24 hodinách se zvýšila odchylka na 8,33 s za 24 hodin. I tak je velmi solidní výsledek, který „kazil“ jediný testovaný kus, a to s velmi průměrnou odchylkou 14,75 s/24 h. Naopak ostatní tři kus měly odklon od ideálu s plným nátahem 2, 4,16 a 5,33 s/24 h a po 24 hodinách 4,16, 4,66 a 5,5 s/24 h. Za to by se nemusely stydět ani renomované značky.

Podstatný je jak výkon, tak i rezerva chodu. U trojice modelů byl mimořádně rovnaný – od 44,5 hodiny, přes 45,5 až po 47,27 hodiny. Tedy vždy nabízely více, než zaručoval výrobce. V případě červené verze pak dokonce šlo o 50,2 hodiny rezervy chodu.
„Motor“ embéčka tedy rozhodně zaslouží pochvalu, jen je asi na místě před samotným prodejem zkontrolovat chod a pokulhávající jedince doladit. Jemná regulace to dovoluje.
Za kolik jezdí?
Čtyřkolý oslavenec, který vyjížděl z továrny v Mladé Boleslavi především na české a slovenské silnice do roku 1969, a dnes je lákavým a vyhledávaným veteránem, měl spotřebu v průměru 8 l/100 km. A kolik stál? Před ukončení výroby se dal pořídit za 52 000 Kč, dnes v dobré stavu je za 1 000 000 Kč.


U českých prodejců je Limitovaná edice Embéčka Automatic nabízena od 12 150 Kč do 12 714 Kč, tedy v průměru za 12 432 korun. Podobně jako o Škoda 1000 MB tedy můžeme hovořit o tikajícím embéčku jako o lidové nabídce. S dobrým mechanickým strojkem, přitažlivým odkazem na nejprodávanější československý vůz 70. let. Je to dost důvodů, proč usednout za volant vašeho vozu, ať je jakékoli značky, právě s hodinkami Embéčka Automatic. Šťastnou cestu …
Foto: Autor a archiv
Vostok Europe
Embéčka
Limitovaná edice
Výrobcem udávané údaje
Strojek: mechanický s automatickým nátahem
Pouzdro: průměr 46 mm, výška 16,5 mm, ocel
Kalibr: Seiko NH35A, průměr 27,4 mm, výška 5,32 mm
Frekvence: 21 600 polokmitů/h,
Rezerva chodu: 41 h
Kamenů: 24
Voděodolnost: 200 m
Edice: 600/1000 ks
Cena: od 12 150 Kč
Vostok Europe
Embéčka Automatic
Měření přesnosti s/24 h na plný nátah po 24 hodinách
Poloha
Číselníkem nahoru: +6/+16
Číselníkem dolů: +1/+6
Korunka vpravo: +1/+1
Korunka dolů: 0/+4
Korunka vlevo: +3/+1
Korunka vzhůru: +1/0
Nejvyšší odchylka: +6/+16
Nejnižší odchylka: 0/0
Nejvyšší amplituda: 258/232 stupňů
Nejnižší amplituda: 205/187 stupňů
X Z měření přesnosti chodu čtyř modelů byl nejlepší výsledek u bílého provedení s průměrnou odchylkou s plným nátahem a po 24 hodinách 3,33 s/24 h. Naopak nejhorší výsledek u černého provedení ukazoval průměrnou odchylku 14,75 s/24 h. Obě barevné verze (limitované edice 600 ks) měly podobné průměrné odchylky: červená 4,83 s/24 h, modrá 4,74 s/24 h.
Naměřené velikosti
Rozměry pouzdra: průměr 46,77 mm, s korunkou 51,02 mm a nožkami 54,35 mm, výška 16,9 mm
Hmotnost: 121,9 g
