Pokud tuto čínskou značku neznáte, tady je krátké přiblížení, o kom bude řeč: Atelier Wen. Název říká vše dost jasně. Atelier, je francouzské slovo pro dílnu. Wen pak čínské 文 (Wén), což lze přeložit jako – kultura. A teď celkový překlad. Hovoříme o francouzsko-čínské dílně kultury obou národů. Přičemž asijská „polovina“ značky hovoří o ambicích být perfektní, aby fandové v celém světě vnímali čínské hodinky i jako osobité a kvalitní.
Ono se to lehce řekne, hůře naplňuje. Mne, a nejen mne, přesvědčilo více nikoliv marketingové popisování prvního modelu Perception V1, ale něco docela jiného, rozhodnutí pustit se do oprav. Zní to divně, takže hned vysvětlím.
Položím vám otázku: Vzpomenete si na značku, která uvedla novinku a za rovný rok už se pustila do její zásadní „opravy“, vylepšení modelu? Přičemž hlavní slovo o tom, co změnit, předělat, dostali fandové Perception V1, kteří si už model koupili nebo si ho objednali. Atelier Wen právě jim zaslal sedmidílný dotazník. Zpět se vrátilo 400 odpovědí s pochvalami, stejně jako kritikou. K tomu technici firmy přidali vlastní názory. A šlo se na to. Celkem došlo k 22 zásadním změnám, menší nepočítaje, které už jsou na modelu Perception V2 vidět. Uvádíme 10 těch nejzásadnějších:
1.Lepší povrchové zpracování kovového tahu. Technici přidali ruční zkosení jak vnějších, tak vnitřních hran jednotlivých článků. Tah dostal zkosený půdorys, a to z 22 mm u nožek po 18 mm u spony. Tah je také tenčí a postupně se ztenčuje z 3 mm na 2,6 mm, když dříve to bylo trvale 3,2 mm. Aby tah navazoval na pouzdro, i to bylo přemodelováno.
2.Spona tahu byla příliš dlouhá a pro menší průměr zápěstí nepohodlná. Nyní je vysouvací, teleskopická, měnící délku o 1/3. Znak na sponě má nově strukturované pozadí.
3.Na dýnku vidíte symbolickou hlavu čínského lva, v jehož otevřené tlamě je sklíčko průzoru. Teď už není gravírovaný, ale trojrozměrný. Podobně jako jsou už plastické všechny nápisy na dýnku. Místo leptání byly použity CNC stroje.
4.Číselník se u první řady nemohl rovnat tomu od Voutilainena (přesněji společnosti Dialtech, kterou finský hodinář v roce 2014 koupil). Čínský mistr tohoto oboru Cheng si tedy pořídil nové stroje, stejně jako zaučil další tovaryše. Výsledek je na první pohled viditelný.
5.Sekundová ručka s velkým protizávažím nebyla dostatečně vyvážená a poněkud plochá. Protizávaží teď získalo objem, tvar, ostatně stejně jako samotná tato ručka, ale i hodinová a minutová s výraznější luminiscencí.
6.Čínský strojek SL 1588 od společnosti Dandong vyvolával u evropských zákazníků otázky: Bude dostatečně kvalitní, přesný, dlouhověký? Atelier se spojil s Výzkumným horologickým ústavem lehkého průmyslu založeným v roce 1963, který je ekvivalentem tvůrce norem ISO nebo ateliérů COSC ve Švýcarsku. Čínský ústav také odpovídá za kvalitu kosmických přístrojů při kosmických letech. Takže testy hodinek jsou přísné, precizní.
7.Zákazníci chtěli, aby strojek byl lépe vidět. Proto byly základny, rotory a můstky strojku přepracovány – došlo k ručnímu opracování dílů, zkosení, modření hlaviček šroubů…
8.Základna dostala tradiční švýcarské gilošování vzorem Cotes de Geneve.
9.Pryžové tahy byly příliš dlouhé. Zvoleny byly pružnější FKM (vulkanizovaná pryž se základním materiálem fluorocarbonem).
10.Změnily se parametry pryžového tahu – 22 mm na stěžejce a 18 mm u spony (dříve po celé délce 19 mm). Zmenšena byla až příliš velká spona s logem značky.
Mne tento přístup zaujal, stejně jako přesvědčil, že to francouzsko-čínský Ateliér Wen myslí s kvalitou naprosto vážně. Všechna čest.
Foto: Atelier Wen