Psali jsme to už několikrát – kdo dnes nemá kovové tříručkové hodinky s integrovaným tahem, jako by neexistoval. Takže, i když za 5 minut 12, vynikající značka s britskými kořeny a švýcarskou současností, v majetku Japonců, tedy Arnold & Son se vydala poprvé do vod sportovních hodinek. Jde totiž vskutku o vůbec první ryze sportovní chic model nazvaný Longitude Titanium.
Odkaz na modelovou řadu určující zeměpisnou šířku leccos zdánlivě „zamotá“, protože očekáváte, že najdete na hodinkách odpovídající komplikaci. Na první pohled – proč Longitude? Nicméně, časomíře nechybí designový odkaz na vynikajícího britského hodináře Johna Arnolda z 18. století, který stavěl námořní chronometry pro určení zeměpisné šířky. Naopak. Časomíra se vzhlédla v jeho chronometru No. 223. Číselník z 18. století a dnešní novinka mají stejné rozmístění na číselníku. Arnold & Son je ve sledování své historie vynikající. Může to být můj subjektivní názor daný tím, že za dob existence Baselworldu, jsme se rok, co rok stavovali na jejich stánku nebo v „jejich“ pivnici nedaleko nádraží? Tak tedy k věci.
Výrobce z La Chaux-de-Fonds svůj první sportovní kus oděl do titanu, jak o tom hlásá samotný název. Pouzdro má průměr 42,5 mm a výšku 12,25 mm a lunetu s jemným vroubkováním s celkem 60 výstupky jako by šlo o zábradlí paluby. Ploché safírové sklíčko pak má evokovat teakovou palubu. Té se snad i odstínem může podobat jedna ze tří barevných verzí, a to zlatistý Kingsand. Další odstíny číselníků rovněž dodržují mořské téma – oceánská modř a zelená chaluh. Po pravdě, firma hovoří o barvě kapradí, mně by přišla chaluha „mořštější“. No nic. Můstek chrání šroubovací korunku (se symbolem koruny a kotvy), pouzdro je v úrovni stěžejek zkosené, aby na něj navazoval dvoučlánkový titanový tah. Voděodolnost dosahuje 100 m.
Tím stále ještě spojitost designu Longitude se zdrženlivými svým vzhledem námořními chronometry Johna Arnolda nekončí. Výrobce hovoří o tom, že na dýnku můžete dokonce spatřit kýl skutečné anglické fregaty. Samozřejmě je řeč o tvaru rotoru ze zlata.
Tedy vše poměrně nenápadně snad až anglicky rezervovaně spojuje moderní první sportovní hodinky, poprvé také s luminiscenčními prvky, s časomírami z 18. století. Snad až na pro nás trochu vybočující detail, kterým je prolamování číselníku na pozici 12 jako indexů ukazatele rezervy chodu. „Zachraňuje“ to poměrně velká mimostředná sekundová ručka na pozici 6, o níž výrobce uvádí, že je typická pro Johna Arnolda a jeho námořní chronometry, které začal stavět roku 1771.
O kýlu fregaty z 18. století v podobě rotoru ze 22karátového zlata jsme už mluvili. Toto spojení se zakladatelem značky a jeho dobou není jediné, pokud jde o strojek. Jde o vlastní kalibr A&S6302, který používá jako předtím britský hodinář nejen zkosení hran můstků, ale i vzor na můstcích nazývaný Rayons de la Gloire nebo-li paprsky slávy. Strojek má průměr 33 mm a výšku 6,65 mm, pracuje na frekvenci 28 800 polokmitů/h a má rezervu chodu 60 h. Opomenout nelze fakt, že kalibr nese certifikaci COSC, jinak řečeno je díky své přesnosti chodu chronometrem. Takže s ním můžete bez obav vyrazit jako s námořním chronometrem na palubu fregaty.
Foto: Arnold & Son
Arnold & Son
Longitude Titanium
Strojek: mechanický s automatickým nátahem
Pouzdro: průměr 42,5 mm, výška 12,25 mm, titan
Kalibr: A&S6302, průměr 33 mm, výška 6,65 mm
Frekvence: 28 800 polokmitů/h
Rezerva chodu: 60 h
Kamenů: 36
Voděodolnost: 100 m
Edice: 88 ks (verze Kingsand)
Cena: 21 500/22 600 CHF