Internet, stejně jako covid a mnohé další okolnosti otevřely dveře malým značkám, stejně jako nezávislým hodinářům, aby mohli nabízet široké skupině hodinářských fandů své produkty, které lákají inovacemi, designem, nápaditostí, ale v neposlední řadě také cenou. Krátce – microbrandy se staly fenoménem dnešní doby.
Jsme velmi rádi, že 2. a 3. prosince bude mít Praha v hotelu Kings Court možnost představit celou plejádu v Čechách dosud neznámých značek. Proto jsme oslovili jednoho ze dvou organizátorů Ondřeje Vislockého apoložili mu několik otázek o chystané akci.
Jak dlouho jste akci připravovali?
Nápad uspořádat výstavu hodinek, změřenou na microbrandy a malé nezávislé značky se zrodil v hlavách mé a mého kamaráda Bhanu někdy počátkem letošního roku. A v podstatě nás hned uchvátil natolik, že jsme s jeho realizací nijak neotáleli. Začali jsme rozvíjet koncept, hledali vhodné prostory, oslovovali značky, které bychom na festivalu rádi viděli a samozřejmě spolu s tím začali řešit i spoustu dalších věcí, které jsme si z počátku ani nedovedli představit.
Jak se podařilo zaujmout tak vysoký počet nezávislých značek?
Lhal bych, kdybych tvrdil, že jsme neměli obavy, z toho, zda oslovené značky vůbec budou mít zájem se námi pořádané akce účastnit. Přeci jen, v ruce jsme neměli žádné statistiky z minulých ročníků, ani žádné jiné reference stran pořádání takové akce. Myslím si, že nám v komunikaci se značkami pomohlo, že se oba v hodinářském světě již nějaký ten čas pohybujeme. Sice ne jako pořadatelé výstav, ale jako dva nadšenci a milovníci hodinek, kteří svoji vášeň pro věc ve volném čase přetvořili v psaní, respektive focení pro hodinkové magazíny a katalogy. Částečně jsme se také mohli opřít o reference z pravidelných setkání hodinkových nadšenců v rámci české a slovenské komunity, které oba, ještě s naší kamarádkou Mari již přes rok pořádáme. Některé z oslovených značek nás tak již znaly z dřívějška, jiné se na nás zřejmě doptaly. Nicméně z tolika pozitivních reakcí na naše pozvání jsme byli opravdu mile překvapeni a popravdě i příjemně zaskočeni. V tomto ohledu si nesmírně vážíme důvěry ze strany všech účastnících se značek a také všech, kteří se nás rozhodli podpořit – tedy včetně lidí, kteří plánují na akci dorazit.
Proč jsou hlavním tématem výstavy právě monobrandy?
Microbrandy jsou fenoménem dnešní doby. My tuto kategorii s nadšení sledujeme a dělá nám obrovskou radost když vidíme, čeho jsou malé značky schopny. Jakkoli se microbrandy, zejména díky sociálním sítím stávají diskutovaným tématem, nadále platí, že bývají, podle nás neprávem, přehlíženy.
Proto jsme se rozhodli pokusit ukázat veřejnosti, že vedle velkých či menších, avšak již zavedených značek tu jsou i jiné, menší značky, jejichž hodinky rozhodně stojí za pozornost. Celkem se nám podařilo do Prahy pozvat 37 takových značek, a to ze 14 zemí světa. Máme současně radost, že každou ze značek přijede osobně prezentovat osoba, která za danou značkou opravdu stojí – ať již se jedná o zakladatele značky, ředitele, nebo designéra či hodináře (v mnoha případech se pak jedná o jednu osobu ve které se všechny tyto profese sbíhají). Tím se každému návštěvníkovi naskytne možnost dozvědět se o konkrétních hodinkách opravdu vše, od inspirace, designu, technických detailů, ale i úskalí a výzvách při výrobě apod. To vše bez zbytečného marketingového balastu. Navíc v některých případech bude možné si hodinky na místě i zakoupit. K tomu pak ještě uvádím, že naprostá většina vystavovaných hodinek je cenově významně dostupnější než hodinky od „velkých“ značek.
Přibližte čtenářům tři značky, které vás mezi vystavujícími nejvíce oslovily.
Je velice těžké vyzvednout jen některou ze značek, které se budou festivalu účastnit, neboť bychom dokázali dlouze hovořit o každé z nich. Ale za pozornost určitě bude stát švýcarská značka Timeless, která svojí nominací na hlavní cenu GPHG potvrzuje, že i na poli microbrandů jsou hodinky kterých si všímají také odborníci v porotách hodinářských soutěží. Přitom se stále jedná o hodinky v ceně kolem 1000 EUR. Za zmínku také rozhodně stojí značka Havaan Tuvali, taiwanského hodináře Erica Yeha. Ten každé hodinky navrhuje, vyrábí a sestavuje osobně. Mnoho komponent si vyrábí sám ve své dílně. Třeba i číselníky. Do jednoho z aktuálních modelů třeba vyrábí číselníky z hedvábného papíru.
Protože i microbrandy mohou mít bohatou historii, tak za zmínku stojí značka Circula. Tu založil dědeček dnešního majitele v 50. letech minulého století. Nicméně od 70. let minulého století firma nevyvíjela aktivní činnost a čekala na své oživení, čehož se jí dostalo právě od vnuka zakladatele – Cornelia, zástupce již třetí generace hodinářů v rodině. Pod jeho taktovkou značka produkuje zajímavé kousky, včetně modelů s tvrzeným ocelovým pouzdrem, které nabízí, kromě něho snad jen jedna další, avšak na trhu etablovaná německá firma. I přes nespornou kvalitu a zajímavé technické řešení se stále jedná, jak bývá u microbrandů zvykem, o hodinky za velice dostupné peníze. Nicméně důvody, proč by se návštěvníci měli zastavit u každé z vystavovaných značek bych mohl sypat z rukávu. U každé totiž je nějaký unikátní důvod, proč daná značka, respektive její hodinky stojí za pozornost.
Foto: Timeless, Circula, Micro Praha
Životopisy organizátorů výstavy:
Ondřej Vislocký
Ondřej je hodinkový nadšenec a fotograf působící v Praze. Jeho fotografie jsou publikovány v předních středoevropských a amerických periodicích a také v katalozích známých hodinářských značek.
Bhanu Chopra
Bhanu od počátku roku 2000 pracoval jako novinář na volné noze pro několik online magazínů, mimo jiné jako hlavní redaktor Watchuseek a také přispíval do časopisu Quill & Pad a jako šéfredaktor vedl magazín Revolution USA. Svou vášeň pro vintage a moderní pilotní hodinky realizoval na blogu „Flieger Friday“, který se stal vítaným zdrojem informací mezi sběrateli po celém světě.