Přiznáme se bez trápení, že původní dvojici výstav v prvním čtvrtletí každého roku – SIHH a Baselworld – jsme považovali za rozhodně vhodnější pro vystavovatele, prodejce, i novináře. Současné nezávislé prezentace celé řady uskupení a značek rozhodně nedávají onen ucelený přehled pod jednou střechou, tak jako ony dvě akce z časů „minulých“. Nicméně…
Svoje představení novinek uspořádal i Louis Vuitton z koncernu LVMH. Na samém vrcholu je trojice automatů s pohyblivými částmi na číselníku. O Tambour Opera Automata píšeme samostatně proto, že jde o skutečné umělecké dílko. I když… Pokud jde o techniku jacquemartů, časomír obvykle s pohyblivými figurkami, předčí Operu jiný kus. Tambour Jacquemart Minute Repeater má dokonce o 4 více pohyblivých dílů, celkem tedy 9. Navíc je to poprvé, co značka zkombinovala automat (časomíru s pohybem dílů) s minutovou repeticí, a to hned katedrálního bití (ozvučné těleso je hned 2 x obtočeno kolem strojku). Samotného pouzdro je sice o velikosti totožné s Operou, tedy 46,8 mm, ovšem ve zcela moderním stylu. Chcete-li, má připomínat velitelský modul rakety nebo přilbu kosmonauta. Vyberte si. Naopak minutové repetice minulosti má evokovat korunka na pozici 12. Ta, stejně jako spouštěcí páka minutové repetice a další místa jsou osázena drahými kameny. Samozřejmě, že to „nej“ se objeví, jakmile spustíte odbíjení, a tedy i automat. V ten okamžik odstartuje raketa, otevře se její kokpit s kameny uvnitř, začnou rotovat planety a dvě padající hvězdy vykrouží na modravém nebi číselníku tvar loga LV. Jde o Piece unique, tedy jedinečný kus, který má připomenout 200 let od narození Louise Vuittona. Kalibr LV200 má vyšší počet dílů než Opera, celkem 480. Jinak jde o technicky, tedy svými parametry totožné, strojky.
Ještě jednu premiéru představila letošní kolekce LV. Ta nás zavádí nikoliv do kosmu, ale naopak zpět o 131 let, do roku 1892, kdy je definitivně potvrzeno, že francouzský vědec Auguste Victor Louis Verneuil našel techniku, jak lze zahřátím a postupnou krystalizací z oxidu hlinitého při teplotách kolem 2000° Celsia vytvořit syntetické rubíny, safíry… Což se měl svět dozvědět až o 10 let později, protože taková byla jeho podmínka pro francouzskou akademii věd, aby mohla zveřejnit jeho objev. No a dnes se i díky němu stala tak populární celosafírová pouzdra, a to v různých odstínech.
Tomu se neubránil ani Louis Vuitton a jeho barevná dvojčata: Tambour Moon Flying Tourbillon Poinçon de Genève. Jsou ve žluté a zelené barvě. I když od objevu uběhlo více než století, je na výrobu jediného pouzdra nutný válec syntetického safíru o průměru 50 mm a délce 150 mm, hmotnosti 200 kg, Až z něj je možné po 420 hodinách obrábění diamantovými nástroji vyrobit pouzdro o průměru 42,5 mm a výšce 9,9 mm voděodolné do 30 metrů.
Neházejte po nás kameny – nás ale více zaujal strojek LV90 (rezerva chodu 80 hodin) s létajícím tourbillonem v provedení doslova pavoučího skeletonu. Ona redukce znamená, že se strojek se 160 díly obejde pouze se 17 kamenovými uloženími. Frekvence činí 21 600 polokmitů/h. Kvalitu zpracování i fakt, že vše vzniklo výhradně na území města Ženevy, pak dokládá ono označení Poinçon de Genève, nebo-li ženevská pečeť kvality.
Do třetice něco pro dámy. Louis Vuitton Tambour Fiery Heart Automata připomíná všem dámám známou pravdu: nulla rosa sine spini. Tedy, že není růže bez trní. Za tématem růží a trní se vydala firma smaltovaným číselníkem už modelu Escale Spin Time Only Watch (2019). K tomu teď přidává automat, který se spouští tlačítkem na pozici 8. Jako by se v ten okamžik začala číselníkem doslova pnout divoká růže a velké srdce s nápisem Sweet upozorní, že srdce dámy je sice sladké, ale divoké. Za touto scénou hledejme kalibr LFT 325 (325 dílů, 67 kamenů) s automatickým nátahem vytvořený jen a jen pro daný kus. Pracuje na frekvenci 28 800 polokmitů/h a má rezervu chodu 65 hodin. Je uložen v pouzdře o průměru 42 mm a výšce 13 mm. Je to sladký a zároveň divoký kus.
Foto: Louis Vuitton