Zvedne se hlava čínského draka a odhalí na číselníku okno skákajících hodin, které se nachází uprostřed obočí masky sečuánského divadla Bian Lian. Zároveň drak pohne ocasem, aby svým konečkem ukázal na škále aktuální čas v minutách. To je jen část divadla, které po dobu 16 sekund nabídne nový vrcholný kus Tambour Opera Automata od Louis Vuitton. V tentýž okamžik se změní výraz masky.
Přesně tak, jak se to odehrávalo v sečuánském divadle Bian Lian, kdy herci v okamžiku, při máchnutí širokého rukávce svého kostýmu, nebo za roztaženým vějířem, změní svoji masku a její výraz, aby vyjádřili třeba zachmuřenou náladu postavy. Totéž svede i automat (výraz je použit ve svém pravém významu automatického pohybu na číselníku) strojku LV 525. Výraz masky se dramaticky změní – obočí se zamračí, levé oko se zavře a zornička pravého odhalí květ v podobě symbolu značky Louis Vuitton. K tomu se pohne brada a přechod grimasy od radosti ke smutku je dokončen. Celkem jde o 5 různých pohybů jednotlivých částí na číselníku.
Jde vskutku o miniaturní divadlo, které napodobuje to, co už dnes svede jen pár znalců sečuánského divadla Bian Lian. Dosáhnout tohoto efektu stálo především mistry z Le Fabrique du Temps Louis Vuitton – Michela Navase a Enrica Barbasini rovné dva roky vývoje. Vždyť hovoříme o strojku s celkem 426 komponenty (podáno je hned několik patentů). Pravdou je, že měli z čeho vycházet, protože první krok na této cestě vytvořil v roce 2021 model Tambour Carpe Diem Automata s evropským tématem pomíjivosti života v podobě pohyblivé lebky, který zcela oprávněně získal jednu z cen Grand Prix de l’Horlogerie de Genève před třemi lety. Teď řada Tambour Automata zamířila do Asie.
A to hned celou řadou detailů, které Evropan nemusí na číselníku postřehnout. Třeba vějíř je symbolem moudrosti a autority, mraky symbolizují štěstí, tvar tykve ochraňuje před zlými duchy a asijské nešťastné číslo 4 je záměrně vynecháno a nahrazeno čtyřlístkem.
„Jen“ technika by k tak velkolepému výsledku nestačila. Dalšími mistry, kteří na díle pracovali byli: Anita Porchet (email) a Dick Steenman (rytec). V případě prvního umělce jde o práci se třemi odstíny smaltu oddělenými nitěmi z bílého zlata. Jen tyto práce na jediném číselníku si vyžádají 7 dnů. Dvojnásobek času pak stály rytecké práce na drakovi z růžového zlata s rubínovýma očima a pískovanými šupinami). Dokonce i korunka spouštějící funkci automatu je malým uměleckým dílem. Celek je pak vložen do pouzdra o průměru 46,8 mm a výšce 14,4 mm ze zlata.
Calibre LV525 s ručním nátahem je dílem vlastního studia a pracuje na frekvenci 21 600 polokmitů/h, rezerva chodu činí 100 hodin. Jak jsme uvedli má strojek celkem 426 dílů a používá 50 kamenových uložení.
Mistrovství jacquemartů, neboli pohyblivých částí časomír vrcholilo v polovině 18. století a zdálo se, že až na naprosté výjimky se vytratilo z 21. století. A když s minimem pohyblivých dílů. Teď je zjevné, že vedle Jaquet Droz je na scéně další mistr automatů (letos je to i Tambour Jacquemart Minute Repeater s létající raketou a pohyby hvězd) – Louis Vuitton.
Foto: Photographer: Still life : Ulysse Frechelin SF: Régis Golay
Louis Vuitton
Tambour Opera Automata
Strojek: mechanický s ručním nátahem
Pouzdro: průměr 46,8 mm, výška 14,4 mm, zlato
Kalibr: Calibre LV525, 426 dílů
Frekvence: 21 600 polokmitů/h
Rezerva chodu: 100 h
Kamenů: 50
Voděodolnost: 30 m
Cena: 520 000 euro