Ještě před pár lety by otázka na marketingové či obchodní manažery značek kategorie haute horlogerie – uvažujete o sportovním modelu? – vyvolala v lepším případě jen blahosklonný úsměv. To místo vysvětlení, že oni přece nabízejí modely vysoké hodinařiny, tak proč by probůh měli stavět ocelové kusy s integrovanými tahy! Dnes se, přirozeně, díky danému trendu „návratu oceli“, naopak chlubí těmito modely. Otočilo se to. Pravda vrcholné značky se sice budou tvářit, že používají ocel, ale pro pohodlí klientů je to ve skutečnosti titan.
Ze 48 vystavovatelů na Watches & Wonders 2023 jich rovná polovina představila právě tyto modely z oceli a titanu s integrovanými tahy. Je to zkrátka trend, který nemohou ignorovat ani ti nejslovutnější… Většinu sportovních kusů jsme zařadili do následujícího přehledu a opět přidali několik „výjimek“.
A. Lange & Söhne
Odysseus Chronograph
Bezmála zaskočí, když se dočtete, že ocelový kus je v limitované edici jen 100 kusů a prodávaný jako vzácnost výhradně v buticích firmy. A pak si to znovu zopakujete – ocelový sportovní kus s ocelovým integrovaným tahem, to je hvězda dneška, ne zlato či platina. Jestliže první ocelový kus Odysseus přišel na scénu v roce 2019, pak chronograf s vlastním strojkem L156.1 Datomatic (516 dílů, rezerva chodu 50 h) nyní, a to hned s technikou tak zvaného centrálního chronografu. Což znamená, že jedna centrální sčítací ručka měří čas do 60 minut a druhá sekundy. Navíc jde o první vlastní chronograf s automatickým nátahem. Pouzdro z oceli má průměr 42,5 mm a výšku 14,2 mm.
Alpina
Alpiner Extreme Automatic Blue
Výrobce hovoří o bodu zlomu, od kterého se nyní soustředí jednak na svou mechanickou DNA a také sportovní zaměření. Novinka je v ocelovém pouzdře 41 x 42,5 mm, jak jinak, s integrovaným ocelovým tahem. Vše kontrastuje s novým námořnickým modrým číselníkem s nádechem stejné modré na korunce. Alpina zachovala na číselníku ikonický podpis řady Alpiner Extreme, tedy trojúhelníkový motiv, čerpající inspiraci z historie značky. Tento motiv zasněžených vrcholků hor se objevuje také na protizávaží sekundové ručky.
Angelus
Chronodate Titanium
Stejně důležitý je historický odkaz také pro danou značku. Tentokrát je symbolem velké písmeno „A“ nad hvězdou. Najdete ho na rotoru se zátěžovou hmotou z wolframu. Sčítače jsou umístěny na jemném zeleném číselníku příhodně popsaném jako „kapradinová zelená“. Pod číselníkem je vlastní kalibr A-500 (frekvence 28 800 polokmitů/h, rezerva chodu 60 h) zobrazující malé sekundy na pozici 9 a 30minutový sčítač chronografu na pozici 3. Po obvodu číselníku se pohybuje ručička periferního zobrazení data. No, a jsme u jedné odlišnosti proti zavedenému schématu – pouzdro o průměru 42,5 mm je z titanu, stejně jako integrovaný tah. Ale jak se říká – výjimka potvrzuje pravidlo.
Baume & Mercier
Riviera 10727
Aby to nevypadalo, že ocelové sportovní kusy jsou výhradní věcí mužské populace, zařadili jsme do přehledu i dámský kus s quartzem o průměru ocelového pouzdra 33 mm a výšce 9,6 mm. Má azurově modrý saténový číselník se vzorem vlnek. Má navodit pocit, že se v něm zrcadlí žhnoucí slunce na hladině moře, u nějž chce žena trávit celý den. Datum je na pozici 3, zatímco hodiny a minuty jsou vyznačeny římskými číslicemi a indexy potaženy SuperLuminovou (C1, modrá záře). Fasetované ručičky jsou rhódiovány. Quartzový strojek má garantovaný desetiletý chod baterie. Hodinky jsou voděodolné do 50 m.
Cyrus
Klepcys GMT Palm Green
Fakt, že opět hovoříme o titanu, a nikoliv o oceli, „dohání“ firma tím, že používá „in“ barvy – oceánskou modrou a palmovou zelenou. Takže odpouštíme… Po úspěchu kolekce v roce 2020 jsou tu dvě nové verze s pouzdrem o průměru 42 mm a vlastním strojkem CYR708 s rezervou chodu 55 hodin. Dvojice časů mají „uživatelsky přívětivé“ zobrazení. Domácího času po vnějším obvodu, GMT hodin na vnitřní škále neúplného kruhu, a to retrográdně. Poprvé v kolekci je v nabídce kovový tah. Co se rozhodně nemění, je dvojice korunek. Oba modely jsou k dispozici také s šedým řemínkem Cordura se skládací sponou s logem Cyrus.
Czapek Genéve
Antarctique S Sashiko Azure
Řadou Antarctique se výrobce s česko-polskými kořeny v roce 2020 prakticky ideálně trefil do nastupující éry ocelových sportovních časomír vysoké technické úrovně. To znamená například, že kalibr SXH5 je prvním vskutku manufakturním strojkem značky s rezervou chodu 56 h, i díky mikro rotoru se zátěžovou hmotou z platiny. Po první generaci Antarctique s průměrem ocelového pouzdra 40,5 mm, přišla decentnější o průměru 38,5 mm. Novinka s číselníkem Sashiko vzdává hold geometrickým liniím a trojrozměrnosti tradičního japonského vyšívání stejného jména, vyvinutého v Japonsku během období Edo. Trojrozměrný vzor založený na stylizovaném lotosovém květu je ve dvou odstínech: lotosově růžovém, který se pod světelnými paprsky mění ve sladkou růžovou nebo s jemným nádechem fialové: Naproti tomu modrý číselník mění odstín z jasné barvy jarní oblohy v šedý tón podzimu.
Grönefeld
1969 DeltaWorks Rubber Orange
Bart a Tim představili své první sportovní hodinky DeltaWorks 1969 také jako poctu společnosti Delta Works starající se o sofistikovaný systém přehrad a stavidel ochraňujících Nizozemsko před silou moře. A tu máme onu další výjimku – zatím výrobce nenabízí kovový tah, zato hned 5 barevně odlišných pryžových. Strojek G-06 s automatickým nátahem sice už známe z modelu Principia, ale byl upraven, aby byl robustnější. Proto je například zátěžová hmota rotoru ze zlata na 8 ramenech, která jsou schopna částečně absorbovat případný náraz, aby se rotor nestřetl se sklíčkem na jedné straně nebo můstky na druhé. Vícepaprsková kola jsou použita i ve strojku, stejně jako zkosené zuby krokového kola zabraňující úniku oleje mazání, a tak nabízejí delší životnost bez servisu. Nebo drobnost – měření přesnosti chodu neprovádí výrobce v klasických pěti, ale plném počtu šesti poloh. Bratři Bart a Tim jsou zkrátka přesvědčeni, že i sportovní hodinky musí být postaveny podle těch nejpřísnějších hledisek.
Hysek
Abyss „H“
Máme tady další příklad toho, jak postupují výrobci vyšší třídy. Dodržují obecný trend kovových modelů s integrovaným tahem, nicméně pouzdro o průměru 41 mm a výšce 11 mm je z titanu třídy 5. Tím to končí – integrovaný tah, použití mikro rotoru, populární modrá na číselníku… Vše dle současného stylu. Kus navazuje na tříručkový Abyss z roku 2021. Manufakturní strojek HW2000 s automatickým nátahem pomocí mikro rotoru, a s podpisem původního zakladatele na vnitřní straně skleněného dýnka, je podle nás to „nej“ na novince. Už fakt, že kalibr tříručkového modelu jen s datem má celkem 226 komponentů je výmluvný, stejně jako počet kamenových uložení – 41. I když je rezerva chodu 48 h, používá se dvojice pérovníků.
IWC
Ingenieur Automatic 40
Velký návrat. To je zřejmě nejvýstižnější charakteristika dané novinky. Navazuje totiž velmi výrazně na Ingenieur SL, Ref. 1832 od Géralda Genta z roku 1976. Jen si dejte tu námahu a podívejte se na internet a uvidíte sami. Shodných bodů najdete celou řadu – ocelové pouzdro a lunetu s pěticí zapuštěných šroubů. Ocelový tah s články tvaru písmene H. Stejně tak strojek (tehdy i dnes s označením 32111) s vysokou mírou ochrany proti magnetickým vlnám pomocí vnitřního pouzdra z měkkého železitého kovu. To se v té nebo jiné formě ve všech čtyřech barevných verzích novinky opakuje. Ocelové pouzdro má průměr 40 mm, výšku 10,7 mm a stejně jako jeho původní předchůdce voděodolnost 100 m. I strojek s automatickým nátahem má stejné označení, jen nyní nabízí 120 hodin rezervy chodu.
Laurent Ferrier
Sport Auto Blue
Řada má svůj počátek v roce 2022, přičemž značka byla založena roku 2009, a to bývalým mistrem oddělení vývoje Patek Phlippe a zároveň fandou do závodění a amatérským jezdcem. Protože máme na setkání s ním hezké vzpomínky, raději samotnému hodináři dáme slovo, aby hodinky představil. „V hodinářství, stejně jako během mých mnoha závodních dobrodružství, jsem byl vždy velmi pozorný k těm nejmenším vjemům. Stejně jako vibrace volantu, řev motoru, skřípění pneumatik, žár kůže rukavic nebo dokonce intenzita rychlosti, která mě pevně drží na sedadle, chtěl jsem, aby i náš model Sport Auto vzbudit opravdové emoce,” vysvětluje Laurent Ferrier. A nejde jen o design číselníku, jeho barvu nebo pouzdro (41,5 mm) i tah z titanu, ale i vlastní strojek LF 270.01 s mikro rotorem, rezervou chodu 72 hodin, který budí emoce. Třeba jen jeho povrchová úprava si vyžádala 139 ručních operací.
Parmigiani
Tonda PF Minute Rattrapante
V roce 2022 se značka přihlásila k prvenství modelem Tonda PF GMT Rattrapante s mechanismem ukrytí ručky GMT pod hodinovou, pokud funkci času v jiné časové zóně nepotřebujete. Opravdu si nejsme jisti, ale řekli bychom, že tohle svedl DeWitt Twenty-8-Eight Double Fuseau GMT2 Poetic už v roce 2013. Ale to není tak podstatné. Letos byla myšlenka firmou z Fleurier použita jinak. Týká se minutové ručky a možnosti skrýt ji za běžnou, stejně jako nastavit ji na konkrétní čas, aby upozornila na pro majitele důležitý okamžik. Prý třeba může nahradit jednosměrně otočnou škálu potápěčských hodinek. No, my bychom s takovouto časomírou pod hladinu rozhodně nešli. Přišlo by nám jí líto.
Rolex
Oyster Perpetual Yacht-Master 42
Model je poprvé představen, a je to tu v tomto přehledu zase, nikoliv v oceli 914L, ale titanu RLX. Tedy slitiny titanu třídy 5, z níž je i tah. Pouzdro má průměr 42 mm a voděodolnost 100 m. Na obousměrně otočné lunetě je pak použita keramická vložka Cerachrom. Korunka Triplock má trojí těsnění a na pozici 3 je pro lepší čtení data použito zvětšovací sklíčko Cyclops. V pouzdře je kalibr 3235, poprvé uvedený v jiných modelech v roce 2015 a v roce 2019 v Yacht-Masteru. Jeho krokové ústrojí Chronergy je ze slitiny niklu a fosforu, která obdobně jako křemík odolává magnetickým polím. Podobně je tomu s modrým vláskem Parachrom. To všechno, společně s uložením hřídele oscilátoru Paraflex zaručuje manufakturní normu přesnosti chodu +2/-2 s za 24 hodin, a to je podle nás hlavní deviza. Pokud jde o kovový tah Oyster, je odvozen od toho z roku 1930, ale samozřejmě modernizován, stejně jako doplněn o možnost prodloužení tahu pomocí Easylinku o 5 mm.
Speake-Marin
Ripples Date
Jde o jeden ze čtyř modelů, jediný s datumovkou, o němž výrobce hovoří jako o „sport chic“ kolekci. Specifický tvar ocelového pouzdra o průměru 40,3 mm (výška jen 9,2 mm), stejně jako klasická srdcová ručka tohoto výrobce a výrazné vlnky na číselníku rozhodně přitahují pozornost. Dodejme, že i umístění mimostředné sekundové ručky na pozici 1,30 hodin odlišuje kus od toho, co je v nabídce sportovních hodinek běžně k dispozici. Technika nezaostává, vlastní strojek SMA03-TD má automatický nátah pomocí mikro rotoru a při frekvenci 28 800 polokmitů/h zajišťuje rezervu chodu 52 hodin.
TAG Heuer
Carrera Plasma Diamant d´Avant-Garde 36mm
Asi největší hvězdou na stánku této firmy byla sice Carrera Plasma Diamant d´Avant-Garde Chronograph Tourbillon 44mm, tedy pánský model posetý 124 tak zvanými laboratorně pěstovanými diamanty, my ale dáváme přednost dámskému kusu. I proto, že je to poprvé co tato značka použila sice opět laboratorně vytvořené, nicméně barevné diamanty. Jistě jste už z tohoto prvního řádku poznali, že mluvíme o další a zjevně největší výjimce mezi sportovními kusy. Pouzdro je sice ze sportovní řady Carrera o průměru 36 mm, ale je z bílého zlata. Na číselníku je 2,9 ct bílých polykrystalických bílých diamantů a 12 bagetových nahrazujících indexy. No, a vše završuje diamant s logem firmy a korunka.
I takový může být svět sportovních modelů. Co k tomu dodat? Snad jen to, že dámské sportovní modely nabízí i Vacheron Constantin Overseas s průměrem 34,5 mm nebo podle neověřených informací dokonce Panerai Luminor Tre 31 mm, prý přichystaný na příští rok. Snad.
Tudor
Black Bay 54
Předchůdce tohoto kusu je na místě hledat v roce 1954 a kusu Ref. 7922. Ten dnešní je opět s ocelovým pouzdrem o průměru 37 mm (historická velikost), ale s manufakturním strojkem MT5400. Přesnější by bylo hovořit o calibru vyráběném společností Kenissi, což je společný podnik Tudoru a Chanelu. Strojek má velmi solidní rezervu chodu 70 h a chválit jej je na místě i za výrobní přesnost, která je stanovena s odchylkou v rozmezí -2/+4 s za 24 hodin. S kovovým tahem a voděodolností 200 m přitažlivé neo-retro.
Zenith
Pilot Big Date Flyback Steel
Vlastně bychom mněli hovořit o dvojici modelů – Pilot Automatic a pak chronograf. Oba do řady Pilot přinášejí dnešek. Jak vás osloví, je na vás. Průměr pouzdra verze Automatic z matové oceli (průměr 40 mm) doplňuje stejný kus v matové keramice, a nakonec chronograf v tomtéž materiálu o průměru 42,5 mm. Víme, že jde opět o výjimku z našeho zadání – vše v oceli. Ale na omluvu – to je už poslední kus našeho přehledu a vlastně jediný sportovní kus (společně s chronografem od Grande Seiko Evolution 9 Collection Tentagraph, o němž píšeme v druhém díle přehledu o W&W), který má vysokou frekvenci 36 000 polokmitů/h. A to díky strojku El Primero 3652 (rezerva chodu 60 h). Vysoké frekvenci my prostě neumíme odolat.
Foto: A. Lange & Söhne, Alpina, Angelus, Baume & Mercier, Cyrus, Czapek Genéve, Grönefeld, Hysek, IWC, Laurent Ferrier, Parmigiani, Rolex, Speake-Marin, TAG Heuer, Tudor, Vacheron Constantin, Zenith, Geneva Palexpo KEYSTONE/Valentin Flauraud