Samozřejmě, že pod oním označením komplikace se skrývá prakticky vše „nad“ tříručkový model. Už prosté datum je hodinářská komplikace, a tak spěcháme vše uvést na pravou míru – v následujících řádcích se budeme věnovat jen královským komplikacím, za které je považována tato trojice: tourbillon, věčný kalendář a repetice. My jsme přidali i dva modely s originálními „nekrálovskými“ komplikacemi, a to vlastně jen proto, že se poněkud vymykají zvyklostem. Však se dočtete…
Patek Philippe
Grandmaster Chime – ref. 6300GR-001
Věříme, že nás nikdo nenařkne z nadržování, když začneme právě tímto modelem. Jako obranu lze uvést, že kus nabízí celkem 20 komplikací. V současné nabídce PP se jedná o nejsložitější náramkové hodinky a mezi představenými na výstavě W&W 17 novinkami firmy jsou nepřehlédnutelné. Pokud jde o techniku repetice používá tři ozvučná tělesa, na něž bijí kladívka. Nabízí se pět režimů odbíjení: grande sonnerie, petite sonnerie, minutová repetice a dvě patentované světové exkluzivity: budíček signalizující nastavený čas a možnost spuštění odbíjení čísla aktuálního data. Pokud to ještě máte v paměti, pak ano – Grandmaster Chime byl poprvé uveden v roce 2014. Následovala verze s bagetovými diamanty (2022) a nyní je to reference 6300GR-001 se dvěma hnědými opálovými číselníky na obou stranách pouzdra.
Foto: Patek Philippe
A. Lange & Söhne
Richard Lange Minute Repeater
A znovu se dovoláváme vaší paměti. Kdo jí má dobrou, bude hned oponovat, že ani u německého výrobce nemluvíme právě o svěží novince, vždyť model byl představen v roce 2022. Pamatujeme si ještě, jak hrdý byl šéf vývoje Anthony de Haas, když novinku představoval. Na rozdíl od zástupců jiných značek nijak netajil, že pro dvojici ozvučných těles není použita žádná „tajemná“ slitina, ale jednoduše správně vyladěná ocel. A protože je Haas sám hudebník a rád hraje na bicí, má na to ucho. A bylo ho potřeba, protože kus použil pro pouzdro o průměru 39 mm ten „nejnevhodnější“ materiál – platinu. Tedy hustý materiál, který zvuk tlumí. O to bylo vše náročnější. Kalibr L122.1 má 191 dílů, a kromě jiného svede „vymazat“ klasickou u repetice pauzu mezi odbíjením hodin a minut. Stejně jako se nesplete a ani po 14 minutě neodbije čtvrť. Číselník je vyroben ze smaltovaného bílého zlata. Ruce jsou z modřené oceli. Tato edice, limitovaná na 50 hodinek, je k dispozici výhradně v buticích značky.
Foto: A. Lange & Söhne
Arnold & Son
Ultrathin Tourbillon Gold
Nejde o dalšího hráče, který by atakoval nejvyšší příčku ultra tenkého tourbillonu. Tu prozatím obsadil Bulgari a jen tak ho z ní někdo nevyžene. Nicméně i tak – výška strojku A&S8300 s ručním nátahem a rezervou chodu 100 hodin činí jen 2,97 mm, a i díky tomu je samotné pouzdro vysoké 8,6 mm. Ultrathin Tourbillon je prostě dokladem mistrovství této značky v majetku japonského Citizenu. Nyní se nabízí v 5N zlatě, tedy v růžovém s jemným stříbrným opálovým a číselníkem a menším perleťovým.
Foto: Arnold & Son
Frederique Constant
Classic Tourbillon Manufacture
Zařadit se mezi ty, kdo nabízejí tourbillon je jedna věc a vyrábět vlastní, druhá. Onen významnější krok svedl i tento producent sídlící na okraji Ženevy. Ostatně svede i kombinaci věčného kalendáře s tourbillonem. Ale zpět k letošní novince s vlastním strojkem FC-980. Jde opět o limitovanou edici 150 ks (individuální číslování), a to v pouzdře o průměru 39 mm v růžovém zlatě. Ono číslo každého kusu najdete na jednom z 81 dílů klece tourbillonu, která je zavěšena na typickém pro značku dvouramenném můstku. Minutový tourbillon má ručku, a tudíž slouží i jako mimostředná sekundová ručka. Číselník je čistota sama, ručky jsou zlaté a protáhlejší a pohybují se nad antracitově šedým číselníkem. Hodinové indexy i ručičky mají diamantem řezané hrany, které zajišťují co nejjasnější lesk.
Foto: Frederique Constant
Hautlence
Vagabonde x Black Badger
Právě jste dočetli k první výjimce z pravidla – představit jen královské komplikace. Přiznejme, že i toto zobrazení času je komplikací. Ve středu je disk s průzorem pro římské označení hodin, které se otáčejí kolem centrální osy společně se safírovým diskem minut. Tudíž jediným pohledem vidíte hodiny, které míří svým oválným průzorem na odpovídající minuty na škále. Daný model je zrozen ze setkání dvou značek a dvou vesmírů, dvou osobností – vedení značky Hautlence s designérem Jamesem Thompsonem alias Black Badger, což je odkaz na speciální materiál Badgerite, který je vlastně luminiscenčním kompozitem. Jeho použití zajišťuje nebývalý jas číselníku i v noci. Na něm jsou jakési oranžové stěny (barva značky) připomínající labyrint. Pouzdro má rozměry 43 x 50,8 mm a strojek B30 je v základu z produkce H. Moser & Cie., ovšem s vlastním modulem dané komplikace. Rezerva chodu dosahuje 3 dny.
Foto: Hautlence
Hublot
The MP-13
V tiskových materiálech se uvádí, že leckdo z nás se vyhýbá číslovce 13, ne tak daná manufaktura, nabízející v tomto případě 100% vlastní strojek poprvé kombinující dvouosý tourbillon s duálních retrográdním zobrazením času. Tedy hodin i minut. Souhlasíme, že titanové pouzdro (44 mm) i technika tak zvaně vzdorují konvencím, jak mají vypadat hodinky s tourbillonem. Dvouosý tourbillon svedl výrobce vlastními silami poprvé v roce 2017 (MP-09). Ten v třináctce se na jedné ose otočí 1 x za 60 s a na druhé 1 x 30 s. Strojek HUB6200 s ručním nátahem (374 komponentů) dále nabízí dvojí retrográdní zobrazení hodin (skokově) a minut (plynule). Rozdělení na dvě škály po pravdě může trochu mást. Rezerva chodu dosahuje čtyři dny nebo-li 96 hodin. Limitovaná a číslovaná edice bude mít 50 ks.
Foto: Hublot
Jaeger-Le Coultre
Reverso Hybris Artistica Calibre 179
Kdo by neslyšel o zlatém řezu. Dané ideální proporce spíše připisujeme dílům malířů jako byl Leonardo da Vinci. Že by tohoto ideálního poměru o hodnotě 1,618033988749 využili i hodináři, se už ví méně. Ano, Reverso je toho příkladem. Mohli bychom ho tedy označit za hodinářské plátno. Letos dílo nese označení Reverso Hybris Artistica Calibre 179. Onen zlatý řez můžete hledat ve zlatých linkách čelního ze dvou otočných číselníků. Pokud jde o techniku, tak té nesporně dominuje gyrotourbillon (123 dílů), tedy dvouosý tourbillon (poprvé značka představila toto řešení v roce 2004), s klecí otáčející se jak 1 x za 60 s, tak 1 x za 19 s. Jeho kouzlo umocňuje prostorový vlásek v centru klece kalibru 179. Výjimečnost podtrhuje fakt, že bude nabídnuto celkem jen 10 kusů.
Foto: Jaeger-Le Coultre
Laurent Ferrier
Grand Sport Tourbillon Pursuit
Mistr hodinář, který prožil většinu své profesionální dráhy v dílnách značky Patek Philippe, dostal impuls k osamostatnění od svého přítele Francoise Servanina a spolujezdce, s nímž se střídal na závodech 24 hodin Le Mans. Odtud pochází myšlenka založení vlastní značky, ale také myšlenka postavit sportovní hodinky, samozřejmě v designu a s technikou, které jsou pro tohoto mistra hodináře vlastní. Tak vznikl model, letos s lososovým číselníkem, s pouzdrem z titanu (průměr 44 mm, výška 13,4 mm) i vlastní kalibr LF619.01 (rezerva chodu 80 h) o průměru 31,6 mm a výšce 5,57 mm s celkem 188 díly, včetně tourbillonu. Ten na vás „neútočí“ na číselníku, na pozici 6 je totiž tradiční mimostředná sekundová ručka, ale decentně je uložen na spodní straně základny a kochat se jím můžete přes sklíčko v dýnku. Tak staví hodinky Laurent Ferrier.
Foto: Laurent Ferrier
Parmigiani
Calendar Tonda PF Xiali
Michel Parmigiani patří tak maximálně do pětice hodinářů světa, kteří jsou schopni a postavili už celou sérii kalendářů – ročních, věčných, odvozených od cyklů Slunce nebo naopak Měsíce, arabské, židovské kalendáře… Nyní je to vysoce složitý čínský, který je kombinací solárního a lunárního kalendáře. Výpočty pro jeho fungování jsou náročné. Musí se udělat odděleně pro obě schémata a poté synchronizovat. Jak se to dělá? Přidáním dalšího měsíce, nazývaného také přestupný. Tento 13. měsíc se přidává každé tři roky, aby se oba cykly opět synchronizovaly. A to není vše. Čínský kalendář rozděluje solární rok na 24 časových úseků, které symbolizují původní zemědělský kalendář. Jak jsme řekli, výpočty jsou složité. Příklad jeden za všechny – příchod čínského Nového roku je pohyblivý, v rozmezí mezi 21. lednem a 19. únorem. Calendar Tonda PF Xiali se „trefí“.
Foto: Parmigiani
Roger Dubuis
Excalibur Spider Countach Double Tourbillon
Asi bychom mohli s trochou nadsázky říct, že na tomto kusu, kterých bude vyrobeno všeho 8 kusů, se podílely: hodinářská manufaktura, automobilová značka Lamborghini a pneumatikářský výrobce Pirelli. Každý svým dílem – automobilka jako inspirace svým designem vozu Countach a materiály, barvami, pneumatikáři svými znalostmi práce s pryží pro tah. Na hodinářích pak bylo stvořit vlastní kalibr RD112, s dvojicí pod úhlem 90 stupňů nakloněných k sobě tourbillonů. Hodinářská značka hovoří o tom, že takovýto model je pozvánkou ukázat vlastní odvahu. Souhlasíme. Konec konců i odvahu hluboko sáhnout do peněženky pro 851 000 USD.
Foto: Roger Dubuis
Ulysse Nardin
Freak One
Toto je druhý případ, kdy porušujeme zadání tohoto článku, psát výhradně o trojici královských komplikací. I když… Původní návrh vytvořila Carole Forestier-Kasapi, dnešní šéfka výroby strojků u TAG Heuer, která přišla s myšlenkou uložení krokového ústrojí na pohyblivém díle kroužícím kolem číselníku, a tak vlastně alternujícím tourbillon. Nápad koupil Ulysse Nardin a v roce 2001 stvořil model Freak, i když autorce konečná podoba příliš „nesedla“. Nicméně řada Freak je vrcholem tvorby firmy. Jak samotnou myšlenkou minutové ručky jako nosiče krokového ústrojí, tak použitím neortodoxních materiálů jako je třeba křemík. Novinka ho používá například na mimořádně členitý věnec oscilátoru z jednoho kusu křemíku. Technickou raritou je i automatický nátah kalibru UN-240 nazvaný Grinder, který je při použití vychylujících se lamel se závažími schopen nabídnout 2 x vyšší účinnost než běžný samonátah. Model je komplikace sama, proto zde má své místo.
Foto: Ulysse Nardin
Vacheron Constantin
Traditionnelle Tourbillon Retrograde Date Openface
„Otevření“ strojku 2162 R31 (242 dílů) s břidlicově šedým odstínem číselníku je vyvážené. Na pozici 6 je okno pro klec tourbillonu, a na pozici 12 se zase ukazuje šnek mechanismu retrográdního pohybu datumové ručky. Vlastní kalibr pracuje na frekvenci 18 000 polokmitů/h a jeho rezerva chodu dosahuje 72 hodin. Strojek má výšku jen 6,25 mm, kromě jiného i díky použití nikoliv běžné zátěžové hmoty centrálního rotoru nebo mimostředného mikro rotoru, ale periferního rotoru. Celé dílo je pak kombinací tradičních postupů a technik s těmi moderními jako je otevřený pohled na strojek. Preciznost práce hodinářů pak dokládá fakt, že i tento model je nositelem ženevské pečeti kvality.
Foto: Vacheron Constantin
Foto: Watches and Wonders 2023