Nebo je to, pokud navážeme na titulek, jednoduchá komplikovanost? Vyberte si. Každopádně stejnou pozornost, jakou přisuzujeme těm nejkomplikovanějším hodinkám, které byly představeny na dubnové ženevské výstavě Watches and Wonders, si zaslouží naopak modely se zdánlivě jen základními funkcemi – zobrazením hodin, minut a sekund.
Jedna část výrobců klasických časomír se vrací ke svým kořenům, jako například Alpina, Patek Philippe nebo Zenith. Jiní prostě chtějí sáhnout po tomto tématu, aby stvořili základní modelovou řadu jako třeba Chronoswiss, Lauren Ferrier či H. Moser & Cie. Všechny ale tyto cesty vedou k onomu jednomu cíli – komplikované jednoduchosti.
Ohlédnutí v čase
Na prvním místě tohoto trendu je pro mne Zenith a jeho model G.F.J., který odkazuje jak na 160. výročí tohoto výrobce, tak na osobnost zakladatele Georgese Favre-Jacota. Do třetice, je oslavou historického strojku Calibre 135-O, který na počátku 50. let získal celou řadu ocenění (celkem 230, nejvíce na světě). Uznáván jako nejpřesnější chronometr v soutěži organizované neuchatelskou observatoří.



Oním dalším ohlédnutím v čase, se stal rok 2022. Tehdy Zenith, ve spolupráci s vynikajícím finským hodinářem Kari Vuitilainenem a jeho ateliérem, produkujícím unikátní číselníky, už daný rekonstruovaný strojek použil. Teď je to jeho druhá reinkarnace. Byla prodloužena rezerva chodu ze 40 na 72 hodin, přesnost odladěna na -2/+2 s za 24 hodin, přičemž frekvence zůstává 18 000 polokmitů/h. Jde o limitovanou edici 160 kusů v platinovém pouzdře o průměru 38 mm, s originálním „cihlovým“ gilošováním číselníku mezi indexy, takže napodobují strukturu fasády historické továrny v Le Locle, o jejíž vybudování se zasadil právě GFJ.



Klasičtější než klasika, asi tak bychom mohli bez velké nadsázky označit řadu Calatrava od Patek Philippe, která se zrodila v roce 1932, přičemž ikonou je verze 96, tedy kus s dvojicí centrálních ruček a mimostřednou sekundovou ručkou na pozici 6. Zatím poslední generací je nový model 6196P. Kus s platinovým třídílným pouzdrem o průměru 38 m a výškou 9,33 mm, se strojkem 30-255 PS (164 komponentů). Má rezervu chodu 65 hodin a pracuje na frekenci 28 800 polokmitů/h s přesností -3/-2 s za 24 hodin, jak to určuje manufakturní norma tohoto nezávislého švýcarského výrobce.
Dovést přesnost chodu do úrovně, že odchylka za rok nepřesáhne 20 s, tedy za měsíc 1,6 s a za 24 hodin pouze 0,05 s, to je naprosto fenomenální. A to i když mluvíme o modelu kombinujícím elektroniku s mechanickým nátahem, stejně jako s krokem s věncem oscilátoru.



Hovoříme totiž o Grand Seiko Evolucion 9 Collection, nebo přesněji o modelu SLGB003 Spring Drive U.F.A. Přičemž trojice písmen zjasně napovídá, že jde o hodinky Ultra Fine Uccuracy. Japonské Seiko se přitom ohlíží v čase na své vysoce přesné kusy z roku 1960, tak později na kusy s mechanismem Spring Drive, které v roce 2004 dosáhly díky strojku Caliber 9R65 přesnosti +/-15 s za měsíc. Doslova skok pak učinil nový strojek 9RB2 (rezerva chodu 72 h) s automatickým nátahem. Spring Drive U.F.A. jsou díky tomuto kalibru nejpřesnější náramkové hodinky na světě (průměr 37 mm, titan), kombinujícími mechaniku a quartz.



Historická ohlédnutí zakončíme v docela jiné „cenové skupině“. Modelem Tropic-Proof značky Alpina se 142 lety existence a modelem z roku 1965, který symbolizoval odolnost těchto časomír. Přičemž za úspěchem stál i Francois Borgel, jehož iniciály FB, přesněji jeho továrny na výrobu pouzder, model rovněž nesl. Uvnitř byl švýcarský strojek 598R. Dnes je v tomto kusu strojek s ručním nátahem AL-480 (na základě Peseux) s rezervou chodu 42 hodin. Uložen je v ocelovém třídílném pouzdře o průměru 34 mm. Vskutku ohlédnutí o 60 let zpět.
Bez klasiky to nejde



Vytvořit základní model je něco, bez čeho se úspěšná hodinářská značka neobejde. Příkladem budiž například Chronoswiss, který svojí kolekci stavěl především na regulátoru. Nyní je základním kamenem Small Second Desert s pouzdrem o průměru 40 mm z oceli, uvnitř kterého bije kalibr C.6000 (La Joux-Perret) s automatickým nátahem a rezervou chodu 55 hodin.



Laurent Ferrier už představil model s názvem Sport Auto, nicméně až nyní je Classic Auto Horizon oficiálním zakladatelem trvalé kolekce tohoto vynikajícího hodináře. Používá jím samým vyvinutí strojek LF270.01. Nátah zajišťuje mikro rotor s oscilačním závažím z platiny. Po plném navinutí hnacího péra nabídne rezervu chodu 72 hodin. Originální je, že rotor je gravírován kresbou, která připomínají ptačí pírka. Jejich ohnutí pak ukazuje směr jednosměrného nátahu rotoru.


Chopard neskrývá, že řada L.U.C. Quattro není novinkou. Nicméně míří k ryzímu základu. Kus prezentuje jméno svého zakladatele (Louis-Ulysse Chopard) v samotném názvu řady. Jde o platinové hodinky o průměru pouzdra 39 mm a výšce 10 mm s vlastním strojkem se čtveřicí pérovníků, a tudíž rezervou chodu 9 dnů.



Rovněž H. Moser & Cie. přiřadil ke svým již zavedeným kusům jen s trojicí ruček další varianty. Například nový Endeavour Centre Seconds Concept Purple Enamel v ocelovém pouzdře o průměru 40 mm a vlastním strojkem HM 201. Jak název naznačuje, s emailem Grand Feu na číselníku z bílého zlata, který vyžaduje několikanásobné vypalování v peci při teplotách kolem 850 stupňů Celsia.


Barvy, a to skutku ty nejrůznější, jsou dnes zcela běžné i u těch „nejklasičtějších“ z klasických značek, stejně jako modelů. Příkladem budiž Arnold & Son a jeho HM Steel Amber s číselníkem z jantaru z Baltu. Pouzdro je z oceli o průměru 39,5 mm a výšce jen 7,82 mm. Vlastní kalibr A&S1001 s ručním nátahem nabízí rezervu chodu 90 hodin, přičemž jeho výška je jen 2,7 mm.



Podobně je zcela zjevná inspirace i u dalšího výrazně barevného kusu, a to Maestro GC Sport Tennis od Gerald Charles, což je vlastně plné jméno velkého designéra Geralda Genty. Kus s titanovým pouzdrem o rozměrech 39 x 41 mm (hmotnost jen 42 g) je nabízen v edici 200 kusů, s jasnou inspirací tenisovými míčky, Divné? Vůbec ne, vždyť Gerald Genta se nebál doslova žádného tématu pro svoje design hodinek, tak proč ne „tenisák“. I základ přece může být zářivý.
XX
Myslím, že i náš krátký přehled hodinek s komplikovanou jednoduchostí přesvědčí většinu, že základní, či basic modely, nebo také tříručkové modely vůbec nejsou skromné či jednoduché a nezajímavé kusy. Právě naopak, někdy mají nad těmi s průměrnými komplikacemi rozhodně navrch.
Foto: Alpina, Arnold & Son, Gerald Charles, Grand Seiko, H. Moser & Cie., Chopard, Chronoswiss, Laurent Ferrier, Patek Philippe, Zenith, (WWGF/KEYSTONE/Valentin Flauraud)