Watches & Wonders I: Trapas a super hodinky
Po několik let jsem si nemohl, přesněji nechtěl zvyknout na název ženevské výstavy, která nesla původně název Salon International de la Haute Horlogerie (SIHH). Dnes by to bylo zavádějící, nejen pro počet vystavovatelů (54, proti loňsku 8 přibylo a 2 ubyli), ale i fakt, že některé z nich asi nezařadíte s lehkým srdcem mezi značky vysokého hodinářství. Společně s novým názvem W&W se změnil i přístup organizátorů (pořádající nadace má druhým rokem nové vedení) – výstava se demokratizovala.
Vidíte to sami s odkazem na seznam vystavovatelů. Pryč je pár roků i dominance jediného hodinářského uskupení. Dnes rozhoduje „svatá čtveřice“: Richemond Group, Patek Philippe, Cartier a Rolex (jejich zástupci jsou členy rozhodovací nadační rady).
Svatá čtveřice
Poslední firma s korunkou z dané čtveřice má na svědomí, podle nás, onen trapas, o němž hovoříme v titulku, stejně jako chvályhodnou snahu. To druhé sebou představují návštěvy Jean-Francoise Dufoura, generálního ředitele Rolexu a předsedy nadace pořádající W&W u šéfa Swatch Group pana Nicka Hayeka a členů jeho rodiny. „Navštívil jsem jeho a jeho rodinu a pozval jsem je.“ Důvod? Chtěl k účasti na výstavě získat i největší švýcarské hodinářské uskupení Swatch Group. A to na základě, jak píše ženevský list NZZ, švýcarského „principu domobrany“, nebo-li dobrovolné povinnosti. Nevyšlo to, což pan Nick Hayek avizoval hlasitě už mnohokrát. Jistě dobrý záměr Dufoura, který uvedl pro ženevský list NZZ, že je nutné „mluvit jedním hlasem“, „ne jako jednotlivé značky“. Letos o to více, že letošní rok znamená „konec fáze, ve které se všem výrobcům daří dobře“.
Co je požehnání?
Nyní následuje onen trapas, přinejmenším tak si ho dovolujeme označit my. V čem spočívá? Předseda nadace uvedl o značkách vystavujících mimo W&W: „Říkáme jim piráti“. Nazval „piráty“ ty, kdo se prezentují například na další ženevské expozici Time to Watches (pod záštitou kantonálních úřadů), nebo Master of Horology, či v celé řadě hotelů na ženevském nábřeží. Asi měly podle Dufoura vystavoval výhradně na W&W. Malé značky přitom stálo oněch 7 dnů salonu 45 000 až 80 000 CHF/2 miliony Kč (asi 1800 CHF za m2) a velké miliony CHF/desítky milionů korun. Navíc není tajemstvím, že některé značky prezentující se mimo W&W chtěly být na salonu, ale byly odmítnuty. „Ano, letos jsme museli udělat výběr. Kvalita musí být správná…“ Takže? Takže nakonec právě Time to Watches mělo původně mít více vystavovatelů než W&W (55, nakonec bylo 52, včetně české značky Robot).
Podle nás je naopak dobře, že „piráti“ doslova zaplnili celou Ženevu hodinkami. Ať už se prezentovali kdekoliv.
Tohle téma bych uzavřel opět slovy pana Dufoura, s nimiž tentokrát jednoznačně souhlasím: „Vždycky mě překvapuje, když mí kolegové říkají: Lidé budou vždy nosit hodinky. Není to od Boha, je to křehký průmysl, o který se musíme starat.“ Proto je každá prezentace časomír požehnáním.
Samozřejmě to platí i o W&W, která se uskutečnila ve dnech 9. až 15. dubna, přičemž poslední tři dny byly přístupné i veřejnosti. Celkem vystavovalo 54 značek, z toho i po jedné z Itálie, Japonska, Velké Británie a dvou z Německa. O Bell & Ross nebo Cartier můžete hovořit stejně tak jako o francouzských jako o švýcarských firmách. Akce přivítala za celý týden přes 49 000 návštěvníků (+ 14 % proti roku 2023), včetně 5 700 maloobchodníků a 1 500 novinářů. Prodáno bylo 19 000 vstupenek (v roce 2023 asi 12 000), na stáncích i mimo ně se uskutečnilo více než 10 000 schůzek s prodejci (+ 25 % proti loňsku), 1 800 tiskových konferencí a odhadovaný dosah na sociálních sítí je asi 600 milionů lidí.
Snad k nim budeme moci připočítat i vás, kteří se začtete do našeho, podle všeho neobsáhlejšího v Čechách přehledu o novinkách výstavy Watches & Wonders.
Foto: Watches & Wonders, WWGF/KEYSTONE/Cyril Zingaro, WWGF/KEYSTONE/Valentin Flauraud