- Blog-magazín o hodinkách -

Home Nový trend: Umělecká spojení
HomeZaujalo nás

Nový trend: Umělecká spojení

Umělecká díla na číselnících hodinek

Obvykle hovoříme o trendech, jako o určitém jednom vizuálním nebo technickém směru, kterým se hodinářské značky vydaly. Jenže tohle je něco nového – nejde o zelenou, nebo lososovou barvu číselníku, objevení tantalu pro pouzdra nebo o znovuobjevení retrográdního zobrazení sekund a tak podobně. Jde o „lov na umělce“. Doslova.

Ostatně nejde o nic nového. Samotný zakladatel švýcarské firmy Zenith Georges Fare-Jacot prý po jistou dobu uháněl tehdy světově proslulého malíře Alfonse Muchu, aby vytvořil mimořádný návrh na edici kapesních hodinek. Podle jiných se musel hodinář nakonec spokojit s právy na téma plakátů českého umělce čtvero ročních období. Návrhy realizovala do stříbra rytecká firma Huguenin Freres. Právě tyto kusy v roce 1900 získaly na světové výstavě v Paříži Grand Prix. Dnes existuje jen 6 sad hodinek, z toho 4 v muzeu Zenithu, jedna byla věnována městu Paříž a poslední se prodala v aukci za 45 600 USD.          

Nehodlám sestavit přehled značek a umělců, kteří se kdy spojili. I dnes je velkým trendem vytvořit prostřednictvím umělců něco nového, jiného. Vždyť víte sami, spoléhat se jen na barvičky číselníků? To už tady bylo. Koho dnes překvapí zelená, modrá, fialová nebo zlatá na číselníku, byť by šlo o limitované edice? Těch už moc není. Zato třeba číslovky ve stylu některých umělců, jejich typické kombinace barev, nebo celé prvky z děl moderních umělců? To už je něco jiného.

Z ulice na číselník

Ze soudobých producentů vyniká v tom, jak často prezentuje umělecká díla, Swatch a jeho série Art Journey. Na číselnících uvidíte stejně tak surealisty, jako je Magritte, tak i současné tvůrce, jako třeba Jean-Michel Basquiat, jehož číslovky vidíte na číselníku a tváře na řemínku. Podobně jako kusy inspirované tetováním a vůbec přitom nejde o „plasťáky“.  

Uměleckým stylem, který prokázal razantní tahy štětcem, či přesněji sprejem s barvou, a zaujal především mladší zákazníky, jsou – graffiti. Celou Street Art Collection například v roce 2013 nabídla značka Quinting. Snad i proto, že jeho průhledné hodinky, zdánlivě bez jakéhokoliv mechanismu, byly doslova jako plátno provokující k tvorbě. Jsou jako dlouhý plot pro street art umělce. Nebyla to první výprava Quintingu do světa umělců. Rok předtím šlo o Art Collection.

Podobně lze za předchůdce současného trendu spolupráce s umělci považovat kusy, které našly inspiraci v dnes tak populárním tetování. Tattoo design oslovil například v roce 2015 Bulgari, který uvedl pro ragbyový tým kus Octo All Blaks Special Edition. V nedávné době zase například Hublot představil kromě jiného Chronograph All Blak Shepard Fairey. Odtud to byl už jen krůček vloni ke spolupráci s umělcem Maxime Plescia-Buchi na modelu Spirit of Big Bang Sang Blue. Proslulý tatér navrhl originální kus, který rozhodně nelze přehlédnout a o to přece jde. Stejně jako v případě opačného směru: tetování s tématem hodinek na lidském těle.    

Velká jména

S kolekcí Masterpiece on Your Wrist od Vacheron Constantin můžete nahlédnout do sálů Metropolitního muzea a například obdivovat cypřiše od Vincenta van Gogha nebo vodní lilie z můstku od Claude Moneta. Stejně tak se v plátno změnil číselník v případě edice jako pocty uměleckým dílům z pařížského Louvre. Příkladem budiž třeba zobrazení bitvy od Petera Paula Rubense na hodinkách Vacheron Constantin. Obdobně bychom v případě této značky mohli uvádět další a další příklady.

Zobrazení uměleckých děl najdete i na časomírách Louis Vuitton, Jaquet Droz a dalších. Slavný Polibek od Gustava Klimta, tedy číselník s ručním emailovaným dílkem, vám nabídne třeba nezávislá kanadská společnost Ematelier. Samozřejmě existují i další nabídky.

Doslova celá plejáda hodinářských značek: Jaeger-LeCoultre, micro brand Undone (Limited Hokusai-kan Watch), nebo ateliérů jako Lucius Atelier vám nabídne jiné dílo. Jde o slavný japonský obraz: velké vlny Kanagawa.

Poklonu Wasilly Kandinskému zase vystřihnul Alexander Shorokhof. Nebo Jaeger-LeCoultre švýcarskému krajináři Ferdinandu Hodlerovi. Zkrátka do obrazových galerií se zatoulal designér nejedné hodinářské značky. My ale přece chtěli mluvit o novém trendu, nikoliv o starých mistrech. Takže ….

Nebojme se, třeba erotiky

Tak nějak uvažovali v Ulysse Nardin když se rozhodli vytvořit edici (od každého výjevu jen 20 ks) s číselníky s erotickými kresbami Maurilio Manary, který je považován za jednoho z největších komiksových umělců dneška. Měl jsem možnost držet tyto hodinky v ruce a mořské panny i soudobé krásné divy rozhodně zaujaly více než tentýž model s běžným číselníkem. Snad ještě provokativnější je řada Ulysse Nardin Classico Manara. Všeho 40 ks erotických scén může někoho pohoršovat, ale pravdou je, že celé 19. století provázejí kapesní erotické hodinky, jejichž výjevy na číselníku byly díky vnějšímu víčku ukryty před zraky ostatních. Tedy nic nového.  

Pokud u daného tématu zůstaneme, pak je tu ženská postava na číselníku Corum Bubble od Dani Oliviera, což je pro změnu pařížský fotograf. Model se nabízel v počtu 88 ks. Do třetice uměleckou podobu ženské tváře ve stylu pop-art stylu vytvořil v modelu Big Bang One Click francouzský umělec Marc Ferrero.

V čem je kouzlo a nebývalý zájem kupců, a tedy i hodinářských firem, o kusy stvořené za spolupráce s umělci? Řekl bych, že švýcarské hodinářství samo sebe bralo, a do značné míry stále bere, příliš vážně. Proto jsou dodnes podle průzkumů nejpopulárnější černé a bílé číselníky. Především velké firmy se tomu vlastně velmi rády podrobují. Nemusejí riskovat. Nemají to jaksi v popisu práce. Jenže nezávislé a malé značky dnes přišly s celou plejádou výtvorů zrozených ze spolupráce se současnými umělci.

Příkladem budiž Max Busser a jeho MB&F a dílko „podznačky“ M.A.D.1 nazvané Time to Love, zrozené i díky francouzskému umělci jménem Jean-Charles de Castelbajac. Tak se M.A.D.1 v červené, modré a zelené verzi proměnila v cosi lákavější. V barevnou hru symbolických andělských křídel. Edice, přitom nemalá – 999 ks, je fuč. Vysvětlovat není co.

Zkrátka hodinky jsou uměleckým dílem a číselník je vhodným místem pro dnešní umělce. Tak to udělal Perrelet se svojí řadou Turbine, když se spojil s Chrisem Alexanderem. Ještě výraznější je model Cuervo y Sobrinos x Scott Jacobs. Jméno za názvem značky patří proslulému umělci fotorealismu, který díky licenci od Harley Davidson vytvořil časomíru se zobrazením motoru slaného amerického motocyklu. Nepřehlédnutelné.

Postavy a postavičky

Dnešní svět je zaplněný těmi nejroztodivnějšími postavičkami, a to zcela pomíjím kačera Donalda i další Disneyovi postavičky. Třeba ilustrátor Niolas Barrome Forgues zalidnil svět stvořeními, které nazval bigoni. Pro francouzskou značku Awake vytvořil kus Dare&Dream a jeho bifoni na číselníku „požírají“ název značky a podobně, aby na sklíčku dýnka otevřeli dveře do neznáma. Vtipné a díky luminiscenčnímu povlaku celého číselníku doslova zářivé.

Svoji vizi světa chamtivosti zase umělec Alec Monopoly zobrazil na hodinkách TAG Heuer Formula One. Trochu „nečitelné“ je vyjádření dalšího tvůrce jménem Shantell Martin, a to na modelu Type 1 od Ressence. Naproti tomu postavička robota Grendizera na Tissot PRX UFO je jednoznačná. Ale to už pomalu sklouzáváme od malířů k filmařům, nebo tvůrcům hraček jako je to případě robota Kiyoshi Nagai, ale to už je zcela jiné téma.

Cesta může vést i opačně

Zdroj: Bulgari, Corum, Cuervo y Sobrinos, Hublot, Jaeger Le Coultre, Kawanaga, MBF, Perrelet, Ematelier, Quinting, Ressence, Shorkhoff, Swatch, TAG Heuer, Tissot, Ulysse Nardin, Vacheon Constantin, Zenith

Related Articles

Bohematic Autodrom Most
NovinkyZaujalo nás

Bohematic: Autodrom Most

I když jsem na motocyklu při testovacích jízdách v zatáčkách následujících po cílové...

Done Watches
Zaujalo nás

Done Watches: Pokračování s vášní

Švýcarská značka Done Watches se zrodila díky vášni zakladatele a dalších pro...

VýstavyZaujalo nás

SEW: Jubilejní 10. ročník opět v Paláci Žofín

Prestižní prodejní výstava Salon Exceptional Watches (SEW) se uskuteční letos na sklonku...

Trojice Patek Philippe z nové řady Cubitus
NovinkyZaujalo nás

Patek Philippe: Cubitus mění zavedené

Vůbec si nejsem jist, že hledání zásadních nových tvarů je pro zavedenou...