- Blog-magazín o hodinkách -

Home Testovali jsme Yema: První vlastní mikro-rotor
Testovali jsme

Yema: První vlastní mikro-rotor

Yema Writmaster Traveller 1948 Limited Edition
Yema Writmaster Traveller 1948 Limited Edition

Příběh francouzské značky Yema z největšího hodinářského centra země galského kohouta, z Morteau, by vydal na oscarový film. První kádry by nás zavedly za mladíkem, absolventem národní hodinářské školy v Besanconu jménem Henry Louis Belmont, který v roce 1948 značku založil. Poslední políčka filmu by pak ukázala jiného mladíka, Christophera Bôle ze třetí generace francouzských hodinářů, který zcela obnovil značku Yema a dovedl výrobu k modelu Wristmaster Traveller 1948 Limited Edition s Calibre Manufacture Morteau 20.

Cesta k vlastnímu strojku Yema nebyla přímočará ani jednoduchá. Začínala kalibrem s automatickým nátahem MBP1000, kterých se vyrobilo za 10 let přes 250 000. Pravda za spolupráce s asijskými dodavateli. Strojky Yema2000 a 3000 už měly mnohem blíže k tomu, aby je bylo možné označit za manufakturní. Tohle označení si pak po 3 letech vývoje a spolupráce se čtveřicí vynikajících francouzských hodinářských mistrů, i zásadní přestavbě celé firmy, zasloužil až letos zákazníkům dodaný Wristmaster Traveller 1948 Limited Edition s Calibre Manufacture Morteau 20.

Význam tohoto okamžiku by si vskutku zasloužil zaznamenat na filmový pás. Proč? Jde o vůbec první vlastní strojek s mikro-rotorem vyrobený ve Francii. Abychom byli zcela poctiví, pak 80 % je Made in France a 20 % dílů Swiss made. V každém případě pocházejí všechny komponenty z okruhu 72 km od francouzského Morteau. Nás fakt, že je francouzská značka Yema schopna vyvinout a vyrobit vlastní kalibr CMM.20 s mikro-rotorem za mimořádně vstřícnou cenu, nadchnul, a tak se Wristmaster Traveller 1948 ocitl na našem zápěstí.

Tak vznikaly hodinky Yema Wristmaster Traweller

Jiná trikolora

Přirozeně bychom čekali, že se francouzská novinka ocitne v trojici barev klasické trikolory, jenže hodinářská móda velí, že zákazníci prahnou po trojici jiných odstínů: černé, modré, zelené. Přitom nejde jen o samotný číselník tříručkového modelu, ale i můstky strojku, který vidíte skrze safírové sklíčko v dýnku. A ještě do třetice, zvolený odstín má i doplňkový pryžový tah s motýlkovou sponou.

Námi zvolená zelená barva na číselníku s gilošováním tvaru dlouhých mělkých vlnek výrazně kontrastuje s bílými indexy, bezmála hůlkovými ručkami hodin a minut, ale především s jehlovou centrální sekundovou ručkou (SuperLumi-Nova BGW 9). Pohled je dostatečně otevřený díky čelnímu safírovému sklíčku o průměru 29,46 mm, byť oficiální údaj hovoří o 27 mm. Mnohem větší „zmatení“ přinášejí rozměry pouzdra z oceli. Konec konců dnes, vzhledem k členitosti tvarů, nejde o nic nečekaného. Takže: průměr pouzdra (bez šroubované korunky o průměru 6,51 mm se znakem písmene J) oficiálně činí 39 mm. My naměřili 38,7 mm, což by odpovídalo. S korunkou je to už 41,8 mm a se zapuštěnými výstupky pro stěžejky 43,07 mm. No, a nakonec dodejme, že kulatá luneta má průměr 36 mm. Takže? Celá komplikovanost volby správného rozměru je dána tvarem osmiúhelníkového pouzdra s kruhem lunety a sklíčka uprostřed. Co nás při kontrole rozměrů zklamalo, byla skutečná výška pouzdra. Výrobce udává 9,2 mm, ovšem bez sklíčka. V reálu nám elektronická „šuflera“ ukázala číslo 10,47 mm. I tak jde o poměrně tenké hodinky, nicméně nemají výšku pod limitních 10 mm.

Tolik, pokud jde o rozměry. A design? Moderní retro. Co by možná přispělo k výraznějšímu vzhledu, by byla kombinace zrcadlově leštěných a kartáčovaných povrchů jak na pouzdře, tak i kovovém tahu. Nevadí. A tak trochu té osobitosti dodává šestice zářezů do lunety, které odkazují na historické hodinky od Yemy.

Nejhezčí pohled

Pokud jde o můj subjektivní názor, pak nejhezčí pohled nabízí safírové sklíčko v dýnku. Manufakturní strojek CMM.20 s mikro-rotorem je dílem především dvojice francouzských mistrů hodinářů: Patricka Augerau, který má za sebou 45letou kariéru u značek Omega, Audemars Piguet a nyní Yema. Hlavním tvůrcem je pak Olivier Mory, který 20 let pracoval pro Audemars Piguet, Sellitu, Piaget, Cartier a Panerai. Nyní má vlastní ateliér.

Po třech letech vývoje postavili francouzští hodináři strojek s mikro-rotorem (průměr 32,2 mm), což není právě zcela běžné, ale o to více žádané a typické pro drahé značky jako: A. Lange & Söhne, Czapek Genéve, Chopard, Schwarz-Etienne, Parmigiani, Bulgari, Laurent Ferrier… Přičemž nejlevnější ocelový sportovní kus z nich vyjde asi na 15 000 euro. Yema 9 x levněji.

Jakmile jsme uvedli cenu, je hned na místě dodat i technické údaje, aby nevznikl dojem, že mluvíme o technicky průměrném díle. Naopak. Frekvence činí 28 800 polokmitů/h, celkem je strojek sestaven ze 190 dílů, včetně 33 kamenových uložení a má rezervu chodu 70 hodin. Přitom mluvíme při průměru 32,2 mm o výšce kalibru jen 3,7 mm, což je o 26 % lepší hodnota než u ETA 2824 nebo Sellita SW200. To znamená, že je bezmála o 1 mm nižší. Pokud jde o přesnost chodu, pak výrobce garantuje maximální odchylku -3/+7 s za 24 h.

Co jsme naměřili my?

Zvláště při plném nátahu se strojek doslova „držel“ tovární normy přesnosti chodu. V poloze sklíčkem vzhůru byla nejnižší záporná odchylka – 3 s/24 h a v poloze s korunkou na pozici 12 byla naměřena nejvyšší plusová odchylka, a to přesně + 7 s/24 h. Tedy doslova podle firemních čísel. Průměrná odchylka pak činila jen 3 s/24 h.

Po 24 hodinách se kladná odchylka zvýšila až na + 10 s/24 h. I tak naměřený průměr dosahoval 5,8 s/24 h a při všech 12 měření 4,41 s/24 h. Vskutku přesvědčivý výsledek. Nejinak tomu bylo, pokud jde o měřenou rezervu chodu. Bez 3 s dosáhla výrobcem stanovených 70 h chodu.

Vzhled vítězí

Jestliže technice strojku není co vyčítat, pak jeho vzhled si zaslouží velkou pochvalu. Yema se nejen rozhodla postavit technicky náročný kalibr s mikro-rotorem z wolframu, ale také dát šestici můstků ojedinělý vzhled díky jednomu ze tří odstínů. K tomu podstoupily viditelné díly nejdříve saténové kartáčování a leštění mikro tryskáním. To byl základ, aby společnost Positive Coating mohla ošetřit základnu a můstky pomocí technologie ALD (Atomic Layer Dispositin). Jde o proces používaný například k povrchovému ošetření lékařských nástrojů. Při něm se na kov nanášejí nano vrstvy oxidových povlaků, aby se dosáhlo hermeticky pokrytého povrchu.

Přehlédnout není na místě ani fakt, že mezi můstky jsou minimální mezery, jejich hrany jsou zkoseny, a na rotoru jsme si mohli vybrat své, pro nás vypovídající čtyřčíslí limitované edice 1948 kusů. Šlo o jejich hraniční množství, které bylo dáno dobou pro první objednávku. Ta byla limitována. A tak spojení prvního francouzského strojku s mikro-rotorem, výborných technických parametrů, individualizace a výjimečné ceny (1799 euro, včetně DPH) první edice, vyprodané během 2 týdnů, dělá z Yema Writmaster Traveller Limited Edition ryzí originál.

Foto: Yema a autor článku

Yema

Writmaster Traveller 1948 Limited Edition  

Strojek: mechanický s automatickým nátahem

Pouzdro: průměr 39 mm, výška 10,4 mm, ocel

Kalibr: CMM.20, průměr 32,2 mm, výška 3,7 mm

Frekvence: 28 800 polokmitů/h

Rezerva chodu: 70 h

Kamenů: 33

Voděodolnost: 100 m

Edice: 1948 ks

Cena: 1799 euro      

timeforum_logo_new_dark

Nejčtenější

Žhavá témata

Related Articles

REC Watches 901 Automatic
Testovali jsme

REC: Porsche na zápěstí

Víte, jak umírají legendy? Jsme si vědom toho, že to zní krutě...

Seiko Presage SPB059J1
Testovali jsme

Seiko: Věštba Presage se vyplnila

Je to právě 111 let. co Seiko začalo vyrábět mechanické náramkové hodinky,...

Prim Elegance Retro od MPM Quality
Testovali jsme

Prim: Elegance Retro

Ono slovo v názvu modelu, italsky eleganza, pochází z latiny a nám se zamlouvá...

Jacquet Biancchi JB200 Poulpro
Testovali jsme

Chobotnice od Bianchi

Pokud vám přijde, že obdivovat hlavonožce Octopoda Leach, nejchytřejšího z bezobratlovců, je trochu...